Τα κρυφά «ατού» των εισηγμένων

Σε κάποιους κλάδους η ανάκαμψη «εξαργυρώνεται» ήδη με βελτίωση επιδόσεων και βαθιές «ανάσες». Ποιες επιχειρήσεις έχουν... παράπλευρα οφέλη από τουρισμό, ναυτιλία. Τι δείχνει το ταμπλό στο ΧΑ, ποιες είναι οι προσδοκίες.

Τα κρυφά «ατού» των εισηγμένων

Παρά την αναταραχή του τελευταίου μήνα, τόσο στην αγορά (λόγω εκλογών και όχι μόνο) όσο και στο χρηματιστήριο, η γενική αίσθηση είναι πως τα χειρότερα βρίσκονται πίσω μας. Η αισιοδοξία αυτή αποτυπώνεται και σε μια σειρά πρόδρομους δείκτες, ενώ και οι διεθνείς επενδυτικοί οίκοι στις αναλύσεις τους προσπαθούν να προβλέψουν το ακριβές μέγεθος της ανάκαμψης στην οικονομία.

Ασφαλώς, η κατάσταση πολύ απέχει απ' το να χαρακτηριστεί υγιής και η αισιοδοξία δεν αγγίζει όλους τους κλάδους. Όμως, σε κάποιους απ' αυτούς ήδη η ανάκαμψη «εξαργυρώνεται» και είναι αρκετές οι εταιρείες που, είτε βλέπουν τις επιδόσεις τους να βελτιώνονται και τη θέση τους να ισχυροποιείται, είτε παίρνουν βαθιά ανάσα και κλείνουν τραύματα από την εξαετή κρίση.

Ηδη αρκετοί ξένοι οίκοι έχουν πάψει πια να είναι επιφυλακτικοί με το αν η ελληνική οικονομία θα κλείσει τη φετινή χρονιά με «συν» και το κυρίως ζητούμενο τώρα είναι τo πόσο τελικά θα είναι αυτό το «συν». Οι πλέον αισιόδοξες φωνές μιλούν για ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ της τάξεως του 1%.

Αν όμως, όπως αναμένεται από την πλειονότητα των οικονομολόγων, το 2014 σημάνει το τέλος της ελληνικής ύφεσης και αποτυπωθεί θετικό growth για πρώτη φορά από το 2007, τότε τα ελληνικά ομόλογα και οι μετοχές θα αποκτήσουν ισχυρή ώθηση για να φιγουράρουν ακόμη μια χρονιά στις πρώτες θέσεις των αποδόσεων. Αυτό είναι και το περίφημο "macro στόρι" της Ελλάδας, το οποίο παραμένει μεσοπρόθεσμα ενεργό παρά τα σκαμπανεβάσματα και τις πιέσεις που εκδηλώνονται το τελευταίο διάστημα στο Χ.Α.

Πάντως, η φετινή αναμενόμενη τόνωση του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να βασιστεί σε τρεις κυρίως παράγοντες:

*Στη νέα άνοδο του εισερχόμενου τουρισμού,

*Στην ανάκαμψη της διεθνούς ναυτιλίας, και

*Στην επανεκκίνηση της κατασκευής των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων έπειτα από τριετή διακοπή.

Από τις εξελίξεις αυτές θα υπάρξουν άμεσα οφέλη για τις εισηγμένες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, στις κατασκευές και στη ναυτιλία, ωστόσο θα υπάρξουν και πολλές άλλες (εισηγμένες και μη) εταιρείες, που θα ευνοηθούν με έμμεσο τρόπο.

Βέβαια, οι ευνοϊκές αυτές επιδράσεις δεν σημαίνουν για τις εταιρείες και την πλήρη επίλυση των σοβαρών τους προβλημάτων, ιδίως για εκείνες που έχουν πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από την κρίση της τελευταίας πενταετίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, η όποια ενίσχυση θεωρείται... σταγόνα στον ωκεανό σχετικά με όσα θα πρέπει ακόμη να γίνουν ώστε να επανέλθουν στην κερδοφορία.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή, επίσης, ιδιαίτερη βαρύτητα θα έχουν οι πολιτικές εξελίξεις, αλλά και η απρόσκοπτη συνέχιση του κυβερνητικού έργου, αφού ενδεχόμενες καθυστερήσεις μπορεί να ανατρέψουν τις αναμενόμενες θετικές εξελίξεις ή να μην επιτρέψουν στο θετικό κλίμα να παγιωθεί. Στο κάδρο της πολιτικής και της οικονομίας παραμένουν τα σενάρια για πρόωρες εκλογές είτε το φθινόπωρο, είτε στις αρχές του 2015, ενώ όσο ταχύτερη είναι η διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν (π.χ. Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων) τόσο καλύτερα θα εμπεδωθεί το θετικό κλίμα και τόσο γρηγορότερα θα τρέξουν, όσο το δυνατόν, περισσότερα projects.

Ο τουρισμός

Ο εισερχόμενος τουρισμός αναμένεται να κυμανθεί σε επίπεδα αρκετά μεγαλύτερα ακόμη και σε σχέση με τα περσινά υψηλά. Το αξιοσημείωτο της φετινής περιόδου είναι πως η βελτίωση ξεκίνησε με έντονους ρυθμούς από την αρχή του έτους και περιλαμβάνει, αυτή τη φορά, σε σημαντικότερο βαθμό την Αττική.

Εισηγμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται άμεσα στον τομέα του τουρισμού είναι οι Λάμψα, Ιονική Ξενοδοχειακή, Αστέρας Βουλιαγμένης και ΓΕΚΕ (ξενοδοχείο President). Παρ' όλα αυτά, αξιοσημείωτη ξενοδοχειακή δραστηριότητα έχουν και άλλες εισηγμένες, όπως η Τεχνική Ολυμπιακή και ο Μοχλός που συμμετέχουν στο συγκρότημα του Πόρτο Καρράς, η Αφοί Καράτζη με δύο ξενοδοχεία στην Κρήτη, η Δάιος Πλαστικά με δύο ξενοδοχεία (ένα στη Θεσσαλονίκη κι ένα στην Κρήτη), αλλά και η ΒΙΟΧΑΛΚΟ, η οποία διαθέτει το μη χρησιμοποιούμενο ξενοδοχείο Athens Imperial στην Πλατεία Καραϊσκάκη, του οποίου διαπραγματεύεται την ενοικίαση.

H ανάκαμψη του τουρισμού λέγεται πως έχει ανεβάσει το ενδιαφέρον της Dolphin Capital να επενδύσει στη χώρα, την ώρα που σε συνεργασία με την εισηγμένη Ικτίνος Μάρμαρα (80% - 20%) κατέχουν μεγάλη έκταση στην Κρήτη, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο αδειοδότησης για τη δημιουργία μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος.

Επιπρόσθετα, από την πορεία του τουρισμού επηρεάζονται και πολλές άλλες επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων, όπως για παράδειγμα οι μεταφορικές και ως ένα βαθμό οι ακτοπλοϊκές, αλλά και η Αεροπορία Αιγαίου, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαίου όπως ΕΛΙΝΟΪΛ και REVOIL, ο κλάδος ενοικίασης αυτοκινήτων με την Autohellas, τα τρόφιμα και ειδικά υποκλάδοι με θετική εποχικότητα, όπως τα παγωτά και τα ποτά (παράδειγμα η Coca Cola HBC, όπου ένα μικρό ποσοστό του τζίρου της αφορά στην Ελλάδα) και βέβαια το εμπόριο.

Η ναυτιλία

Δεύτερος θετικός παράγοντας για τη φετινή πορεία της ελληνικής οικονομίας είναι η διαφαινόμενη
-έπειτα από αρκετά χρόνια κρίσης- ανάκαμψη που παρατηρείται στη διεθνή ναυτιλία. Και μπορεί βέβαια να μην υπάρχει στο χρηματιστήριο εισηγμένη εταιρεία που να δραστηριοποιείται αμιγώς στη ναυτιλία, όμως η Revoil διαθέτει τρία πλοία προς εκμετάλλευση, η Καθημερινή άλλα δύο, ενώ σχετική δραστηριότητα μέσω κυπριακής θυγατρικής της έχει και η Τρόπαια Συμμετοχών (πρώην Σάνυο).

Οι οδικοί άξονες

Αναμφίβολα, σαφώς θετικά στη φετινή πορεία της ελληνικής οικονομίας έχει επιδράσει η επανεκκίνηση της κατασκευής των τεσσάρων μεγάλων αυτοχηματοδοτούμενων οδικών αξόνων έπειτα από τριετή διακοπή εργασιών. Από την επανεκκίνηση (και γενικότερα από την κάποια τόνωση των εργασιών στα μεγάλα και δημόσια έργα) ωφελημένοι είναι κυρίως οι μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ) και δευτερευόντως άλλες εισηγμένες εταιρείες, όμως υπάρχουν και εταιρείες άλλων κλάδων που ευνοούνται έμμεσα.

Η ΕΛΤΡΑΚ για παράδειγμα προμηθεύει τα εκσκαπτικά μηχανήματα Caterpillar στις κατασκευαστικές εταιρείες. Η MEVACO εκτελεί το μεταλλουργικό κομμάτι αρκετών οδικών και λοιπών έργων, όπως π.χ. τις σήραγγες. Η Γενική Εμπορίου εξυπηρετεί τις ανάγκες σε εργαλεία των κατασκευαστικών και λοιπών εταιρειών που υλοποιούν σχετικές επενδύσεις.

Οι εταιρείες παραγωγής και επεξεργασίας πετρελαιοειδών, Motor Oil, Ελληνικά Πετρέλαια, ΕΛΙΝΟΪΛ και REVOIL προμηθεύουν με καύσιμα τις κατασκευαστικές. Σαφή τα οφέλη και για τις τσιμεντοβιομηχανίες Τιτάν και ΑΓΕΤ Ηρακλής (περίπου το 40% του τζίρου τους πηγαίνει στα έργα και το 60% στις οικοδομές) και τις μεταλλουργικές εταιρείες όπως ο όμιλος ΒΙΟΧΑΛΚΟ, η ΕΛΑΣΤΡΟΝ, η Μπήτρος, η ΣΙΔΜΑ και οι Αφοί Κορδέλλου (με προϊόντα παραγωγής και επεξεργασίας τους). 

Τι δείχνει το «ταμπλό» 

Το χρηματιστήριο έχει ήδη προχωρήσει σε αναβάθμιση των μεγάλων εταιρειών που φαίνεται να αποτελούν τις πλέον κερδισμένες από το τρίπτυχο «άνοδος του εισερχόμενου τουρισμού - ανάκαμψη της διεθνούς ναυτιλίας - επανεκκίνηση της κατασκευής των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων έργων».

Ωστόσο σε πολλές από τις μικρότερες εταιρείες, η αγορά δεν έχει ακόμα ενσωματώσει στις αποτιμήσεις τους τις θετικές ενδείξεις, ενώ το στοιχείο που πλήττει τις επιδόσεις τους στο ελληνικό χρηματιστήριο είναι οι μικροί όγκοι των συναλλαγών που κάνουν.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τα πιθανά οφέλη της αυξημένης τουριστικής κίνησης από τις εισηγμένες της υψηλής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης είναι η Aegean Airlines. Ο τίτλος της έχει σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις στο Χ.Α. και η κεφαλαιοποίησή της ξεπερνά πλέον τα 580 εκατ. ευρώ. Η απόδοσή της από τις αρχές του έτους προσεγγίζει το 40% και, μετά και τη συγχώνευση με την Olympic Air, βλέπει τα οικονομικά της αποτελέσματα λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης να ενισχύονται. Παράλληλα, πολλαπλά ωφελημένη είναι και η Autohellas για παρόμοιους λόγους, αλλά και... εξ αντανακλάσεως λόγω μετοχικής συγγένειας. Η αποτίμησή της έχει πλέον διαμορφωθεί πάνω από τα 110 εκατ. ευρώ και η απόδοσή της από τις αρχές τους έτους είναι +25%.

Ταυτόχρονα, για τις κατασκευαστικές εταιρείες αλλά και για τις εταιρείες που εμπλέκονται με τον κατασκευαστικό κλάδο και τα υλικά, όπως Τιτάν, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ, οι αποδόσεις στο Χ.Α. είναι ιδιαίτερα υψηλές και ξεπερνούν σημαντικά τους δείκτες αναφοράς. Η Τιτάν υπεραποδίδει της αγοράς αισθητά με +25% το 2014 και +80% στο έτος, ενώ παράλληλα η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποδίδουν περίπου 80% στο χρονικό διάστημα του έτους όταν ο βασικός χρηματιστηριακός δείκτης σημειώνει άνοδο 39%.

Την ίδια στιγμή, όμως, σημαντικά είναι τα οφέλη και για μικρότερες εταιρείες του χρηματιστηρίου, έστω και σε μικρότερο βαθμό. Για παράδειγμα οι Έλαστρον, ΕΛΙΝΟΪΛ, Ικτίνος, Δάιος, ΕΛΤΡΑΚ ξεπερνούν την αγορά από τις αρχές του 2014 σε αποδόσεις. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v