Παραεμπόριο: «Ξέφραγο αμπέλι» παραμένει η Ελλάδα

Ποσό 5-6 δισ. χάνουν τα κρατικά ταμεία σε ετήσια βάση από το παραεμπόριο. Καμία μαγνητική πύλη εισόδου δεν διαθέτει η Ελλάδα. Η έλλειψη κονδυλίων περιορίζει τις ώρες που πραγματοποιούνται οι έλεγχοι.

Παραεμπόριο: «Ξέφραγο αμπέλι» παραμένει η Ελλάδα

Ξέφραγο αμπέλι, στα κυκλώματα του παραεμπορίου, παραμένει η Ελλάδα η οποία εν έτη 2014 δεν διαθέτει x-ray scanners (μαγνητικές πύλες εισόδου), ενώ τα κλιμάκια που έχουν επιφορτιστεί με τους ελέγχους δουλεύουν, ελλείψει κονδυλίων, με ωράριο γραφείου.

Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και με υψηλόβαθμα στελέχη του Συντονιστικού Κέντρου για τη δίωξη του παραεμπορίου, η Ελλάδα δεν διαθέτει καμία μαγνητική πύλη όταν η γειτονική Αλβανία έχει πάνω από 15.

Αποτέλεσμα είναι κάθε χρόνο να εισέρχονται στην χώρα εκατομμύρια τεμάχια παράνομων εμπορευμάτων αξίας άνω των 25 δισ. ευρώ κυρίως από την Κίνα, την Τουρκία και την Βουλγαρία και ο δημόσιος κορβανάς να χάνει ετησίως περί τα 5-6 δισ. ευρώ έμμεσους και άμεσους φόρους.

Σύμφωνα με στελέχη του Συντονιστικού Κέντρου για τη δίωξη του παραεμπορίου από το 2004 μέχρι και σήμερα έχουν προκηρυχθεί πέντε διαγωνισμοί για την προμήθεια συστημάτων ανίχνευσης (2004, 2007, 2009, 2010, 2011) και ματαιώθηκαν όλοι, κατά κύριο λόγο των προδιαγραφών. Ο πρώτος μάλιστα διαγωνισμός προκηρύχτηκε το 2004 για την προμήθεια ενός συστήματος x-ray και ματαιώθηκε το 2010 λόγω προδιαγραφών, δηλαδή χρειάστηκαν επτά χρόνια.

Προκειμένου να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο το υπουργείο Οικονομικών στις αρχές του 2014 έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τις τεχνικές προδιαγραφές για την προμήθεια σταθερών και αυτοκινούμενων συστημάτων ανίχνευσης με ακτίνες Χ (x-ray scanners), ώστε να δοθεί η δυνατότητα υποβολής παρατηρήσεων ή προτάσεων επί αυτών από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες.

Εκτός από τα μηχανήματα x-ray, τα οποία είναι απαραίτητα για να «σκανάρουν» όποιο φορτίο εισέρχεται στην Ελλάδα από τις βασικές πύλες εισόδου (σ.σ το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, τους Κήπους και όλα τα τελωνεία στα βόρεια σύνορα) προβλήματα προκαλούνται και από την έλλειψη κονδυλίων προκειμένου οι έλεγχοι από τα σχετικά κλιμάκια που έχουν επιφορτιστεί με αυτό το έργο να δουλεύουν όλες τις ημέρες και ώρες τον χρόνο.

Από το 2010, λόγω και της οικονομικής κρίσης, δεν υπάρχει σχετικό κονδύλι το οποίο να καλύπτει την υπερωριακή απασχόληση των υπαλλήλων που στελεχώνουν τα κλιμάκια για την πάταξη του παραεμπορίου.

Αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα κλιμάκια να λειτουργούν σε ώρες γραφείου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr ανώτατο στέλεχος του Συντονιστικού Κέντρου για τη δίωξη του παραεμπορίου. Για το θέμα είχε κατατεθεί πέρυσι προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αίτημα να εγκρίνει κονδύλι ύψους 550.000 ευρώ ώστε να καλύψει ως έξτρα αμοιβή την υπερωριακή απασχόληση των υπαλλήλων, κάτι που δεν προχώρησε.

Υπό αυτά τα δεδομένα το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να χαράξει εκ νέου μια στρατηγική καταπολέμησης του παραεμπορίου. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη στην οποία συμμετείχε η γενική γραμματέας δημοσίων εσόδων, εκπρόσωποι της ελληνικής αστυνομίας, των τελωνείων, του ΣΔΟΕ και του λιμενικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v