Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες: Οι νέες τιμές και το στοίχημα της αύξησης επιβατών

Ραχοκοκαλιά του συστήματος συγκοινωνιών της πρωτεύουσας είναι το μετρό, το οποίο σηκώνει το κύριο βάρος του όγκου των μετακινήσεων. Αύξηση των πωλήσεων σε εισιτήρια και κάρτες στο επτάμηνο της φετινής χρονιάς.

Συγκοινωνίες: Οι νέες τιμές και το στοίχημα της αύξησης επιβατών

Αμφιβολίες για το κατά πόσον μπορεί, τουλάχιστον σύντομα, να επιτευχθεί ο στόχος αύξησης της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) λόγω των νέων χαμηλότερων τιμών στα εισιτήρια προκαλούν τα στοιχεία της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες που αφορούν το επτάμηνο του 2014.

Σύμφωνα με αυτά, στο επτάμηνο του έτους η επιβατική κίνηση ήταν ελαφρώς αυξημένη κατά περίπου 3% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τα στοιχεία των δύο ετών όμως δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα, αφού τα αποτελέσματα Ιανουαρίου παρουσιάζουν πολύ έντονη διαφοροποίηση λόγω της μεγάλης απεργίας που σημειώθηκε το 2013 και είχε ως αποτέλεσμα τον συγκεκριμένο μήνα η κίνηση να είναι μειωμένη κατά 6 εκατομμύρια επιβάτες.

Ειδικότερα, από τα αναλυτικά στοιχεία της ΣΤΑΣΥ που αφορούν το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου, καταγράφεται αύξηση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό 2,96%. Φέτος, στο επτάμηνο, με μετρό, ηλεκτρικό και τραμ μετακινήθηκαν περίπου 162,5 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα περίπου 158 εκατομμύρια επιβάτες.

Το μετρό στυλοβάτης του συστήματος

Το κύριο βάρος των μετακινήσεων σηκώνει το μετρό, με το οποίο ως το τέλος Ιουλίου είχαν μετακινηθεί περίπου 107 εκατομμύρια επιβάτες. Αντίθετα, απώλειες χρηστών καταγράφει ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, με τον οποίο στο επτάμηνο μετακινήθηκαν 49 εκατομμύρια επιβάτες, και το τραμ, με 7,8 εκατομμύρια επιβάτες.

Την ίδια όμως, ώρα, πολύ αισιόδοξο είναι το γεγονός ότι φέτος καταγράφηκε αύξηση των εσόδων από την πώληση καρτών κατά 22% και αύξηση 15% από την πώληση εισιτηρίων. Η αύξηση πιθανόν να είναι το αποτέλεσμα της εντατικοποίησης της προσπάθειας για τον έλεγχο της λαθρεπιβίβασης, η οποία αναμένεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο το αμέσως επόμενο διάστημα. Το υπουργείο ΠΟΜΕΔΙ και ο ΟΑΣΑ ευελπιστούν ότι με την εντατικοποίηση των ελέγχων αλλά και με την εφαρμογή δοκιμασμένων πρακτικών, π.χ. εγκατάσταση τουρνικέ στα οδικά μέσα, θα περιοριστεί το φαινόμενο της λαθραίας επιβίβασης, που κάθε χρόνο στερεί σημαντικά έσοδα από το σύστημα συγκοινωνιών.

Ο περιορισμός της εισιτηριοδιαφυγής και η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ υπολογίζεται ότι μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση τελικώς των εσόδων, υπερκαλύπτοντας τη μείωση που θα επιφέρουν οι φθηνότερες τιμές σε εισιτήρια και κάρτες. Εφόσον γίνει αυτό, αναμένεται ότι θα μπορέσουν να υλοποιηθούν και νέες δράσεις που βρίσκονται υπό συζήτηση όπως π.χ. η ένταξη των ανέργων στην κατηγορία των δικαιούχων μειωμένου εισιτηρίου, όπως ισχύει για άλλες κοινωνικές ομάδες (ηλικιωμένοι, φοιτητές κ.ά.).

Οι νέες τιμές σε εισιτήρια και κάρτες

Η νέα τιμολογιακή πολιτική τίθεται σε ισχύ από τη Δευτέρα, 1η Σεπτεμβρίου. Ήδη έχει ξεκινήσει η διάθεση των καρτών απεριορίστων διαδρομών, ενώ η διάθεση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει από το βράδυ της Κυριακής. Όσοι έχουν στην κατοχή τους τα υφιστάμενα εισιτήρια θα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν κανονικά ως το τέλος του επόμενου Μαρτίου.

Αναλυτικότερα:

- Η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα μειώνεται από 1,40 σε 1,20 ευρώ, ενώ το μειωμένο από 0,70 ευρώ σε 0,60 ευρώ. Το εισιτήριο έχει ισχύ 70 λεπτών (αντί 90 λεπτών μέχρι σήμερα) και δεν ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Η τιμή της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών μειώνεται από τα 45 στα 30 ευρώ (μειωμένη στα 15 ευρώ). Η κάρτα δεν θα ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Η τιμή της ετήσιας κάρτας απεριορίστων διαδρομών μειώνεται από τα 450 στα 320 ευρώ, ενώ η μειωμένη θα στοιχίζει 160 ευρώ. Δεν θα έχει ούτε αυτή ισχύ για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Η μηνιαία κάρτα του αεροδρομίου από 140 ευρώ πέφτει στα 45, ενώ η μειωμένη από 70 σε 23 ευρώ.

- Η ετήσια κάρτα αεροδρομίου πέφτει από τα 1.000 ευρώ στα 450, ενώ η μειωμένη θα διατίθεται στα 225 ευρώ, για όλες τις κατηγορίες δικαιούχων.

Νέα προϊόντα:

- Εισιτήριο πέντε ημερών, αξίας 10 ευρώ, που δεν θα ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Τρίμηνη κάρτα για όλα τα μέσα αξίας 85 ευρώ (43 ευρώ μειωμένη), που δεν θα ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Τρίμηνη κάρτα αεροδρομίου αξίας 130 ευρώ (μειωμένη 65 ευρώ) για όλα τα μέσα.

- Εξάμηνη κάρτα για όλα τα μέσα αξίας 165 ευρώ (83 ευρώ μειωμένη), που δεν θα ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές express του αεροδρομίου και την ειδική γραμμή X80.

- Εξάμηνη κάρτα αεροδρομίου αξίας 230 ευρώ (115 ευρώ μειωμένη) για όλα τα μέσα, η οποία δεν θα διατίθεται με επιπλέον έκπτωση σε περιπτώσεις μαζικής πώλησης.

Καταργούνται:

- Το εισιτήριο μίας διαδρομής με λεωφορείο, τρόλεϊ ή τραμ, αξίας 1,20 (μειωμένο 0,60 ευρώ).

- Το εβδομαδιαίο εισιτήριο αξίας 14 ευρώ.

- Η μηνιαία κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ, αξίας 20 ευρώ (μειωμένη 10 ευρώ).

- Η ετήσια κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ αξίας 200 ευρώ.

- Η δυνατότητα δεύτερης επικύρωσης των ενιαίων εισιτηρίων.

Εξακολουθούν να ισχύουν:

- Το ημερήσιο εισιτήριο αξίας €4,00 το οποίο ισχύει και για μετακινήσεις με την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80.

- Το εισιτήριο των λεωφορειακών γραμμών express του αεροδρομίου, αξίας €5,00 (μειωμένο €2,50).

- Τα εισιτήρια του μετρό προς και από το αεροδρόμιο των 8 ευρώ (μειωμένο 4 ευρώ), καθώς τα κόμιστρα 2 και 3 ατόμων, αξίας 14 ευρώ και 20 ευρώ αντίστοιχα, ενώ η ισχύς του επεκτείνεται από τις δύο ημέρες στη μία εβδομάδα.

- Το εισιτήριο του μετρό από τους σταθμούς Παλλήνη-Κάντζα-Κορωπί προς και από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αξίας €6 (μειωμένο € 3).

- Το «3ήμερο Τουριστικό Εισιτήριο», αξίας €20, το οποίο ισχύει και για μετακινήσεις με την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80.

- Το «7ήμερο εισιτήριου Αεροδρομίου» αξίας €50.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v