Στη φάση του προκαταρκτικού τεχνικού σχεδιασμού και στην εκτίμηση κόστους βρίσκεται η προετοιμασία του ΔΕΣΦΑ για την ανάπτυξη έργων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μικρής κλίμακας.
Οι εγκαταστάσεις αυτού του τύπου που αποσκοπούν στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο περιοχών που δεν πρόκειται να συνδεθούν με τα κεντρικά δίκτυα (νησιά), αλλά και πλοίων ή φορτηγών αυτοκινήτων είναι δραστηριότητα στην οποία οι διαχειριστές ευρωπαϊκών κρατών δίνουν τεράστια σημασία.
Με την ανάπτυξή τους προσφέρεται εναλλακτικό, καθαρότερο καύσιμο για τις χερσαίες και θαλάσσιες μεταφορές, ενώ αυξάνεται και ο βαθμός χρησιμοποίησης των υποδομών, άρα και του τελικού κόστους χρήσης του συστήματος.
Ήδη εταιρείες όπως η βελγική Fluxys αλλά και πετρελαϊκές επενδύουν σημαντικά ποσά στην ανάπτυξη σταθμών εφοδιασμού πλοίων (bunkering) με LNG, το οποίο υποκαθιστά υγρά καύσιμα, όπως και πρατήρια σε οδικούς άξονες για τον εφοδιασμό φορτηγών αυτοκινήτων.
Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική που έχει καταστρώσει ο ΔΕΣΦΑ, για την ανάπτυξη έργων LNG μικρής κλίμακας (small scale LNG) στην Ελλάδα, αυτή έχει διαχωριστεί σε τρία στάδια, χωρίς μέχρι στιγμής να προσδιορίζεται χρονικός ορίζοντας:
-Ανάπτυξη σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου -ΥΦΑ- στον τερματικό της Ρεβυθούσας. Για τον σκοπό αυτόν ετοιμάσθηκε το αντικείμενο σχετικής μελέτης βασικού σχεδιασμού.
-Ανάπτυξη εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού μικρών πλοίων ΥΦΑ από τη Ρεβυθούσα.
-Ανάπτυξη δορυφορικών παράκτιων εγκαταστάσεων αποθήκευσης ΥΦΑ μικρής κλίμακας μαζί με σταθμούς ανεφοδιασμού βυτιοφόρων ΥΦΑ.
Για τις υποδομές ανεφοδιασμού μικρών πλοίων και τις δορυφορικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης, έχει ετοιμαστεί από τον ΔΕΣΦΑ το αντικείμενο σχετικής μελέτης προκαταρκτικού τεχνικού προσδιορισμού και εκτίμησης κόστους.
Έτσι, περαιτέρω ανάπτυξη της στρατηγικής μπορεί να γίνει μετά την εκπόνηση των μελετών που θα ανατεθούν και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους.
Βασικός στόχος της ανάπτυξης των έργων ΥΦΑ μικρής κλίμακας είναι η αύξηση του βαθμού χρήσης των εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ προς όφελος, πρωτίστως, των τελικών καταναλωτών. Αρκεί να σημειωθεί ότι η μείωση της συνολικής ζήτησης φυσικού αερίου και ο πολύ περιορισμένος αριθμός φορτίων υγροποιημένου αερίου που παραλαμβάνονται στη Ρεβυθούσα έχουν περιορίσει σημαντικά τον βαθμό χρήσης των εγκαταστάσεων.
Για τη σφαιρική ενημέρωση της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ αναφορικά με τη λειτουργία παρόμοιων εγκαταστάσεων, κλιμάκιο στελεχών του με επικεφαλής τον πρόεδρο του Δ.Σ. Αντώνη Νάτσικα, επισκέφθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου τη Νορβηγία.
Στη διήμερη επίσκεψή τους, τα στελέχη του Διαχειριστή συναντήθηκαν με εκπροσώπους επιχειρήσεων που διαχειρίζονται στόλους πλοίων ακτοπλοΐας που κινούνται με LNG, επιχειρήσεων που παράγουν, μεταφέρουν και αποθηκεύουν LNG σε εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας για βιομηχανίες, εταιρειών σχεδίασης πλοίων που κινούνται με LNG, καθώς επίσης και με εκπροσώπους του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV-GL), του ειδικού περιβαλλοντικού ταμείου που διαχειρίζεται τις εισφορές περίπου 800 επιχειρήσεων για δράσεις μείωσης της ρύπανσης.
Τέλος το κλιμάκιο του ΔΕΣΦΑ πραγματοποίησε επισκέψεις σε εγκαταστάσεις υγροποίησης LNG και ανεφοδιασμού βυτιοφόρων, αποθήκευσης μικρής κλίμακας, και σε πλοία ακτοπλοΐας που κινούνται με LNG.