«Η πιστή εφαρμογή του προγράμματος είναι η μόνη αναμφισβήτητη και πραγματική προοπτική που έχει σήμερα η χώρα μας για περαιτέρω επιτάχυνση της ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας και της αύξησης της απασχόλησης και για οριστική έξοδο από την κρίση», υπογραμμίζει η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο της.
Όπως σημειώνει η τράπεζα, μόνο έτσι θα υπάρξει περαιτέρω αναβάθμιση από τους οίκους πιστοληπτικής διαβάθμισης αλλά και θα εξασφαλιστούν πολύ καλύτεροι όροι χρηματοδότησης τόσο από την ΕΚΤ όσο και από τις αγορές.
Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του 2015, η τράπεζα υπογραμμίζει ότι "σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία νέα εποχή δημοσιονομικής πειθαρχίας και οικονομικής σταθερότητας, που είναι απαραίτητα συστατικά στοιχεία για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και την εδραίωση συνθηκών εξωστρεφούς ανάπτυξης σε μονιμότερη βάση. Ο προϋπολογισμός του 2015 προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ, με το συνολικό έλλειμμα (περιλαμβανομένων των πληρωμών τόκων) να περιορίζεται σε -1,3% του ΑΕΠ), πολύ κάτω του -3% της Συνθήκης του Μάαστριχτ, και πολύ κοντά στον ισοσκελισμένο προϋπολογισμό που επιτάσσει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Όσον αφορά στο 2014, εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα στη Γενική Κυβέρνηση, ύψους € 3,6 δις (2,0% του ΑΕΠ), έναντι του στόχου του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ), που εφαρμόζει η Κυβέρνηση σε συμφωνία με την Τρόικα, για πλεόνασμα € 2,73 δις (1,5% του ΑΕΠ). Επίσης, το συνολικό έλλειμμα της ΓΚ το 2014 εκτιμάται τώρα στα € 3,9 δις (-2,1% του ΑΕΠ), από € 5,35 δις (2,9% του ΑΕΠ) που προέβλεπε το ΠΟΠ και από -3,3% του ΑΕΠ το 2013 και -6,3% του ΑΕΠ το 2012.
Σημειώνεται ότι στα ανωτέρω στοιχεία δεν συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από τις επιστροφές στην Ελλάδα των κερδών της ΕΚΤ και των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ΖτΕ από τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που είχαν στην κατοχή τους (SMP και ANFA), τα οποία το 2014 ήταν στα € 2,44 δις. Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται να υπάρξει νέα υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ ύψους € 866 εκατ. το 2014, μετά την υπέρβαση του αντίστοιχου στόχου κατά € 1,46 δις το 2013.
Το προβλεπόμενο πλεόνασμα το 2015 αναμένεται να επιτευχθεί χωρίς την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων, με την ανάκαμψη της οικονομίας να συμβάλλει καταλυτικά στην αύξηση των φορολογικών εσόδων και παρά το γεγονός ότι επιβαρύνεται από τη μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και της εισφοράς αλληλεγγύης κατά 30%.
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει επίσης αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6% το 2014 και 2,9% το 2015 επιβεβαιώνοντας την έξοδο της οικονομίας από την ύφεση μετά από 6 συνεχή έτη. Προσδιοριστικοί παράγοντες της ανάκαμψης είναι η άνοδος των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και των επενδύσεων καθώς και η σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Οι εξελίξεις όσον αφορά την αύξηση του ΑΕΠ στο 1ο 6μηνο 2014 επιβεβαιώνουν την εκτίμηση για αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6% το 2014 ως σύνολο, αλλά αυτό πιθανότατα θα συμβεί με μικρή αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά περίπου 0,2%, έναντι πτώσης της κατά -1,8% που προβλέπει το Προσχέδιο και με αύξηση των επενδύσεων κατά περίπου 2,0%, έναντι +5,3% που προβλέπει το Προσχέδιο. Επιπλέον, η εκτίμηση για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και στο 2ο 6μηνο 2014, μετά την αύξησή της κατά 0,05% στο 1ο 6μηνο 2014 ενισχύεται και από τη σημαντική αύξηση του όγκου των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου κατά 4,8% τον Ιούλ.2014, μετά την αύξησή του κατά 3,95% τον Ιούν.2014 και κατά 1,1% στο 7μηνο 2014.
Επίσης, η εκτίμηση για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9% ή και περισσότερο το 2015 στηρίζεται στην προοπτική αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,6% και των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου κατά 11,7%. Η αύξηση των επενδύσεων θα ενισχυθεί και από την ανάκαμψη των επενδύσεων σε κατοικίες από το 1ο 3μηνο 2015, μετά την τεράστια πτώση τους κατά -41,9% στο 1ο 6μηνο 2014, μετά τη σημαντική ανάκαμψη των εκδοθεισών αδειών οικοδομών κατά 17,4% στο 5μηνο Φεβρ.-Ιουν.2014. Ειδικότερα, οι επενδύσεις σε κατοικίες, που εκτιμάται ότι θα αφαιρέσουν από το ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ -0,6 πμ. το 2014, αναμένεται να συμβάλουν θετικά στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3 πμ. το 2015.
Τέλος, οι καθαρές εξαγωγές θα συνεχίσουν να έχουν σημαντική θετική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ τόσο το 2014 (+0,65 πμ.) όσο και το 2015 (+0,70 πμ.). Σημαντική συμβολή στην αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών το 2015 αναμένεται να έχουν οι εξαγωγές αγαθών και λοιπών υπηρεσιών που ανακάμπτουν ήδη από τον Ιούν.2014, καθώς και οι καθαρές εισπράξεις από τη ναυτιλία που επίσης ανέκαμψαν από το 2014. Από την άλλη πλευρά, δεν αναμένεται αρνητική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ από τις εισαγωγές πλοίων το 2015, η οποία το 2014 εκτιμάται στις 0,4 π.μ.
Η επιτυχής δημοσιονομική προσαρμογή θέτει τις βάσεις για ευχερέστερη κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του Δημοσίου στην 3ετία 2014-2016. Ετσι, ενισχύεται η διαπραγματευτική θέση της χώρας όσον αφορά στην επιδίωξη της ελάφρυνσης του χρέους και απεμπλοκής από τη χρηματοδοτική στήριξη του ΔΝΤ.
Πιο συγκεκριμένα, η πρόοδος στο μέτωπο της δημοσιονομικής προσαρμογής έχει αλλάξει ριζικά το περιβάλλον των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, καθώς οι διαπραγματεύσεις επικεντρώνονται τώρα στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερο δυναμισμό στην ανάκαμψη και την ανάπτυξη της οικονομίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιτυχής λήξη των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα για την τρέχουσα εξέταση της πορείας προόδου του προγράμματος προσαρμογής έχει τεράστια σημασία για τη χώρα διότι θα εξασφαλίσει την εκταμίευση των εναπομεινουσών δόσεων της χρηματοδοτικής ενίσχυσης από τη Ζώνη του Ευρώ (ΕΜΣ, ΕΚΤ και Κεντρικές Τράπεζες της ΖτΕ) και από το ΔΝΤ. Θα επιτρέψει παράλληλα τη συνέχιση της χρηματοδοτικής ενίσχυσης του Ελλ. Δημοσίου, των Τραπεζών και των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων από τις αγορές τόσο για δανεικά όσο και για ίδια κεφάλαια που είναι σήμερα μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη και για την έξοδο από την κρίση.
Τέλος, η πρόοδος που έχει συντελεστεί στην υλοποίηση του Προγράμματος Προσαρμογής από την Ελλάδα συνέβαλε και στην πρόσφατη απόφαση της ΕΚΤ να συμπεριλάβει και την Ελλάδα στο πρόγραμμά της για ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία, με βάση το οποίο η ΕΚΤ θα αγοράσει καλυμμένες ομολογίες και ομολογιακούς τίτλους που έχουν εκδοθεί με κάλυψη τραπεζικά δάνεια (Asset-Backed Securities ή ABS). Η Ελλάδα συμπεριελήφθη στο πρόγραμμα, παρά το γεγονός ότι η αξιολόγηση της πιστοληπτικής της ικανότητας υπολείπεται της ελάχιστης αποδεκτής από την ΕΚΤ, υπό την προϋπόθεση να συνεχίζει να ικανοποιεί τους όρους του προγράμματος χρηματοδοτικής στήριξης.
Επομένως, για τους ανωτέρω λόγους, προέχει η πιστή εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής και ανάπτυξης της Ελλ. Οικονομίας, όπως ακριβώς συνέβη το 2013 και το 2014, για την περαιτέρω αναβάθμισή της από τους οίκους πιστοληπτικής διαβάθμισης και για την εξασφάλιση πολύ καλύτερων όρων χρηματοδότησης τόσο από την ΕΚΤ όσο και από τις αγορές. Αυτή είναι η μόνη αναμφισβήτητη και πραγματική προοπτική που έχει σήμερα η χώρα μας για περαιτέρω επιτάχυνση της ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας και της αύξησης της απασχόλησης και για οριστική έξοδο από την κρίση", καταλήγει η Alpha.