Την καυτή πατάτα από την πτώχευση της Labirint καλείται να διαχειριστεί η ελληνική τουριστική αγορά. Ο ρωσικός τουρ οπερέιτορ ήταν ο τρίτος σε μέγεθος «παίκτης» στην Ελλάδα και η εν μέσω κατακαλόκαιρου χρεοκοπία του ανοίγει πληγές.
Σήμερα, σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές, εκτός Ρωσίας βρίσκονται 25.000 πελάτες του συγκεκριμένου πρακτορείου. Με δεδομένο ότι το 70% των πελατών του έρχεται στην Ελλάδα, ενδέχεται να βρίσκονται στη χώρα μας περίπου 15.000 Ρώσοι οι οποίοι θα πρέπει να επαναπροωθηθούν πίσω στη Ρωσία μετά τις διακοπές τους.
Την ίδια στιγμή όμως δεν είναι εξασφαλισμένο ότι θα καλυφθούν οι υποχρεώσεις της Labirint προς ελληνικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία) από τις εγγυήσεις που έχει δώσει ο τουρ οπερέιτορ.
Κύκλοι της αγοράς σημείωναν ότι η Labirint εδώ και μερικούς μήνες άλλαξε ασφαλιστική εταιρεία και καλυπτόταν από την ίδια ασφαλιστική που είχε και ο άλλος τουρ οπερέιτορ που χρεοκόπησε (Neva).
Εν τω μεταξύ, στην αγορά υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ντόμινο εξελίξεων στη ρωσική αγορά, καθώς την τελευταία τριετία οι περισσότεροι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ είχαν υιοθετήσει έντονα επεκτατική πολιτική και πουλούσαν κάτω του κόστους σε μια προσπάθεια να αποσπάσουν μερίδια αγοράς. Τώρα εν μέσω της κρίσης που προκλήθηκε από τις εξελίξεις στην Ουκρανία αυτές οι εταιρείες βρίσκονται ανοικτές και δεν θα πρέπει να αποκλειστούν νέα κανόνια.
Η εκτίμηση ότι οι αεροπορικές θέσεις που διέθετε η Labirint θα καλυφθούν από άλλους τουρ οπερέιτορ δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται.
Σε επικοινωνία του Euro2day.gr με στελέχη άλλων Ρώσων τουρ οπερέιτορ προέκυψε πως οι περισσότεροι από αυτούς δεν φέρονται διατεθειμένοι να καλύψουν το κενό, καθώς η κατάσταση στη ρωσική αγορά είναι ρευστή και δεν θέλουν να διακινδυνεύσουν τη δική τους θέση.
«Στην παρούσα φάση κρίνεται σκόπιμο να μη γίνονται αυθαίρετες εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις στην ελληνική αγορά από την πτώχευση της Labirint. Θα πρέπει μάλιστα να αναληφθεί πρωτοβουλία από το αρμόδιο υπουργείο Εξωτερικών προκειμένου να συντονιστούν οι κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν από τους εμπλεκόμενους (ξενοδόχους, ταξιδιωτικούς πράκτορες) ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι ζημίες για την ελληνική αγορά, αλλά και την εικόνα της χώρας στη Ρωσία», ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr o κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και αντιπρόεδρος της ξενοδοχειακής αλυσίδας Aldemar, η οποία δραστηριοποιείται επί χρόνια στη ρωσική αγορά.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της ρωσικής αγοράς οι χρεοκοπίες των Ρώσων τουρ οπερέιτορ προκύπτουν κάθε χρόνο από τα τέλη Αυγούστου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου, αφήνοντας έτσι ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν νέες πτωχεύσεις, όχι όμως τόσο ηχηρές όσο της Labirint
Να σημειωθεί ότι χθες, μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης προειδοποίησε ότι θα υπάρξουν κι αλλά προβλήματα στον τουρισμό λόγω της κρίσης.
«Πέρυσι είχαμε 1,35 εκατ. Ρώσους τουρίστες και 250.000 Oυκρανούς. Στόχος μας ήταν να κρατήσουμε τον ίδιο αριθμό στους Ρώσους. Δεν θα τα καταφέρουμε, οι Ρώσοι τουρίστες υπολογίζονται φέτος σε 1,1 - 1,2 εκατ. Από την αγορά της Ουκρανίας η πτώση είναι πάνω από 50%».
Ο ίδιος τοποθέτησε τη συνολική ζημία για τον ελληνικό τουρισμό από τις εξελίξεις στην Ουκρανία και τη Ρωσία σε περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Υπουργείο Τουρισμού: Σε διαρκή επαφή για καλύτερο συντονισμό
Ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσε το υπουργείο Τουρισμού. Σε αυτή αναφέρει: «Το υπουργείο Τουρισμού και ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού από την πρώτη στιγμή παρακολουθούν με πολλή προσοχή και τη δέουσα σοβαρότητα τις εξελίξεις αναφορικά με το τουριστικό πρακτορείο από τη Ρωσία.
Συνεργαζόμαστε στενά, μαζί με το υπουργείο Εξωτερικών, με τις ρωσικές αρχές και βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με τους φορείς του ελληνικού τουριστικού κλάδου. Υπάρχει συνεχής ενημέρωση και συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. Από την πλευρά μας καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την ταχύτερη δυνατή ομαλοποίηση των συνεπειών του συγκεκριμένου περιστατικού. Η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής και φιλόξενος τουριστικός προορισμός που σέβεται τους επισκέπτες του».
Για το θέμα της Labirint και ο ΣΕΤΕ εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία «προτρέπει τα ελληνικά τουριστικά καταλύματα, τα οποία συνεργάζονται με το συγκεκριμένο γραφείο ή με τους τοπικούς αντιπροσώπους του στην Ελλάδα να συνεχίσουν να φροντίζουν για την απρόσκοπτη φιλοξενία των Ρώσων επισκεπτών οι οποίοι βρίσκονται ήδη σε αυτά».
Στην ανακοίνωση προσθέτει ότι σύντομα θα υπάρξουν διευκρινίσεις για τον τρόπο πληρωμής ή την ασφαλιστική κάλυψη του υπολειπόμενου κόστους διαμονής τους. «Ευελπιστώντας στην ταχύτατη τακτοποίηση όσων θεμάτων σχετίζονται με την πτώχευση, όπως και με την ασφαλή επιστροφή των επισκεπτών, προέχει η φιλοξενία όσων εμπιστεύθηκαν τη χώρα μας για τις διακοπές τους, και η διαφύλαξη της θετικής εικόνας του ελληνικού τουρισμού», καταλήγει η ανακοίνωση.