Στην τελική ευθεία πριν από την... απογείωση έχει εισέλθει ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης για τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία διεκδικούν τρία κοινοπρακτικά σχήματα.
Σήμερα το μεσημέρι σε συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα ολοκληρώσει την αποτίμηση των τεχνικών προσφορών που έχουν υποβάλει οι κοινοπραξίες Vinci - Ελλάκτωρ, Fraport - Copelouzos και ΜΕΤΚΑ - Corporacion America, προκειμένου να αποφασίσει ποια σχήματα θα περάσουν στην επόμενη, τελευταία, και πλέον κρίσιμη φάση του διαγωνισμού.
Αύριο το πρωί είναι προγραμματισμένο να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των υποψήφιων επενδυτών που θα πάρουν το «Ο.Κ.» για τον τεχνικό τους φάκελο. Οι οικονομικές προσφορές, δηλαδή το αντίτιμο που προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι για τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων, είναι αυτές που θα έχουν βαρύνουσα σημασία στην τελική επιλογή. Η οικονομική διαφορά των προσφορών αποκτά επιπλέον σημασία και από το γεγονός ότι και οι τρεις κοινοπραξίες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό θεωρείται ότι διαθέτουν μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία στον χώρο της διαχείρισης αεροδρομίων.
Για 40 χρόνια η παραχώρηση
Οι επενδυτές που θα επιλεγούν θα αναλάβουν τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για διάστημα 40 ετών, ενώ θα είναι υπεύθυνοι και για τη χρηματοδότηση των έργων υποδομής που θα πρέπει να γίνουν. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, κατά την αρχική φάση της παραχώρησης, δηλαδή την πρώτη τετραετία, θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ σε έργα υποδομής και αναβάθμισης. Για την ολοκλήρωση των έργων θα προβλέπονται δεσμευτικές προθεσμίες, ενώ, να σημειωθεί, τα έργα έχουν συνδεθεί με τη δυνατότητα των αναδόχων να αυξήσουν τις χρεώσεις των αεροδρομίων. Επίσης, στις τελικές χρεώσεις υπάρχει πλαφόν 20 ευρώ, ανά αναχωρούντα επιβάτη. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη κρίθηκε αναγκαία προκειμένου τα αεροδρόμια, που κατά κύριο λόγο έχουν εποχική - τουριστική κίνηση, να μην απολέσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν επίσης και συγκεκριμένες δεσμεύσεις σε ό,τι αφορά την αδιάλειπτη λειτουργία των αερολιμένων. Σαφείς προβλέψεις υπάρχουν στις συμβάσεις που θα υπογραφούν και για τη χρήση τους από την πολεμική αεροπορία.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας.
Η δεύτερη ομάδα απαρτίζεται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Η σύνθεση των δύο ομάδων αεροδρομίων καθιστά σαφές ότι πρόκειται για μια αποκρατικοποίηση με μεγάλη σημασία για την εθνική οικονομία. Οι παραχωρησιούχοι θα συμμετέχουν στο μέλλον σε σημαντικό βαθμό στην υπόθεση ελληνικός τουρισμός, αφού τα αεροδρόμια είναι οι κύριες πύλες εισόδου των τουριστών στη χώρα.