Περισσότερα από είκοσι εργοτάξια στα οποία απασχολούνται 3.500 εργαζόμενοι λειτουργούν σήμερα στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, την κατασκευή και διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός (διαχειρίζεται το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κοινοπραξία, οι εργασίες κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα είναι σήμερα σε πλήρη εξέλιξη και η συνολική πρόοδος στο τέλος Νοεμβρίου 2014 έχει φτάσει το 60%.
Προβλέπεται πως στο τέλος του 2015 παραδίδεται στην κυκλοφορία ο βασικός άξονας της Ολυμπίας Οδού που περιλαμβάνει το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, ενώ έως το πρώτο τρίμηνο του 2016 θα παραδοθούν τα τελευταία τμήματα και κυρίως ο κόμβος του Ρίου.
Πάνω από 20 εργοταξιακές ζώνες εκτείνονται σε μήκος 120 χιλιομέτρων, και συγκεκριμένα από τον Ανισόπεδο Κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου μέχρι την Περιμετρική της Πάτρας. "Εχουμε σηκώσει τα μανίκια και αγωνιζόμαστε για να τηρήσουμε το χρονοδιάγραμμα" δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπία Οδού Α.Ε. Παναγιώτης Παπανικόλας, ο οποίος κατέχει την ίδια θέση και στη ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε., που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας υποστηρίζουν πως οι πρωτογενώς εργαζόμενοι στα εργοτάξια του δρόμου αγγίζουν σήμερα τις 2.200, ενώ σημαντική είναι η τόνωση των τοπικών οικονομιών από τον έμμεσα απασχολούμενο πληθυσμό (τοπικοί προμηθευτές, προσωπικό μικρών υπεργολάβων και άλλες επιχειρήσεις) ώστε να προκύψει το μέγεθος των 3.500 απασχολούμενων.
Οσον αφορά το κατασκευαστικό αντικείμενο, στην κοινοπραξία θεωρούν πως «η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι το δυσκολότερο έργο που γίνεται σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη».
Οι ιδιαιτερότητες του έργου επιγραμματικά είναι:
• Μεγάλος αριθμός κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, προτεραιότητες: η ασφάλεια, η κατασκευή, η διαχείριση της κυκλοφορίας.
• Κατασκευαστική δραστηριότητα με ταυτόχρονη ανάπτυξη σε όλο το μήκος της ΝΕΟ Κορίνθου – Πατρών, όχι τμηματικά.
• Διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές.
• Απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κ.ά.).
• Πλήθος υφιστάμενων τεχνικών έργων που χρήζουν επεμβάσεων ή καθαιρέσεων.
• Παράλληλη κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής (ΕΡΓΟΣΕ).
Κατά τους κατασκευαστές, «οι γεωλογικές συνθήκες, οι γεωτεχνικές δυσκολίες και οι περιβαλλοντικές συνθήκες στο τμήμα Κορίνθου - Πατρών, καθώς και οι απαιτήσεις των σύγχρονων προδιαγραφών χάραξης αυτοκινητοδρόμων με επαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά, επιβάλλουν την κατασκευή ενός μεγάλου αριθμού σηράγγων».
Σήμερα κατασκευάζονται πάνω από 16 χλμ. σηράγγων από την Κόρινθο έως την Πάτρα. Οι βασικότεροι γεωλογικοί σχηματισμοί μέσα από τους οποίους διέρχονται οι σήραγγες είναι μάργες, χαλαρά κροκαλοπαγή, χαλαροί ψαμμίτες και ασβεστόλιθοι. Η διάνοιξη των σηράγγων, παρά τις δυσκολίες, προχώρησε με εντυπωσιακούς ρυθμούς και σήμερα η φάση κατασκευής τους είναι κατά 83% ολοκληρωμένη. Η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου είναι στην περιοχή της Παναγοπούλας και έχει μήκος 4 χλμ.
Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις αγγίζουν σήμερα ποσοστό ολοκλήρωσης 58%. Οι 43 απ΄αυτές είναι μεγαλύτερες από 25 μέτρα και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.
Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες αναβάθμισης υφιστάμενων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα. Στην κοινοπραξία υποστηρίζουν πως οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου, παράλληλα με την κατασκευή των νέων τμημάτων, είναι διαρκείς. Την παρούσα περίοδο πραγματοποιούνται ασφαλτικές εργασίες αποκατάστασης του οδοστρώματος στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος και ειδικότερα από τον Ισθμό μέχρι και τον κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν αποξήλωση της παλαιάς ασφάλτου και αντικατάσταση με καινούργιο αντιολισθητικό τάπητα (μεγάλης διάρκειας ζωής) με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου που περιλαμβάνει ειδικά πρόσμικτα μεγάλης ανθεκτικότητας και υψηλής ποιότητας. Τελικός στόχος είναι η βελτίωση της αντιολισθητικής ικανότητας του οδοστρώματος για την ασφάλεια των χρηστών του αυτοκινητόδρομου.
Από την ημέρα Έναρξης Παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008, μέχρι και σήμερα οι προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας έχουν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα. Συγκρίνοντας τα στοιχεία ατυχημάτων του πρώτου έτους της Παραχώρησης (2008) με το 2013, ο συνολικός αριθμός θανατηφόρων δυστυχημάτων και των θυμάτων παρουσιάζει μείωση της τάξης του 80% στο σύνολο του άξονα Ελευσίνας - Κορίνθου - Πατρών.
Ειδικά στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, «όπου πραγματοποιείται μεγάλη προσπάθεια στον τομέα της οδικής ασφάλειας υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, αφού η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού πραγματοποιείται με παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας, ο συνολικός αριθμός των θανατηφόρων δυστυχημάτων και ο αριθμός των θυμάτων μειώθηκαν κατά 90% περίπου».
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 1,48 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, από τη συμβολή των χρηστών και το Ελληνικό Δημόσιο. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 38% από ιδιωτικά κεφάλαια (29% τραπεζικά δάνεια και 9% ίδια κεφάλαια των εταιρειών), κατά 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά 23% από τη συμβολή των χρηστών (έσοδα διοδίων) και κατά 6% από το Ελληνικό Δημόσιο.
Από την αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου των 607 εκατ. ευρώ έχουν ληφθεί τα 292,3 εκατ. ευρώ, ενώ από την πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου 238 εκατ. ευρώ έχουν ληφθεί 158 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια της κοινοπραξίας είναι 172 εκατ. ευρώ, ενώ από το δανεισμό ύψους 675 εκατ. ευρώ που προβλέπεται ότι αντιστοιχεί στο έργο έχουν αντληθεί 584 εκατ. ευρώ.
Η Ολυμπία Οδός Α.Ε. είναι η εταιρεία παραχώρησης του έργου στην οποία συμμετέχουν η Vinci Concessions (29,9%), η Hochtief PPP Solutions (17%), η J&P ΑΒΑΞ (17%), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (17%), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%) και η ΑΘΗΝΑ (που ανήκει στον όμιλο J&P ΑΒΑΞ) με 2,1%.