«Πρωταθλητισμό» κάνει η Ελλάδα σε φόρους βενζίνης

Η τέταρτη υψηλότερη φορολόγηση, μεταξύ των 28 χωρών της ΕΕ, επιβάλλεται στην Ελλάδα. Ο βασικός λόγος που οι έλληνες καταναλωτές δεν επωφελούνται όσο θα έπρεπε, από την πτώση των διεθνών τιμών πετρελαίου. Αναλυτικός πίνακας.

«Πρωταθλητισμό» κάνει η Ελλάδα σε φόρους βενζίνης

Στην πρώτη τετράδα των χωρών με τον υψηλότερο ειδικό φόρο στη βενζίνη βρίσκεται η Ελλάδα, οι καταναλωτές της οποίας πληρώνουν 0,679 ευρώ για κάθε λίτρο αμόλυβδης. Η επιβάρυνση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη λόγω του συντελεστή ΦΠΑ 23% στη χώρα μας, όταν στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ, οι συντελεστές ΦΠΑ κυμαίνονται σε ποσοστά πολύ χαμηλότερα έως πολύ χαμηλότερα από την Ελλάδα.

Έτσι με τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη στα 0,341 ευρώ το λίτρο, η μέση τελική τιμή στην αντλία διαμορφώνεται σε περίπου 1,35 ευρώ, ενώ οι φόροι αντιπροσωπεύουν το 66,7% ή 0,90 ευρώ το λίτρο. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η πτώση των τιμών αργού πετρελαίου και προϊόντων, δεν γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στον τελικό καταναλωτή.

Όπως φαίνεται από τον πίνακα που ακολουθεί, η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα με τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στην ΕΕ των 28, με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το σημαντικό είναι ότι έχει υψηλότερο ειδικό φόρο και υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ από χώρες με πολύ μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία και η Κύπρος.

Εν τέλει ο φόρος που επιβάλλεται στην Ελλάδα για την βενζίνη, ο οποίος περιλαμβάνει και μια σειρά άλλων επιβαρύνσεων υπέρ του δημοσίου, όπως ΔΕΤΕ κλπ (οι επιπλέον επιβαρύνσεις ανέρχονται σε περίπου 9 ευρώ ανά 1.000 λίτρα) είναι κατά 30% υψηλότερος από το μέσο όρο φορολόγησης στις 28 χώρες της ΕΕ που είναι 0,52 ευρώ το λίτρο.

Ως αποτέλεσμα, η μέση τιμή λιανικής 1,398 ευρώ, στην Ελλάδα με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής για τις 12 Ιανουαρίου, είναι υψηλότερη κατά 7,3% από το μέσο όρο της ΕΕ 28 και κατά 5,82% από το μέσο όρο των 19 χωρών της Ευρωζώνης. Εκτός όμως από την υπερφορολόγηση, η τιμή των υγρών καυσίμων επιβαρύνεται και με τις υψηλότερες τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες, οι οποίες διαμορφώνονται από εμπορικό κύκλωμα.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής, η μέση τιμή λίτρου, εκτός από φόρους (τιμή διυλιστηρίου συν εμπορικά περιθώρια) στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη, είναι για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων 0,447 και 0,453 ευρώ αντίστοιχα, ενώ στην Ελλάδα 0,457 ευρώ. Υπάρχουν μάλιστα χώρες όπως η Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία Σουηδία, Αυστρία, στις οποίες η τιμή του λίτρου (προ φόρων), είναι χαμηλότερη έως πολύ χαμηλότερη από το μέσο όρο στην ΕΕ -28 ή στην Ευρωζώνη.

Η ανεπίσημη αιτιολογία για την υψηλότερη τιμή προ φόρων, έχει να κάνει κυρίως με το υψηλό κόστος διαχείρισης στη διακίνηση καυσίμων, λόγω των πολλών νησιών, αλλά και της έλλειψης, ή εμποδίων στη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) στα νησιά, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός να επιβαρύνεται υπέρμετρα.

Οι φόροι     

Χώρα

Ειδικός  Φόρος  

Καταν/σης

Συντ/στης ΦΠΑ

Ολλανδία

0,774

21%

Ην. Βασίλειο

0,743

20%

Ιταλία

0,728

22%

Ελλάδα

0,679

23%

Γερμανία

0,654

19%

Γαλλία

0,63

20%

Φινλανδία

0,623

24%

Πορτογαλία

0,617

23%

Βέλγιο

0,615

21%

Δανία

0,614

25%

Σλοβενία

0,61

22%

Ιρλανδία

0,607

23%

Σουηδία

0,59

25%

Σλοβακία

0,57

20%

Μάλτα

0,509

18%

Αυστρία

0,493

20%

Κύπρος

0,489

19%

Κροατία

0,476

25%

Λουξεμβούργο

0,462

17%

Ισπανία

0,461

21%

Ρουμανία

0,454

24%

Τσεχία

0,453

21%

Λιθουανία

0,434

21%

Λετονία

0,423

21%

Εσθονία

0,422

20%

Πολωνία

0,39

23%

Ουγγαρία

0,382

27%

Βουλγαρία

0,363

20%

MO ΕΕ-28

0,52

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v