Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελλάδα-Κίνα: Μεγάλα σχέδια σε τέσσερις άξονες

Πώς η Ελλάδα μπορεί να γίνει η «πύλη» της Κίνας προς την Ευρώπη. Στο επίκεντρο των επαφών Σαμαρά - Λι Κετσιάνγκ βασικές υποδομές. Η στρατηγική και τα αγκάθια. Στην Κρήτη ολοκληρώνεται η επίσκεψη του κινέζου πρωθυπουργού.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ελλάδα-Κίνα: Μεγάλα σχέδια σε τέσσερις άξονες

Στρατηγική και όχι ευκαιριακή είναι σύμφωνα με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά η σχέση μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. 

O Έλληνας πρωθυπουργός υποδεχόμενος τον Κινέζο ομόλογό του κ. Λι Κετσιάνγκ (φωτό) περιέγραψε το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, σημειώνοντας ότι η στρατηγική σχέση ανάμεσά τους δημιουργείται από το γεγονός ότι «η Ελλάδα μπορεί να γίνει η πύλη εισόδου της Κίνας στην Ευρώπη και αφετηρία ενός ολόκληρου διαδρόμου επενδύσεων της Κίνας, όπως τα σιδηροδρομικά δίκτυα, και να ενώσει τα λιμάνια τα δικά της με τα λιμάνια της Ευρώπης».

Ο Έλληνας πρωθυπουργός στις δηλώσεις του ανέδειξε τη σημασία της επένδυσης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σημειώνοντας ότι αποτελεί το πρώτο μεγάλο βήμα, αλλά υπάρχουν πολλά ακόμη που είναι υπό συζήτηση.

Ο Α. Σαμαράς δεν παρέλειψε επίσης να εκφράσει τη βεβαιότητά του πως η Ευρώπη αντιλαμβάνεται ότι η Ελλάδα είναι ένας φυσικός συνδετικός κρίκος με την Κίνα. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την εκτίμηση ότι «μπορεί να δημιουργηθεί ένας κόμβος μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, ακόμη και ενεργειακός κόμβος μεταξύ Ευρώπης και Κίνας».

Ο Αντώνης Σαμαράς και ο κινέζος πρωθυπουργός το πρωϊ της Παρασκευής βρέθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά όπου εγκαινίασαν από κοινού τον εμπορευματικό σταθμό σύνδεσης του λιμανιού με τον ΟΣΕ. Με φόντο το λιμάνι του Πειραιά ο Ελληνας πρωθυπουργός μίλησε για τις προοπτικές συνεργασίας της Ελλάδας με την Κίνα σημειώνοντας με νόημα: «Μετά την ιστορία και την ακρόπολη που είδαμε το χθες τώρα μπορούμε να κοιτάξουμε στα μάτια το αύριο».

Ο κ. Σαμαράς απευθυνόμενος στον Κινέζο πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ του είπε: «Εδώ βλέπετε χειροπιαστά τα αποτελέσματα της ελληνοκινεζικής συνεργασίας», ενώ έκανε λόγο και για την «επόμενη γενιά σημαντικών επενδύσεων όπως η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη».

Θα μετατρέψουμε το λιμάνι του Πειραιά στο πλέον ανταγωνιστικό

«Με κοινή προσπάθεια θα μετατρέψουμε το λιμάνι του Πειραιά σε πιο ανταγωνιστικό λιμάνι, σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά λιμάνια του κόσμου», δήλωσε από την πλευρά του, ο Κινέζος πρωθυπουργός λίγη ώρα μετά την επίσκεψή του με τον Αντώνη Σαμαρά στις εγκαταστάσεις της Cosco.

«Θα ενθαρρύνουμε τις κινέζικες εταιρίες να αναπτύσσουν συνεργασία με τις ελληνικές εταιρίες στους τομείς της επισκευής των πλοίων και σε άλλους σχετικούς τομείς και θα συμμετάσχουμε στην ανοικοδόμηση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου από τον Πειραιά μέχρι την ενδοχώρα της Ευρώπης» πρόσθεσε ο κ. Κετσιάνγκ.

Μάλιστα, ο Κινέζος πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στα οφέλη που θα έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση και η παγκόσμια οικονομία από την κοινή συνεργασία των δύο χωρών. «Η ελληνοκινεζική συνεργασία είναι πάντα αμοιβαίως επωφελής. Αυτή η συνεργασία θα ωφελήσει και τη σταθερότητα, ευημερία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την σταθερότητα της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξη. Θέλουμε μαζί με την ελληνική κυβέρνηση να καταβάλλουμε κοινή προσπάθεια ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φωτίσει πιο λαμπερά».

 



Η εμβληματική επένδυση της Cosco

Η ανάδειξη της Ελλάδας σε πύλη για τα προϊόντα της Κίνας που έχουν προορισμό τις χώρες της Ευρώπης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να γίνει πραγματικότητα. Πρόκειται για έναν στόχο που είναι εφικτός εφόσον η χώρα μας εκμεταλλευθεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει. Άλλωστε η επιτυχία της επένδυσης της Cosco στον Πειραιά είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από κανέναν. Μάλιστα την εμβληματική κινεζική επένδυση στη χώρα μας πρόκειται να επισκεφτούν σήμερα το πρωί οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών, οι οποίοι θα επιθεωρήσουν τις εγκαταστάσεις μέσω των οποίων τα κινεζικά εμπορεύματα παίρνουν τον δρόμο προς τις ευρωπαϊκές αγορές.

Στις συζητήσεις των κ. Σαμαρά και Λι Κετσιάνγκ αναμένεται ότι θα κυριαρχήσει το ζήτημα της νέας επένδυσης που σχεδιάζει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, με την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) με την υλοποίηση έργων στον προβλήτα ΙΙΙ.

Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο όμως έχει κολλήσει, αφού ακόμη και παρά τις πιέσεις που έχουν ασκηθεί από την ελληνική πλευρά η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει δώσει την έγκρισή της για να πραγματοποιηθεί.

Ωστόσο, από την κινεζική πλευρά η αποδοχή του «φιλικού διακανονισμού», που έχει συμφωνηθεί με τη χώρα μας και η έγκριση της επένδυσης τίθενται, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ως προϋπόθεση ώστε να προχωρήσουν στην κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς για το 67% του ΟΛΠ, διαγωνισμό στον οποίο έχουν προσέλθει διατυπώνοντας το αρχικό ενδιαφέρον τους. Μάλιστα δεν λείπουν οι αναφορές που κάνουν λόγο για δυσαρέσκεια των Κινέζων για το μπλοκάρισμα αυτού του επενδυτικού σχεδίου.

Στο top 5

Ο κινεζικός στόχος να αναρριχηθεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στο top 5 της Ευρώπης ταυτίζεται με την ελληνική επιδίωξη να γίνει η Ελλάδα πύλη της Κίνας στην Ευρώπη.

Τα στοιχεία εξάλλου δείχνουν ότι αυτό είναι απολύτως εφικτό, καθώς την προηγούμενη χρονιά ο Πειραιάς βρέθηκε στην 8η θέση της Ευρώπης, με 3,16 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2013, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (15,3%) σε σχέση με τους ανταγωνιστές του, πολλοί εκ των οποίων, μάλιστα, χάνουν έδαφος. Να σημειωθεί ότι προκειμένου να κάνουν περισσότερο ελκυστικό το επενδυτικό πακέτο για τον Πειραιά οι Κινέζοι έχουν εκφράσει επίσης ενδιαφέρον για τους τομείς της ναυπηγοεπισκευής αλλά και της κρουαζιέρας, δύο χώροι για τους οποίους υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία από την ελληνική πλευρά.

Μεταποιητική δραστηριότητα

Η κινεζική πλευρά πέρα από την transit διέλευση εμπορευμάτων έχει επιδείξει στο παρελθόν ενδιαφέρον και για τη δημιουργία ζώνης όπου θα μπορούσε να αναπτυχθεί μεταποιητική δραστηριότητα για τα προϊόντα που φτάνουν στη χώρα μας από την Κίνα πριν αυτά καταλήξουν στον τελικό προορισμό τους. Μάλιστα, τέτοιες προτάσεις υπήρξαν από την κινεζική πλευρά στο πλαίσιο της προσπάθειας για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, ωστόσο δεν δόθηκε αυτή η δυνατότητα καθώς, για μία ακόμη φορά, υπήρξαν ενστάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Με δεδομένο ότι αυτό το διάστημα τρέχει πρόσκληση προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου, θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξει εκ νέου εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος. Κάτι τέτοιο καθίσταται πιο εύκολο και λόγω της μεγάλης μείωσης που έχει καταγράψει τα τελευταία χρόνια στη χώρα το κόστος εργασίας. Να σημειωθεί, δε, ότι η δημιουργία μεταποιητικών μονάδων στην Ελλάδα προκειμένου να γίνεται εκεί κάποιου είδους επεξεργασία των προϊόντων θεωρείται από πολλούς μονόδρομος ώστε η χώρα να μεγιστοποιήσει την ωφέλειά της από τη διακίνηση των εμπορευμάτων.

Κρίσιμος ο ρόλος του σιδηρόδρομου

Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού του Νέου Ικονίου με το Θριάσιο και το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είναι σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο οι Κινέζοι θέλουν να εκμεταλλευθούν. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει ήδη συνεργασία της Cosco με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία υπολογίζεται ότι έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Η σιδηροδρομική εταιρεία αναλαμβάνει τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων σε χώρες της Ευρώπης για λογαριασμό πολυεθνικών εταιρειών, πελατών της Cosco.

Μεταξύ των εταιρειών που δείχνουν εμπιστοσύνη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχοντας ήδη ξεκινήσει σιδηροδρομικές μεταφορές ή έχοντας εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να το πράξουν περιλαμβάνονται ηχηρά ονόματα όπως: Huawei, HP, Sony, Dell, LG, Samsung, Lenovo, Sony, Hyundai κ.ά.

Απαραίτητη πάντως προϋπόθεση για την εκμετάλλευση της δυναμικής των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών είναι η ολοκλήρωση του βασικού κορμού του δικτύου, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 2,5 χρόνια. Ωστόσο το ενδιαφέρον που υπάρχει ήδη προσθέτει σημαντική αξία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυξάνοντας κατακόρυφα τις δυνατότητες της εταιρείας.

Στο στόχαστρο ο ΔΑΑ και το Καστέλι

Πύλες εισόδου προς την Ευρώπη για εμπορεύματα, αλλά και επιβάτες αποτελούν και τα ελληνικά αεροδρόμια για τα οποία έχει ήδη εκδηλωθεί σημαντικό κινεζικό ενδιαφέρον. Στο στόχαστρο εταιρειών της ασιατικής χώρας βρίσκονται τόσο το αεροδρόμιο της Αθήνας όσο και το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στο Καστέλι.

Η κοινοπραξία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM) και Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd έχει, με κάθε επισημότητα εκφράσει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, αναλαμβάνοντας με τον τρόπο αυτόν και τη διαχείρισή του.

Πρόθεση της κοινοπραξίας, όπως τη διατύπωσε πρόσφατα εκπρόσωπος στην Αθήνα είναι να αναδείξει το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας σε διεθνή κόμβο για επιβάτες και εμπορεύματα, προσελκύοντας ένα μεγάλο τμήμα της διαρκώς αυξανόμενης κίνησης από την Ασία προς την Ευρώπη.

Την ίδια ώρα, στο παιχνίδι της διεκδίκησης του έργου κατασκευής και στη συνέχεια διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου έχει εισέλθει ο κινεζικός κατασκευαστικός κολοσσός China State Construction Engineering Corporation. Η εταιρεία κατέθεσε μάλιστα το ενδιαφέρον της στον πρωθυπουργό με τον οποίο συναντήθηκε ο εκπρόσωπός της, μεταφέροντας το σχέδιο της μεγαλύτερης κατασκευαστικής στον κόσμο να επενδύσει στο νέο αεροδρόμιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v