Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Για... τα μάτια του κόσμου οι έλεγχοι στα ξένα φορτηγά

Στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΜΕΔΙ δεν περιλαμβάνεται πρόβλεψη για επιτόπου καταβολή των προστίμων. Οι ποινές επιβάλλονται αλλά οι ξένοι φορτηγατζήδες φεύγουν σαν... κύριοι, χωρίς να τα πληρώνουν. Σε όλη την Ευρώπη ισχύει το μέτρο της επιτόπου πληρωμής.

Για... τα μάτια του κόσμου οι έλεγχοι στα ξένα φορτηγά

Απουσία πολιτικής για τον κλάδο της οδικής εμπορευματικής μεταφοράς καταλογίζει η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΟΦΑΕ) στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τις αλλαγές που φέρνουν στον κλάδο οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα από τη Βουλή. Τα πυρά των αυτοκινητιστών συγκεντρώνουν οι διατάξεις που αφορούν στον ελεγκτικό μηχανισμό αλλά και εκείνη με την οποία δίνεται η δυνατότητα χορήγησης αδειών κυκλοφορίας σε ιδιώτες, για την εξυπηρέτηση των προσωπικών αναγκών τους.

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ, Απόστολος Κενανίδης, κατά την εισήγησή του στο πλαίσιο της εξέτασης του σχεδίου νόμου στην Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο άλλοτε κραταιός κλάδος. Όπως σημείωσε η μεταρρύθμιση που επιχειρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια για την απελευθέρωση του κλάδου απέτυχε και είχε ως αποτέλεσμα η ελληνική μεταφορά ουσιαστικά να βαλτώσει.

Περισσότερο από 55% των οχημάτων έχει ακινητοποιηθεί και ένα πολύ μεγάλο μέρος του έργου, που εκτελούσαν παλιότερα τα ελληνικά φορτηγά, έχει «παραχωρηθεί» στους αυτοκινητιστές γειτονικών χωρών.

Οι αυτοκινητιστές διεθνών μεταφορών υποστηρίζουν ότι οι διατάξεις που προωθούνται με νομοσχέδιο περιέχουν σημαντικούς κινδύνους για το μέλλον του κλάδου τους.

Απελευθέρωση της χορήγησης άδειας

Με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία για να έχει κάποιος το δικαίωμα να διαθέτει επαγγελματικό αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει δραστηριότητα για την άσκηση της οποίας απαιτείται.

Με τις αλλαγές όμως που φέρνει το νομοσχέδιο, σημειώνει η ΟΦΑΕ, απελευθερώνεται η χορήγηση αδείας φορτηγού ΙΧ σε οποιοδήποτε άτομο είναι δηλωμένος κάτοικος Ελλάδας και, όπως υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ κ. Απ. Κενανίδης, ανοίγει ο δρόμος για υποκλοπή μεταφορικού έργου.

Καλύτερη στελέχωση για τα Κλιμάκια Ελέγχου

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την σύσταση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) σε Παραμεθόριους Δήμους. Ωστόσο από την πλευρά της ΟΦΑΕ σημειώνεται ότι, όπως έχει αποδειχθεί από την ως τώρα λειτουργία των ήδη υπαρχόντων κλιμακίων ελέγχου, δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα στο μείζον πρόβλημα της παράνομης μεταφοράς, χωρίς αυτό όμως να οφείλεται μόνο στο ότι ο αριθμός τους είναι ανεπαρκής.

Η Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι τα ΜΚΕ στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούν με απόλυτη επιτυχία, όμως αυτό γίνεται, κυρίως, χάρη στην αποτελεσματική στελέχωσή τους από ειδικούς υπαλλήλους που μπορούν να διεξάγουν αποτελεσματικούς ελέγχους και προτείνει το μοντέλο αυτό να υιοθετηθεί και στη χώρα μας.

Μελετούν άμεση πληρωμή των προστίμων με πιστωτική κάρτα

Η ΟΦΑΕ χαρακτηρίζει ως μεγάλη παράλειψη του σχεδίου νόμου το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνεται ρύθμιση που θα καθιστά δυνατή την επί τόπου καταβολή των επιβαλλόμενων προστίμων. Να σημειωθεί ότι κατά την συζήτηση ο υφυπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος τόνισε ότι, βέβαια, τα αστυνομικά όργανα δεν είναι δυνατόν να εισπράττουν χρηματικά πρόστιμα. Ωστόσο, το υπουργείο μελετά το ενδεχόμενο επιτόπου πληρωμής με πιστωτική κάρτα.

Η Ομοσπονδία ζητεί τροποποίηση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου, ώστε να περιληφθεί ρητά η δυνατότητα επί τόπου καταβολής των προστίμων στα ελεγκτικά συνεργεία την ώρα που τα επιβάλλουν, χωρίς να παραβλάπτεται το δικαίωμα προσφυγής των αυτοκινητιστών

Οι Έλληνες αυτοκινητιστές υποστηρίζουν ότι η τακτική που ακολουθείται στο θέμα αυτό από τις ελληνικές αρχές ευνοεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό των αυτοκινητιστών τρίτων χωρών έναντι των Ελλήνων, αφού η παράβαση καταγράφεται, αλλά το πρόστιμο που αναλογεί δεν εισπράττεται.

Το αποτέλεσμα είναι ο οδηγός να μένει ατιμώρητος και να φεύγει για τον προορισμό του, χωρίς συνέπειες ακόμη και μετέπειτα. Πρόκειται για πρακτική εντελώς αντίθεση με όσα ισχύουν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και όχι μόνο, όπου τα επιβαλλόμενα πρόστιμα για παραβάσεις, είτε του ΚΟΚ είτε από τα κλιμάκια ελέγχου, εισπράττονται υποχρεωτικά επιτόπου, με ποινή ακινητοποίησης του οχήματος και αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας (άδεια κυκλοφορίας, άδεια οδήγησης οδηγού και διαβατήριο, και τα έγγραφα φόρτωσης).

Η παράβαση... συμφέρει

Τέλος, η Ομοσπονδία σημειώνει ότι με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου «επιβραβεύονται» οι παραβάτες της ελληνικής νομοθεσίας, καθώς προβλέπεται μείωση του επιβληθέντος προστίμου κατά 50% σε όσους το καταβάλλουν εντός 10 ημερών. Με τον τρόπο αυτόν όμως, σημειώνεται, ακυρώνεται η βασική αρχή επιβολής προστίμων που είναι η συμμόρφωση με τον νόμο. Επιπλέον καταλήγει η ΟΦΑΕ με το μέτρο αυτό, τα πρόστιμα καταλήγουν να είναι ιδιαίτερα χαμηλά ακόμα και εάν αφορούν σοβαρές παραβάσεις, με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερο όφελος από την συνειδητή παραβίαση του νόμου, παρά το κόστος από την επιβολή του προστίμου.

*** Αναλυτικά οι προτάσεις της ΟΦΑΕ επισυνάπτονται στη στήλη "Συνοδευτικό Υλικό"

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v