Αεροδρόμια: «Τροχοδρομεί» η αποκρατικοποίηση

Η αυξημένη κίνηση που παρατηρείται φέτος στα περιφερειακά αεροδρόμια δημιουργεί πολύ θετική συγκυρία για τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το φθινόπωρο οι δεσμευτικές προσφορές.

Αεροδρόμια: «Τροχοδρομεί» η αποκρατικοποίηση

Επενδύσεις της τάξης των 220 εκατομμυρίων ευρώ θα κληθούν να υλοποιήσουν οι παραχωρησιούχοι που θα αναλάβουν τη διαχείριση των υπό αποκρατικοποίηση αεροδρομίων. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι επενδύσεις αυτές, που αφορούν τόσο αναβάθμιση υποδομών, όσο και άλλες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα πρέπει να υλοποιηθούν το διάστημα των τριών πρώτων ετών της παραχώρησης.

Η διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων μπαίνει πλέον στην τελική της φάση μετά την έγκριση από το ΤΑΙΠΕΔ του τελικού σχεδίου της «σύμβασης παραχώρησης» που αφορά τη χρήση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση των 21 περιφερειακών αερολιμένων, για διάστημα που μπορεί να φτάσει έως και τα 50 έτη.

Σύντομα η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να ορίσει τον ακριβή χρόνο κατά τον οποίο οι επτά υποψήφιοι θα προσέλθουν να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους. Αυτό αναμένεται να συμβεί περίπου στα μέσα του φθινοπώρου. Η διαδικασία εξελίσσεται με σχετική καθυστέρηση, αφού αρχικώς προβλεπόταν ότι η κατάθεση των προσφορών θα γινόταν τον Μάιο. Ωστόσο, η διαδικασία αποτίμησης των αερολιμένων από ανεξάρτητο εκτιμητή καθυστέρησε, προκαλώντας στη συνέχεια αλυσιδωτές αλλαγές στο πρόγραμμα.

Στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης περιλαμβάνονται 21 συνολικά αεροδρόμια, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα αποκρατικοποιηθούν όλα, αφού ο τελικός αριθμός θα προκύψει με βάση το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Τα 21 αεροδρόμια έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες, συστάδες όπως αποκαλούνται. Η πρώτη συστάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας, ενώ οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές μπορούν να επιλέξουν και κάποιο από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου.

Στη δεύτερη συστάδα έχουν ενταχθεί τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Επιπλέον οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές μπορούν να εντάξουν στην ομάδα τους και κάποιο από τα αεροδρόμια Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Βαριά ονόματα στη διαχείριση αεροδρομίων

Στη διαγωνιστική διαδικασία συμμετέχουν σημαντικά ονόματα από το εξωτερικό αλλά και από την εγχώρια επιχειρηματική σκηνή, με ιδιαίτερα υπολογίσιμη πείρα στη διαχείριση αερολιμένων. Ειδικότερα στη διαδικασία συνεχίζουν: Vinci-Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ -Zurich Airport, Fraport – Copelouzos, ΜΕΤΚΑ - Corporacion America, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Aeroports De La Cote d Azur και Advent International.

Με ενδιαφέρον αναμένεται η διαμόρφωση των τελικών σχημάτων, αφού θεωρείται κάτι περισσότερο από πιθανό ότι θα υπάρξουν επιπλέον συμπράξεις πριν από την τελική μάχη. Από την πλευρά της κυβέρνησης αποφεύγεται κάθε εκτίμηση αναφορικά με το προσδοκώμενο τίμημα. Ωστόσο μια τάξη μεγέθους για το τι μπορεί να περιμένει η χώρα μας από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό είναι το πορτογαλικό παράδειγμα. Την προηγούμενη χρονιά η συγκεκριμένη χώρα εκχώρησε στη γαλλική Vinci, η οποία βρίσκεται μεταξύ των ενδιαφερομένων και για τα ελληνικά αεροδρόμια, συνολικά 10 αερολιμένες της αντί ποσού 3 δισ. ευρώ.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι η αποκρατικοποίηση των αερολιμένων επιχειρείται σε μια πολύ θετική από χρονική άποψη στιγμή. Η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας έχει ως αποτέλεσμα τα περιφερειακά αεροδρόμια να έχουν κατακλυστεί φέτος από επιβατική κίνηση, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Παράλληλα εξαιρετικές διαγράφονται και οι μελλοντικές προοπτικές τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v