Εν αναμονή της έλευσης των δανειστών στην Αθήνα για την τελευταία αξιολόγηση, στο υπουργείο Εργασίας ετοιμάζουν τις γραμμές άμυνας, αφήνοντας πλέον ανοικτό το ενδεχόμενο για αλλαγές στο ύψος των συντάξεων αλλά και στα όρια ηλικίας, υπό την αυστηρή προϋπόθεση οι όποιες αποφάσεις να ληφθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Πρόκειται για το σχέδιο Β', που επεξεργάζονται στο υπουργείο, παρότι επιμένουν ότι με την εφαρμογή των ενοποιήσεων σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο δεν θα χρειαστούν νέες παρεμβάσεις σε επίπεδο παραμετρικών αλλαγών, ήτοι μειώσεις συντάξεων και αυξήσεις ορίων.
Βέβαια, αναγνωρίζουν ότι εάν οι πιέσεις των τροϊκανών για κάλυψη του δημοσιονομικού κενού δεν καταλήξουν σε συμφωνία με το οικονομικό επιτελείο, είναι πολύ πιθανό η πίεση να μεταφερθεί στο ασφαλιστικό. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, προετοιμάζονται για 2+2 αλλαγές στον κεντρικό σχεδιασμό, με προοπτική να εφαρμοστούν εντός του επόμενου έτους.
Αυτές δεν είναι άλλες από την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου 3863/10, που ορίζει νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, από την 1η Ιανουαρίου 2015 και μετά, στην πράξη όμως εφαρμόζεται καθολικά 30 χρόνια μετά, και περιορισμό ειδικών προνομίων και εξόφθαλμων αδικιών στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, χωρίς να θίγονται θεμελιωμένα δικαιώματα, μέσα από την κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι ενοποιήσεις ταμείων και δομών - λειτουργιών, που αναμένεται να νομοθετηθούν εντός του τρέχοντος έτους, με τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση να τονίζει σε όλους τους τόνους ότι δεν ετοιμάζει για το 2014 καμία παρέμβαση εκτός από αυτές που ήδη είναι γνωστές.
Παράλληλα, προωθείται η εφαρμογή του νόμου για τη βασική σύνταξη, του γνωστού και ως νόμου Λοβέρδου – Κουτρουμάνη, που ψηφίστηκε το 2010, θα εφαρμοστεί όμως από το 2015, σταδιακά. Επίσης, ο υπουργός έχει ήδη εξαγγείλει το «τιτάνιο έργο» της κωδικοποίησης της ασφαλιστικής νομοθεσίας, που θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2015.
Εφόσον κριθεί αναγκαίο, μέσω των παραπάνω θα προωθηθούν και οι... διορθωτικές παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν -εκτός από τις δομικές- και σε παραμετρικές αλλαγές. Η πρώτη αφορά την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου 3863, προκειμένου η πλήρης εφαρμογή του νόμου να επιτευχθεί όχι το 2046, αλλά το 2020 - 2025. Και αυτό γιατί στην πράξη, με όσα ορίζει ο ισχύων νόμος, η σύνταξη από το 2015 θα αποτελεί άθροισμα δύο κομματιών: το πρώτο κομμάτι, για τα έτη ασφάλισης έως το 2010, θα υπολογίζεται σύμφωνα με το παλαιό σύστημα, ενώ το δεύτερο, για τα έτη ασφάλισης από το 2011 και μετά, θα υπολογίζεται με το νέο αναλογικότερο σύστημα. Βάσει του σχεδίου Β', από το 2020 ή 2025 θα ισχύει μόνο ο δεύτερος τρόπος υπολογισμού για το σύνολο των ετών ασφάλισης.
Με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης, καθώς θα περιοριστεί η κρατική συμμετοχή στην κατώτερη σύνταξη, ενώ θα μειωθεί σημαντικά και το ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης, ως μέρος των συντάξιμων αποδοχών.
Όσο για τα παραθυράκια που επιτρέπουν σε συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων να αποχωρούν από την ασφάλιση νωρίτερα, το σχέδιο Β' του υπουργείου προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες, τη στρογγυλοποίηση των διατάξεων, μέσω της κωδικοποίησης της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Στην πράξη, όπου υπάρχουν... γωνίες θα λειανθούν, καθώς στο πλαίσιο της ενοποίησης του συνόλου της νομοθεσίας σε έναν νόμο, συγκεκριμένες διατάξεις θα καταργηθούν. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι το ασφαλιστικό να κλείσει μέχρι τον Νοέμβριο του 2015 και πλέον να μην απαιτείται καμία άλλη, δομική αλλαγή.