Τα mega events που... απογειώνουν τον τουρισμό

Η άνοδος της Αθήνας πίσω από τα φετινά ρεκόρ του τουρισμού. Τα πολλά οφέλη από τη διοργάνωση mega events όπως ο Μαραθώνιος. Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου. Ποιες είναι οι νέες προσδοκίες.

Τα mega events που... απογειώνουν τον τουρισμό

Στην αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κατά το τρίτο τρίμηνο, η οποία συνδυάστηκε με τη φιλοξενία μεγάλων εκδηλώσεων (mega events) που προσέλκυσαν χιλιάδες ξένους επισκέπτες, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό τα φετινά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού και τα αυξημένα έσοδα που εισέρρευσαν στα δημόσια ταμεία.

Τα πολλά οφέλη από τη διοργάνωση mega events αποτυπώθηκαν στον αριθμό ξένων επισκεπτών, στις πληρότητες των ξενοδοχείων και στη θετική δημοσιότητα για την Ελλάδα από εκδηλώσεις όπως το μεγάλο συνέδριο των μαρτύρων του Ιεχωβά και την, παγκόσμιας ακτινοβολίας, διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια που φιλοξενήθηκαν στην πρωτεύουσα τον Ιούνιο, τη διοργάνωση TBEX που έφερε στην Αθήνα περί τους 800 διαχειριστές ταξιδιωτικών blogs και αρθρογράφους ταξιδιωτικών θεμάτων απ' όλο τον κόσμο (Οκτώβριο).

Σ' αυτά ήρθε να προστεθεί η διοργάνωση του Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας στον οποίο υπολογίζεται ότι συμμετείχαν περί τους 35.000 δρομείς. Οι ξένοι που ήρθαν στην Αθήνα για να πάρουν μέρος σε αυτόν εκτιμάται ότι έφθασαν τους 7.000-8.000. Το σύνολο των ξένων, ωστόσο, που βρέθηκαν στην πρωτεύουσα τις προηγούμενες μέρες με αφορμή το Μαραθώνιο ήταν πολύ μεγαλύτερο και ο αριθμός τους θα εκτιμηθεί τις επόμενες μέρες, όταν αναχωρήσουν. Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», πάντως, κατέγραφε τις τελευταίες ημέρες αύξηση επιβατικής κίνησης από το εξωτερικό της τάξης του 25%

Κορυφαία στελέχη της ξενοδοχειακής αγοράς της Αθήνας, μιλώντας, στο Euro2day.gr, εκτιμούσαν πως το διήμερο του Μαραθωνίου η πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης θα αγγίξει το 95%.

Χαρακτηριστικό από την άποψη της δυναμικής που διαμορφώνουν οι εκδηλώσεις μεγάλης κλίμακας (mega event) είναι το παράδειγμα του μεγάλου διεθνούς συνεδρίου των μαρτύρων του Ιεχωβά που διοοργανώθηκε στην πρωτεύουσα τον Ιούνιο. Στο συνέδριο επρόκειτο να συμμετέχουν περίπου 10.000 αντιπρόσωποι, στο αεροδρόμιο της Αθήνας καταγράφηκε «ασυνήθιστα αυξημένη κίνηση» και στα ξενοδοχεία της πόλης δεν υπήρχε άδειο δωμάτιο ούτε για δείγμα. Στελέχη ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, μάλιστα, έκαναν λόγο για πληρότητες που ξεπερνούσαν ακόμα και τις μέρες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Εικόνα που δεν μπορούσε να εξηγηθεί υπολογίζοντας μόνο τον αριθμό των συνέδρων.

Όταν το συνέδριο ολοκληρώθηκε και αποχώρησαν οι ξένοι επισκέπτες που είχαν έρθει στην Αθήνα γι' αυτό, διαπιστώθηκε ότι το σύνολο των επισκεπτών που συνδέονταν με το συνέδριο (εκτίμηση στελεχών του αεροδρομίου της Αθήνας) έφθανε τα 40.000 άτομα! Κι ο λόγος ήταν πως όλοι είχαν έρθει στην Ελλάδα με κάποιον συνοδό ή και με ολόκληρη την οικογένειά τους.

Η μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα (κυρίως) αλλά και την Θεσσαλονίκη αποτυπώνεται στα στοιχεία που παρουσίασε η Gbr Consulting για τις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων στο γ' τρίμηνο του 2014.

 

Σύμφωνα με αυτά, στο διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου η Αθήνα υποδέχθηκε 600.000 περισσότερους ξένους τουρίστες σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθεί η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας η οποία επέστρεψε στα επίπεδα του 2008. Η μέση τιμή των δωματίων, ωστόσο, υπολείπεται ακόμα 16% από τις αντίστοιχες του 208.

Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κεφαλαιοποίησαν την αυξημένη τουριστική κίνηση προς την πρωτεύουσα καθώς είδαν το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) να αυξάνεται 26,2% στο γ' τρίμηνο φέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.

Στο ίδιο διάστημα η Θεσ/νίκη υποδέχθηκε 172.000 περισσότερους επισκέπτες με αποτέλεσμα η αυξημένη πληρότητα των μονάδων να μεταφρασθεί σε αύξηση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 14,5% σε σύγκριση με το γ' τρίμηνο του 2013.

Την ίδια στιγμή τα στοιχεία αποδεικνύουν πως στις περιοχές που προσελκύουν το μεγαλύτερο αριθμό ξένων επισκεπτών την περίοδο αιχμής (γ' τρίμηνο), τα ξενοδοχεία (resorts) αύξησαν τα έσοδά τους ανά δωμάτιο σε πολύ μικρότερο βαθμό σε σχέση με την αύξηση της τουριστικής κίνησης. Έτσι, ενώ οι αφίξεις στα αεροδρόμια αυξήθηκαν κατά 10,5%, την ίδια στιγμή η αύξηση του μέσου εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο ενισχύθηκε κατά 5,7%.

Η δυναμική που αναπτύχθηκε την τελευταία διετία στον ελληνικό τουρισμό κεφαλαιοποιείται τώρα από τους ξενοδόχους. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς που επικαλείται η Gbr Consulting, οι ξενοδόχοι κατάφεραν να αυξήσουν σε ποσοστό 3-4% τις τιμές δωματίων τους για το 2015. Εκτίμηση που προκύπτει από τα συμβόλαια που υπογράφτηκαν το φετινό καλοκαίρι με τους τουρ οπερέιτορ και αφορούν την επόμενη χρονιά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v