Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι «καυτές πατάτες» στα χέρια του Χρήστου Σπίρτζη

Δεκάδες μέτωπα πρέπει να αντιμετωπίσει ο νέος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ο κ. Σπίρτζης θα κληθεί να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για χρηματοδότηση μεγάλων έργων, όσο και εταιρειών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του.

Οι «καυτές πατάτες» στα χέρια του Χρήστου Σπίρτζη

Στις προτεραιότητες του χαρτοφυλακίου του, αλλά και στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων των υποδομών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο νέος αναπληρωτής υπουργός Yποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.

«Οι προτεραιότητες είναι αυτές που έχουμε πει και ως επιμελητήριο και ως επιστημονικός κόσμος. Πρέπει να γίνει ένα ιεραρχημένο πρόγραμμα και δημόσιων επενδύσεων που να υπηρετεί την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και προφανώς πρέπει και σε θεσμικό επίπεδο να δούμε πάρα πολλούς τομείς που τα τελευταία 4-5 χρόνια έχουν αποδομηθεί πλήρως», τόνισε χαρακτηριστικά μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Mega. 

Αναφερόμενος στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων των αεροδρομίων ο νέος αναπληρωτής υπουργός παρέπεμψε στις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και πρόσθεσε: «Και όχι μόνο γι’ αυτό, αλλά και για άλλες ιδιωτικοποιήσεις. Η κεντρική γραμμή της κυβέρνησης είναι ότι πρέπει να σταματήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις υποδομών που εξυπηρετούν και μπορούν να βοηθήσουν στο να βγούμε από την κρίση».

Οι «καυτές πατάτες»

H ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατανομή των κοινοτικών κονδυλίων που θα κατευθυνθούν στη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων, οι αλλαγές στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, αλλά και τα παζάρια με τους εργολάβους για τους εν εξελίξει διαγωνισμούς με συμβάσεις παραχώρησης, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και η υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας, θα απασχολήσουν από τις πρώτες ημέρες τον αναπληρωτή υπουργό.

O 46χρονος Χρήστος Σπίρτζης (φωτό), που είναι από τον Σεπτέμβριο του 2010 πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), είχε εκλεγεί στη συγκεκριμένη θέση με την υποστήριξη του ΠΑΣΟΚ, αλλά τα τελευταία χρόνια σήκωσε τη σημαία του αντιμνημονιακού αγώνα.

Εξαιτίας και των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετώπισαν οι μηχανικοί λόγω κατάρρευσης της οικοδομής και περιορισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), το ΤΕΕ είχε στηρίξει σχεδόν όλες τις κινητοποιήσεις κατά του μνημονίου. Προ μηνών ο κ. Σπίρτζης επανεξελέγη στη θέση του προέδρου του ΤΕΕ με ευρύτερο ψηφοδέλτιο.

O νέος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είχε αντιδράσει, από την προηγούμενη θέση του, και σε σειρά ρυθμίσεων για το άνοιγμα του επαγγέλματος του μηχανικού που είχε προωθηθεί τα τελευταία χρόνια.

Υπήρξε από τους βασικούς πολέμιους του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) το οποίο είχε χαρακτηρίσει «δημοπρατήριο χωρίς τιμές εκκίνησης», ενώ προεκλογικά είχε παρουσιάσει ο ίδιος μελέτη του ΤΕΕ για την τιμή πώλησης του Ελληνικού. Η συγκεκριμένη μελέτη, με κυριότερο συμπέρασμα πως το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να εξασφαλίσει τριπλάσια τιμή από αυτήν που κατέθεσε η Lamda Development, αξιοποιήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ και στη δικαστική διαμάχη για την ακύρωση του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Εξαίρεση των δαπανών επενδύσεων από το χρέος

Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είχε από την αρχή στηρίξει την άποψη του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με την οποία οι δαπάνες για επενδύσεις έπρεπε να εξαιρούνται από το χρέος ώστε να προχωρήσουν τα απαραίτητα έργα υποδομής.

Από την αρχή, επίσης, υποστήριζε πως απαιτούνται μέτρα για την «ανάσταση» του τεχνικού κλάδου που έχει οδηγήσει στην ανεργία χιλιάδες μηχανικούς.

Είχε, επίσης, ταχθεί κατά της επιβολής διοδίων μέχρι την κατασκευή παράπλευρων διελεύσεων στις εθνικές οδούς και είχε ζητήσει την επιβολή αναλογικών διοδίων (με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης). Μένει τώρα να εξακριβωθεί αν θα ανοίξει μέτωπο με τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους που έχουν αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση των οδικών αξόνων.

Εκκρεμότητες... σιδηρόδρομος

Από τις άμεσες προτεραιότητες του νέου υπουργού αναμένεται επίσης ότι θα είναι η ανασυγκρότηση του σιδηροδρόμου στη βάση μιας ενιαίας εταιρείας, όπως έχει διακηρύξει ο ΣΥΡΙΖΑ. Βεβαίως οι αποφάσεις στην περίπτωση αυτή περνούν από τις Βρυξέλλες, καθώς λόγο, και μάλιστα σημαντικό, έχει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ιδίως στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η Ε.Ε. έχει διαμηνύσει στη χώρα μας ότι αν η εταιρεία δεν αποκρατικοποιηθεί θα πρέπει να επιστρέψει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τα οποία έχουν χαρακτηριστεί παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Επίσης το «O.K.» της νέας ηγεσίας του υπουργείου θα πρέπει να αναμένεται και για μια σειρά δημοπρατήσεων που αφορούν τον σιδηρόδρομο. Δεν πρόκειται για τα φαραωνικά έργα του παρελθόντος με τους τεράστιους προϋπολογισμούς, αλλά για δημοπρατήσεις πολύ μικρότερου μεγέθους σε έργα όπως η ηλεκτροκίνηση, η σήμανση, η τηλεδιοίκηση, που η ολοκλήρωσή τους είναι κρίσιμη ώστε να αξιοποιηθούν τα έργα που έχουν ήδη γίνει.

Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας αναμένει επίσης με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις πρώτες ενέργειες του νέου προϊσταμένου υπουργού καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κριτικάρει αποφάσεις που περιελάμβανε η νέα εθνική στρατηγική για τα Logistics ζητώντας την υιοθέτηση περισσότερο πράσινων πολιτικών. Το πλέον κρίσιμο έργο που αναμένει ο κλάδος είναι η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία διαγωνισμού, ωστόσο είναι πλέον αμφίβολο αν θα προχωρήσει.

Αίτημα για μείωση της φορολογίας

Σε ό,τι αφορά τον τομέα των δικτύων, ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών, που έχει υποστεί βαρύτατες συνέπειες λόγω της οικονομικής κρίσης, αναμένει αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς καθώς η χώρα μας διαθέτει παγκοσμίως μία από τις υψηλότερες φορολογίες, γεγονός που κρίνεται ιδιαίτερα αποτρεπτικό στην επέκταση της χρήσης των νέων τεχνολογιών και τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος.

Εν συντομία, να σημειώσουμε ότι ο Χρήστος Σπίρτζης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα, όπου μεγάλωσε και εξακολουθεί να ζει. Σπούδασε στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας. Είναι παντρεμένος με τη Δήμητρα Φουφρή και έχουν δύο παιδιά, τον Παναγιώτη και την Κάλλια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v