Από την πρώτη στιγμή έδωσε η κυβέρνηση το στίγμα της για το νέο μοντέλο προώθησης των αποκρατικοποιήσεων με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα να υποστηρίζει πως θα σταματήσει ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ που προωθεί το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Ολα δείχνουν πως ο επόμενος διαγωνισμός που σταματά είναι αυτός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μολονότι μοναδικός ενδιαφερόμενος είναι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD). Ακολούθησε η δήλωση Λαφαζάνη για τη ΔΕΗ.
Αν και στελέχη της νέας κυβέρνησης έχουν σαφή φιλορωσική κατεύθυνση, η RZD και ο επικεφαλής της Βλαντιμίρ Γιακούνιν, έχουν αρκετούς πονοκεφάλους τον τελευταίο καιρό. Πρόκειται για τις ζημίες που γράφει η RZD από την κρίση στη Ρωσία, αλλά και το γεγονός πως ο ισχυρός άνδρας των Ρωσικών Σιδηροδρόμων περιλαμβάνεται στη μαύρη λίστα με τους στενούς συνεργάτες του Βλαντιμίρ Πούτιν.
Μάλιστα προχθές έγινε γνωστό πως ο κ. Γιακούνιν κατέθεσε αγωγή κατά της αμερικανικής εφημερίδας με την οποία δε ζητεί χρηματική αποζημίωση, αλλά ηθική δικαίωση για ρεπορτάζ που είχε δημοσιευθεί τον περασμένο Απρίλιο. Στο ρεπορτάζ αναφερόταν, με βάση ένα από τα τηλεγραφήματα που είχαν διαρρεύσει μέσω των Wikileaks, πως έχει προχωρήσει «σε σημαντικές πληρωμές μετρητών» προς τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν. Η αγωγή αναμένεται να εκδικαστεί σε πρώτο βαθμό στις 19 Φεβρουαρίου στη Μόσχα, σύμφωνα με τα διεθνή πρακτορεία.
Υπενθυμίζεται πως στη γνωστή επιστολή του τέως υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη προς την τρόικα, στα τέλη του έτους, αναφερόταν πως «οι επενδυτές» ζήτησαν παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών για τις 2 Φεβρουαρίου. Από την ίδια επιστολή μάθαμε πως εκκρεμεί η έγκριση των συμβάσεων συντήρησης, κλπ. από το υπουργείο Υποδομών.
Στην περίπτωση που προχωρήσει ο σχεδιασμός της νέας κυβέρνησης, η RZD και άλλοι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα διεκδίκησης της διαχείρισης των ελληνικών σιδηροδρόμων μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Το ίδιο μοντέλο αναμένεται να ακολουθηθεί και στην περίπτωση του ΟΛΘ, του οργανισμού λιμένος της Θεσσαλονίκης που επίσης πωλείται μέσω διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.
Μένει, βέβαια, να επιβεβαιωθεί η σχετική πληροφόρηση καθώς στην περίπτωση του ΟΛΘ έχει εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον από οκτώ διεθνείς ομίλους, ορισμένοι από τους οποίους πιθανώς θα αντιδράσουν σε περίπτωση ακύρωσης του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, στη δεύτερη φάση έχουν περάσει οι APM Terminals, Deutsche Invest Equity Partners, Duferco Participations Holding, International Container Terminal Services, Mitsui & Co, P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways JSC μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Yilport Holding.
Οι δεσμευτικές προσφορές τόσο για τον ΟΛΠ, όσο και για τον ΟΛΘ είχαν προγραμματιστεί για τις αρχές Μαρτίου, έπειτα από συνεχείς αναβολές. Βέβαια, ο συγκεκριμένος σχεδιασμός είχε γίνει πριν ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος.
Στην αγορά περιμένουν και τη στάση που θα τηρήσει η νέα κυβέρνηση στους διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις όπως στην περίπτωση του Ελληνικού (μία από τις «σημαίες» της προεκλογικής εκστρατείας του ΣΥΡΙΖΑ) και των περιφερειακών αεροδρομίων.
Στο διαγωνισμό για το Ελληνικό επικράτησε επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development του ομίλου Λάτση, ενώ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σχήμα υπό τη γερμανική Fraport. Πρόσφατες είναι, πάντως, οι δηλώσεις του νέου υπουργού Ανάπτυξης Γιώργου Σταθάκη με βάση τις οποίες θα επανεξεταστεί η συμφωνία για τα αεροδρόμια.