Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τράπεζες: Πώς θα γίνεται η ΑΜΚ για κάλυψη του tax credit

Όλος ο μηχανισμός της νέας ρύθμισης. Η έκδοση warrants που μεταβιβάζονται δωρεάν στο Δημόσιο και πότε μετατρέπονται σε κοινές μετοχές. Το Νοέμβριο οι γενικές συνελεύσεις των τραπεζών. Πλήρης ευθυγράμμιση με τις επιταγές της EBA. Μικρός ο κίνδυνος αύξησης του χρέους.

Τράπεζες: Πώς θα γίνεται η ΑΜΚ για κάλυψη του tax credit

Μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και άσκησης των δικαιωμάτων μετατροπής (conversion rights) θα καταβάλει το Δημόσιο το μέρος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης που δεν συμψηφίζεται με κέρδη, ικανοποιώντας τις σχετικές επιταγές της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής (European Banking Authority - EBA).

Αυτό προβλέπει η τροποποιημένη διάταξη για τη μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου από ζημίες PSI και ζημίες πιστωτικού κινδύνου σε οριστική απαίτηση που υπέβαλε χθες το βράδυ το υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή, επιβεβαιώνοντας πλήρως το χθεσινό ρεπορτάζ του Euro2day.gr.

Οι τροποποιήσεις που κατατέθηκαν βαδίζουν στην πεπατημένη της αντίστοιχης πορτογαλικής και πληρούν τις προδιαγραφές που έθεσε η ΕΒΑ ώστε το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για το tax credit να ευθυγραμμισθεί με τον ισχύοντα κανόνα.

Έτσι ανοίγει ο δρόμος για πλήρη αναγνώριση των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων στα εποπτικά κεφάλαια και με καθεστώς Βασιλείας ΙΙΙ, που σημαίνει πρόσθετο κεφαλαιακό όφελος της τάξης του 1 - 2 δισ. ευρώ για τις τράπεζες εν όψει του stress test. Όφελος που θα συνυπολογισθεί στα σχέδια κεφαλαιακής ενίσχυσης τα οποία θα υποβάλουν οι εγχώριες τράπεζες.

Η ρύθμιση εισάγει για πρώτη φορά το Group Taxation, τη δυνατότητα, δηλαδή, συμψηφισμού των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων με κέρδη του ομίλου και όχι της τράπεζας καθώς και των θυγατρικών σε leasing και factoring που προβλέπει το υφιστάμενο καθεστώς.

Ειδικότερα τα βασικά σημεία των τροποποιήσεων αλά πορτογαλικά είναι τα εξής:

Θεσπίζεται η προαιρετική ένταξη των τραπεζών στο ειδικό καθεστώς μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε οριστική απαίτηση καθώς και η δυνατότητα απόσυρσης. Και για την ένταξη και για την απόσυρση απαιτείται απόφαση γενικής συνέλευσης η οποία λαμβάνεται μέχρι το τέλος του προηγούμενου έτους, εκείνου το οποίο αφορά.

Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς οι εγχώριες τράπεζες θα πρέπει να λάβουν τις σχετικές αποφάσεις ένταξης ώστε να ισχύσουν οι διατάξεις του tax credit από τη χρήση 2015. Σύμφωνα με πληροφορίες οι γενικές συνελεύσεις για τον σχηματισμό ειδικού αποθεματικού και την έκδοση conversion rights πρόκειται να συγκληθούν εντός του α΄ δεκαημέρου του Νοεμβρίου.

Η τράπεζα γνωστοποιεί την απόφαση ένταξης στο ειδικό πλαίσιο στη φορολογική διοίκηση και στην εποπτική αρχή, ενώ ειδικά για απόφαση απόσυρσης από τις διατάξεις του πλαισίου απαιτείται προηγούμενη έγκριση από τον επόπτη λόγω της πιθανής επίπτωσης στα εποπτικά κεφάλαια.

Οι τράπεζες που υπάγονται στη ρύθμιση σχηματίζουν ειδικό αποθεματικό που ισοδυναμεί με το 110% των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων και προορίζεται για κεφαλαιοποίηση. Ταυτόχρονα με το σχηματισμό ειδικού αποθεματικού εκδίδονται δικαιώματα μετατροπής (conversion rights), που δίνονται δωρεάν στο Δημόσιο.

Πρόκειται για παραστατικούς τίτλους που αντιστοιχούν σε κοινές μετοχές συνολικής αγοραίας αξίας ίσης με το 110% της εισπρακτέας φορολογικής απαίτησης. Τα δικαιώματα μετατροπής είναι διαπραγματεύσιμα και μεταβιβάσιμα. Δικαίωμα πρώτης εξαγοράς έχουν οι μέτοχοι των τραπεζών κατά την αναλογία συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο. Αν δεν ασκηθεί μπορούν να μεταβιβασθούν από το Δημόσιο σε τρίτους επενδυτές.

Aν οι τράπεζες κλείνουν οικονομική χρήση με ζημίες σε επίπεδο προ φόρων ή με κέρδη που δεν επαρκούν για τον συμψηφισμό του αναλογούντος αναβαλλόμενου φόρου, θα προχωρούν, υποχρεωτικά, σε αύξηση κεφαλαίου, η οποία θα καλύπτεται από τους κατόχους των conversion rights (Δημόσιο ή ιδιώτες).

Το ύψος της αύξησης δεν θα είναι αντίστοιχο της συνολικής λειτουργικής ζημίας, αλλά θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημίας που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.

Δηλαδή, αν μια τράπεζα έχει ίδια κεφάλαια 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις είναι τα 3 δισ. και κλείσει τη χρήση του 2014 με ζημία 1 δισ. ευρώ, θα προχωρά υποχρεωτικά σε ΑΜΚ 300 εκατ. ευρώ που θα καλύπτεται από το Δημόσιο.

Μικρός ο κίνδυνος για ΑΜΚ στις εγχώριες τράπεζες από το 2015

Το πλαίσιο θέτει δύο δικλίδες ασφαλείας για να μειωθεί ο κίνδυνος να καταβάλει το Δημόσιο άμεσα μετρητά στις τράπεζες: Πρώτον με τη διαδικασία προαιρετικής ένταξης η ισχύς των διατάξεων ξεκινά από τη χρήση του 2015, όταν και αναμένεται να επιστρέψουν σε κερδοφορία βάσει των εγκεκριμένων πλάνων αναδιάρθρωσης όλες οι συστημικές τράπεζες, η οποία θα διατηρηθεί και για τα επόμενα χρόνια.

Επιπρόσθετα, η έκδοση δικαιωμάτων μετατροπής μειώνει τον δημοσιονομικό κίνδυνο όπως γνωμοδότησε η ΕΚΤ στην περίπτωση της Πορτογαλίας καθώς το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να πουλήσει τους παραστατικούς τίτλους είτε στους μετόχους της τράπεζας είτε σε τρίτους. Αν δεν το κάνει και αποκτήσει τις μετοχές που αναλογούν έχει επίσης τη δυνατότητα να τις μεταβιβάσει σε ιδιώτες.

* Δείτε την τροπολογία στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v