Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Alpha Bank: Κι όμως, οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν!

Το νομοσχέδιο για τη «μικρή ΔΕΗ» και αυτό για τα χωροταξικά δείχνουν ότι υπάρχει πρόοδος στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων, υποστηρίζει η Alpha Bank. Επισημαίνει ωστόσο ότι χρειάζεται ακόμα προσπάθεια στο μέτωπο των συγκοινωνιών.

Alpha Bank: Κι όμως, οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν!

Σε μια εποχή «μεταρρυθμιστικής κόπωσης» κατά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, και τη γενικότερη αντίληψη ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές καθυστερούν, η πορεία υλοποίησης των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων εξελίσσεται ομαλά, υποστηρίζει η Alpha Bank.

Όπως αναφέρεται, η κυβέρνηση προχώρησε τις τελευταίες ημέρες στην κατάθεση στη Βουλή προς άμεση ψήφιση δύο σημαντικών νομοσχεδίων που μπορεί να συμβάλουν αποφασιστικά στην προσέλκυση μεγάλων και μικρών επενδύσεων και στην ανάπτυξη της επαγγελματικής δραστηριότητας στη χώρα και, κατά συνέπεια, στην ανάκαμψη της οικονομίας και στην απολύτως αναγκαία αύξηση της απασχόλησης. Τα νομοσχέδια αυτά αφορούν τους ακόλουθους τομείς:

α) Τη δημιουργία της νέας καθετοποιημένης εταιρίας ηλεκτρικής ενέργειας (της λεγόμενης «μικρής ΔΕΗ») για την αποκατάσταση συνθηκών ανταγωνισμού στη σημαντική αυτή αγορά και για την ουσιαστική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικής λειτουργίας και της εξωστρέφειας των μεγάλων επιχειρήσεων που θα λειτουργούν στον συγκεκριμένο τομέα. Με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων της ΔΕΗ Α.Ε., του ΑΔΜΗΕ και της Μικρής ΔΕΗ ανοίγει ο δρόμος για τις επενδύσεις και για την εξωστρεφή ανάπτυξη του σημαντικού κλάδου της ηλεκτρικής ενέργειας.

β) Τη δραστική μεταρρύθμιση (εκσυγχρονισμό, απλοποίηση και εξειδίκευση) της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας της χώρας, με καθορισμό σαφών χρήσεων γης για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης των οικιστικών και επαγγελματικών-επιχειρησιακών δραστηριοτήτων στις περιοχές της χώρας τόσο εντός όσο και εκτός σχεδίου πόλεων.

Η περίπτωση του ΟΑΣΑ

Παρ' όλα αυτά, υποστηρίζει η Alpha Bank, και ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για τη λειτουργική εξυγίανση των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, η προσέγγιση όσον αφορά στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αύξηση των εσόδων των οργανισμών αυτών παραμένει δέσμια των ιδιότυπων κρατικών αγκυλώσεων.

Η περίπτωση του ΟΑΣΑ είναι χαρακτηριστική. Ο ΟΑΣΑ Α.Ε. έχει το απόλυτο μονοπώλιο παροχής συγκοινωνιακού έργου στην περιοχή της Αθήνας. Με βάση τις Οικονομικές του Καταστάσεις την 31η Δεκεμβρίου 2013, το μετοχικό του κεφάλαιο (Μ.Κ.) ανέρχεται στα € 2,35 δισ, το οποίο μετά τις συσσωρευμένες ζημιές και αυξήσεις κεφαλαίων το 2012, είχε περιοριστεί την 31η.12.2013 σε καθαρά ίδια κεφάλαια ύψους € 1,2 δισ. Η αξία των μεταφορικών μέσων ανέρχεται στο €1,47 δισ. Τα σύνολο του προσωπικού ανερχόταν στα 8.474 άτομα την 31η.12.2013, έναντι 8.943 ατόμων την 31η.12.2012, σημειώνοντας σημαντική πτώση κατά 469 άτομα εντός του 2013.

Ως αποτέλεσμα, οι δαπάνες προσωπικού του Οργανισμού μειώθηκαν κατά 26,7% το 2013 και συνέβαλαν στη μείωση του συνολικού λειτουργικού κόστους του κατά 17,2%. Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν την τεράστια προσπάθεια που έχει γίνει για τη δραστική μείωση -σε σημαντικό βαθμό εκλογίκευση- του κόστους λειτουργίας του σημαντικού αυτού Οργανισμού. Δείχνουν επίσης ότι η προσπάθεια αυτή έχει πράγματι συντελέσει σε αξιοσημείωτη εξοικονόμηση πόρων, αφού η επιχορήγηση του ΟΑΣΑ Α.Ε. από τον προϋπολογισμό μειώθηκε στα €158 δισ. το 2013, από € 197,7 δισ. το 2012 και από πολύ υψηλότερα ποσά τα προηγούμενα έτη.

Ωστόσο, εδώ τελειώνουν οι ευνοϊκές εξελίξεις όσον αφορά τον ΟΑΣΑ Α.Ε., σημειώνει η Alpha Bank. Δυσμενή εξέλιξη αποτελεί το ότι σε μια περίοδο μεγάλης κρίσης για την οικονομία που θα έπρεπε να αναμένεται σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς του ΟΑΣΑ Α.Ε. στις αστικές μεταφορές (αφού το κόστος χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου και του ΤΑΞΙ έχει πλέον καταστεί εξαιρετικά μεγάλο σε σχέση με το διαθέσιμο εισόδημα των επιβατών), στην πραγματικότητα αυτό το μερίδιο μειώνεται.

Ελάχιστη προσοχή δόθηκε, σημειώνεται, στην αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΑ Α.Ε.: α) με προσέλκυση πελατών στις αστικές συγκοινωνίες μέσω της προσφοράς ικανοποιητικών υπηρεσιών μεταφοράς, β) με σωστή τιμολόγηση των προσφερόμενων υπηρεσιών για είσπραξη τουλάχιστον του λειτουργικού κόστους αυτών των υπηρεσιών και γ) με πραγματική είσπραξη του αντιτίμου του εισιτηρίου από όλους τους επιβάτες και όχι μόνο από αυτούς που… έχουν την ευχαρίστηση να αγοράσουν το σχετικό εισιτήριο ή κάρτα απεριορίστων διαδρομών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v