Με πλατιά χαμόγελα υποδέχτηκαν την πτωτική πορεία της τιμής του πετρελαίου οικονομικοί παράγοντες απ' όλο τον κόσμο και ακόμη περισσότερο στελέχη από την ελληνική αγορά.
Ο πρόεδρος της Αιολικής ΑΕΕΧ κ. Γιώργος Μαρής θεωρεί την υποχώρηση του «μαύρου χρυσού» ως θετικό στοιχείο για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας (και πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ) κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης υποστηρίζει ότι η εξέλιξη αυτή ευνοεί τις χώρες που δεν παράγουν ενέργεια, γιατί μειώνουν τον πληθωρισμό και τα επιτόκια και πως η ύπαρξη αρνητικού πληθωρισμού (επηρεάζεται από την υποχώρηση του κόστους καυσίμων) σημαίνει ότι αυξάνεται η αγοραστική δύναμη του πολίτη, όταν αυτός εξακολουθεί να κερδίζει τα ίδια χρήματα.
Οι εκπρόσωποι των βιομηχανικών εταιρειών θεωρούν τη μείωση του κόστους παραγωγής και των μεταφορικών δαπανών ως «ανάσα» στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω της πολυετούς ύφεσης, ενώ οι εμπορικές επιχειρήσεις ευελπιστούν πως θα προκύψει μια υποχώρηση στις τιμές αρκετών προϊόντων, με αποτέλεσμα να «φουσκώσει» ως ένα βαθμό το πορτοφόλι των καταναλωτών, άρα να επεκτείνουν την κατανάλωσή τους, αγοράζοντας περισσότερα προϊόντα.
Πάντως, οικονομικός διευθυντής εισηγμένης εταιρείας δήλωσε στο Euro2day.gr πως «δεν είναι καθόλου βέβαιο, ότι το σύνολο των εταιρειών θα μετακυλήσει στον τελικό καταναλωτή το όποιο κόστος εξοικονομήσει. Ας μην ξεχνούμε, πως μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και βιωσιμότητας, με αποτέλεσμα η πρώτη του προτεραιότητα να είναι η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των μεταλλουργικών εταιρειών και γενικότερα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο της οικοδομής.
Ακόμη όμως και σ' αυτές τις περιπτώσεις, θα προκύψει έμμεσο όφελος για την οικονομία, εξ' αιτίας των αυξημένων ταμειακών ροών που θα αποκομίσουν το ελληνικό δημόσιο, οι εργαζόμενοι, οι τράπεζες και οι προμηθευτές. Επιπλέον, η πτώση στο κόστος της ενέργειας σημαίνει και την ανάγκη για χαμηλότερο κεφάλαιο κίνησης των εταιρειών, άρα και σχετικά μικρότερη εξάρτηση από τις τράπεζες. Το θετικό αυτό νέο έρχεται να προστεθεί στα οφέλη που αποκομίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις λόγω της υποχώρησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ σε σχέση με το αμερικανικό δολάριο».
Σύμφωνα επίσης με το ίδιο στέλεχος, «σε αρκετούς κλάδους, η διαφορά κόστους από τις μεταβολές στην τιμή των καυσίμων φαίνεται με διαφορά φάσης κάποιων μηνών, με αποτέλεσμα το μεγάλο όφελος για τις εταιρείες αυτές από τις μέχρι τώρα εξελίξεις να φανεί μέσα στο 2015».
Σαφώς θετικά επηρεάζεται ο ευρύτερος χώρος των συγκοινωνιακών υπηρεσιών, από τα κρατικά λεωφορεία και τα ΚΤΕΛ, έως τις αεροπορικές και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ήδη, στο εννεάμηνο του 2014 είδαμε μια μεγάλη άνοδο στο οικονομικό αποτέλεσμα της Aegean Airlines, καθώς και την επιστροφή στην κερδοφορία για Attica Group και Μινωικές Γραμμές. Τις εξελίξεις αυτές, επηρέασε αναμφίβολα και η υποχώρηση στο κόστος των καυσίμων.
Φθηνότερη ενέργεια
Θετικές υπέρ των καταναλωτών και των εταιρειών του κλάδου, είναι οι επιπτώσεις της χαμηλής τιμής των καυσίμων. Καταρχήν οι καταναλωτές ηλεκτρικού το επόμενο διάστημα θα δουν να μειώνονται στους λογαριασμούς οι επιβαρύνσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, το συντριπτικό ποσοστό των οποίων αντιστοιχεί στο κόστος πετρελαίου για την τροφοδοσία των νησιών. Για τους οικιακούς και μικρούς επαγγελματικούς καταναλωτές, η ελάφρυνση μπορεί να φαίνεται μικρή. Για τους βιομηχανικούς όμως, το συνολικό ποσό για ΥΚΩ θα είναι σημαντικά μειωμένο.
Με ικανοποίηση υποδέχονται την πτώση της τιμής του πετρελαίου και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών (εισηγμένες οι REVOIL και ΕΛΙΝΟΙΛ), καθώς η χαμηλότερη τιμή των καυσίμων θα τονώσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση τόσο για πετρέλαιο κίνησης, όσο και για πετρέλαιο θέρμανσης (πέρα από την αποφασισθείσα μείωση της φορολογίας στο συγκεκριμένη κατηγορία). Να σημειωθεί πως και οι δύο προαναφερθείσες εισηγμένες εταιρείες βελτίωσαν τις οικονομικές τους επιδόσεις στο εννεάμηνο του 2014.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα τουλάχιστον, οι επιπτώσεις των χαμηλών τιμών στις εταιρείες διύλισης, θα συνεχίσουν να είναι μικτές. Όπως αναφέρουν αρμόδιοι των εταιρειών, πτωτική τάση στις τιμές αργού, σημαίνει καταρχήν μικρότερες απαιτήσεις σε κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της αγοράς αργού. Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα θετική για τις ελληνικές μονάδες διύλισης, καθώς τα επιτόκια δανεισμού, λόγω της γενικότερης εικόνας της ελληνικής οικονομίας παραμένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα.
Η θετική αυτή εξέλιξη, αντισταθμίζεται σε σημαντικό βαθμό από την υποτίμηση της αξίας των αποθεμάτων αργού, κάτι που θα φανεί και στους ισολογισμούς. Εκτιμάται πάντως ότι σε μερικούς μήνες εφόσον υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών αργού, θα εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που τονίζεται, είναι ότι τα διυλιστήρια ευνοούν οι σταθερές τιμές αργού, καθώς η όποια κερδοφορία τους εξαρτάται στο μέγιστο βαθμό από τη διαμόρφωση των περιθωρίων διύλισης και όχι από τις τιμές αργού. Όσο για τα περιθώρια, μπορεί να μην βρίσκονται στα χαμηλά του 2013, απλώς κρίνονται ως συμπαθητικά και σε επίπεδα γύρω στα 4 δολάρια το βαρέλι για μονάδες hydrocracking, αν και παρατηρείται μεγάλη μεταβλητότητα σε ημερήσια βάση.
Στο φυσικό αέριο όπως εξηγούν στο Euro2day.gr άνθρωποι της αγοράς, λόγω της χρησιμοποιούμενης φόρμουλας τιμολόγησης στο ρωσικό και το αλγερινό αέριο (σύνδεση με τιμές πετρελαίου και με υστέρηση 5-6 μηνών), οι επιπτώσεις της ταχείας αποκλιμάκωσης των τιμών αργού του φθινοπώρου, αναμένεται από την 1η Ιανουαρίου και μετά. Με δεδομένο ότι οι τιμές για τους πελάτες της ΔΕΠΑ καθορίζονται ανά τρίμηνο, για τις μεγάλες καταναλώσεις την 1η Ιανουαρίου αναμένεται μία μείωση της τιμής της τάξης του 7%, ενώ επιπλέον μείωση της τάξης του 13%, αναμένεται από την 1η Μαρτίου.
Οι επιχειρήσεις που θα ωφεληθούν από τη μείωση αυτή είναι οι μεγάλοι καταναλωτές του φυσικού αερίου, ενώ για τα επίπεδα που θα διαμορφωθούν οι τιμές από τις αρχές του επόμενου χρόνου, μια πρώτη γεύση θα υπάρξει στην πρώτη τριμηνιαία δημοπρασία που έχει προγραμματιστεί για τις 16 Δεκεμβρίου και αφορά σε ποσότητες παράδοσης από 1 Ιανουαρίου 2015 έως και 31 Μαρτίου 2015.
Τέλος αυτό που τονίζεται από την αγορά, είναι ότι η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να σημάνει ότι είναι συμφέρουσα η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τουλάχιστον από τους ανεξάρτητους παραγωγούς. Οι τελευταίοι, χωρίς πρόσβαση σε άλλες πηγές, όπως λιγνίτη και νερό και στους τελικούς καταναλωτές, μετά και την κατάργηση των υποστηρικτικών μηχανισμών, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να συμμετάσχουν στην ημερήσια αγορά, σε αντίθεση με τη ΔΕΗ.
Σε ότι αφορά τέλος το καυτό θέμα της τιμής της βενζίνης, για το οποίο υπήρξε και εισαγγελική παρέμβαση, το υπουργείο Ανάπτυξης έσπευσε να σημειώσει ότι οι τιμές λιανικής της αμόλυβδης βενζίνης βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση πανελλαδική τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώνεται σε χαμηλό τετραετίας, δηλαδή στο 1,546 ευρώ ανά λίτρο. Να σημειωθεί ότι φόροι και τέλη αντιστοιχούν στο 62% της τιμής, με αποτέλεσμα το ποσοστό που επηρεάζεται από τις διεθνείς τιμές να είναι περιορισμένο...