Ενέργεια: Κοιτάζουν... νότια οι Βέλγοι

Λοξοκοιτάζουν στα Νότια οι κρατικές εταιρείες δικτύων του Βελγίου. Η ELIA συμμετέχει στο διαγωνισμό για ΑΔΜΗΕ κόντρα στην ιταλική TERNA. Ενδιαφέρον για ΔΕΣΦΑ είχε διατυπώσει και η Fluxys, μετά τις δυσκολίες στη μεταβίβαση της εταιρείας στους Αζέρους.

Ενέργεια: Κοιτάζουν... νότια οι Βέλγοι
Έντονο ενδιαφέρον για τον έλεγχο ενεργειακών δικτύων στη ΝΑ. Ευρώπη, και ειδικότερα στην Ελλάδα, δείχνουν οι βελγικές κρατικές εταιρείες. Η ELIA, που είναι ο διαχειριστής του δικτύου υψηλής τάσης του Βελγίου, ενδιαφέρεται έντονα για την απόκτηση του 66% του ΑΔΜΗΕ, συμμετέχοντας στον σχετικό διαγωνισμό, ενώ η Fluxys, που είναι ο ΔΕΣΦΑ της ίδιας χώρας (διαχειριστής δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου), ήδη συμμετέχει με 16% στην εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος διέρχεται από την Ελλάδα.

Σύμφωνα δε με πληροφορίες του Euro2day.gr, όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα σύννεφα στη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, τα οποία και παραμένουν, υψηλόβαθμα στελέχη της Fluxys επισκέφθηκαν την Αθήνα και σε επαφές με κυβερνητικούς αξιωματούχους εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για τον ΔΕΣΦΑ, εφόσον η κυβέρνηση επαναπροκήρυσσε τον διαγωνισμό. Όσο για τη μη συμμετοχή τους στον αρχικό διαγωνισμό, την απέδωσαν στο κλίμα αβεβαιότητας που επικρατούσε την περίοδο εκείνη στην Ελλάδα, όσον αφορά την παραμονή της στην ΟΝΕ κ.λπ.

Το έντονο ενδιαφέρον της βελγικής ΕLIA για τον ΑΔΜΗΕ περιγράφει μακροσκελές άρθρο στην οικονομική εφημερίδα των Βρυξελλών L'Echo. Σε δηλώσεις της στην εφημερίδα η εκπρόσωπος της εταιρείας Barbara Verhaegen, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι η ΕLIA μέσω της απόκτησης του ΑΔΜΗΕ θέτει στόχους οικονομικούς, αλλά και στρατηγικούς. «Θέλουμε να διευρύνουμε τον ρόλο που διαδραματίζουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μέσω αυτού να ενισχύσουμε τη θέση μας ως leader, σε ό,τι έχει να κάνει με την επίγεια και την υποθαλάσσια μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας», τονίζει η ίδια επιγραμματικά.

Πάντως, η ELIA δεν αμφισβητεί το γεγονός ότι ο ισχυρότερος ανταγωνιστής για την απόκτηση του ΑΔΜΗΕ θα είναι η ιταλική TERNA. Επισημαίνει συγκεκριμένα ότι ο Ιταλός διαχειριστής έχει εδώ και μία δωδεκαετία στενή συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ, καθώς διαχειρίζονται από κοινού το υποβρύχιο καλώδιο Ελλάδας-Ιταλίας, ενώ η πρόσφατη είσοδος κινεζικής εταιρείας στο μετοχικό κεφάλαιο της μητρικής που ελέγχει την ΤΕRΝΑ δημιουργεί συνθήκες συνεργασίας των δύο για την απόκτηση του ΑΔΜΗΕ.

Σημειώνεται ότι ο βελγικός ΑΔΜΗΕ, εκτός από το εθνικό δίκτυο της χώρας, το οποίο σε μέγεθος είναι λίγο μικρότερο από το ελληνικό, εξαγόρασε και ελέγχει από το 2010 με 60% ένα από τα τέσσερα δίκτυα της Γερμανίας, το 50ΗΖ, το οποίο εκτείνεται στα Βόρεια και Ανατολικά της χώρας. Έτσι συνολικά διαχειρίζεται δίκτυο 18.380 χιλιομέτρων (ΑΔΜΗΕ 11.300 χιλιόμετρα) το οποίο τροφοδοτεί πληθυσμό 30 εκατομμυρίων με κύκλο εργασιών 1,32 δισ. ευρώ, καθαρά κέρδη 176 εκατομμυρίων, ενώ απασχολεί συνολικά 1.996 άτομα.

Τέλος, αναφορικά με τη βελγική Fluxys, η είσοδός της στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ πριν από δύο χρόνια προκάλεσε έκπληξη, καθώς η δραστηριότητά της επικεντρώνεται στα δίκτυα, τα hubs και σε άλλες υποδομές της ΒΔ. Ευρώπης. Ωστόσο, όπως και η ELIA, διαβλέπει στη διαμόρφωση προοπτικών στρατηγικής επέκτασης στη ΝΑ. Ευρώπη, στα Βαλκάνια και στα Δυτικά Βαλκάνια. Γι' αυτόν τον λόγο και επένδυσε στον ΤΑΡ, που απευθύνεται στη συγκεκριμένη αγορά, ενώ διατηρεί και το ενδιαφέρον της για τον ΔΕΣΦΑ εφόσον τελικά η μεταβίβαση στη Socar δεν προχωρήσει λόγω των όρων που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να εγκρίνει τη μεταβίβαση σε καθετοποιημένη κρατική ενεργειακή εταιρεία τρίτης χώρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v