Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αεροδρόμιο Αθηνών: Ερχεται πρόκληση ΤΑΙΠΕΔ για επενδυτές

Το καναδικό επενδυτικό κεφάλαιο PSP αναμένεται ότι θα έχει τον πρώτο λόγο στην επικείμενη αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ). Συγκράτηση κερδών για το 2013 και σημαντικές «επιστροφές» για φέτος.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αεροδρόμιο Αθηνών: Ερχεται πρόκληση ΤΑΙΠΕΔ για επενδυτές

Πρόσκληση στην καναδική εταιρεία PSP, τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», να ανοίξει τα χαρτιά της αναφορικά με τα σχέδιά της για τον αερολιμένα, πρόκειται να απευθύνει πολύ σύντομα το ΤΑΙΠΕΔ.

Οι συνθήκες θεωρούνται πλέον ώριμες για να ξεκινήσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου και προς αυτήν την κατεύθυνση η διοίκηση του Ταμείου επιθυμεί να γνωρίζει ποια είναι τα σχέδια των Καναδών, που έχουν εκδηλώσει πρόθεση για αύξηση της παρουσίας τους.

Θετική συγκυρία είναι τόσο η ενίσχυση της κίνησης, που επιτυγχάνει ο αερολιμένας τους τελευταίους μήνες, όσο και η διατήρηση, έστω και με μικρές απώλειες, της κερδοφορίας του την προηγούμενη χρονιά.

Εφόσον το χρονοδιάγραμμα τρέξει χωρίς καθυστερήσεις, εκτιμάται ότι οι ενδιαφερόμενοι θα μπορέσουν να καταθέσουν τις προσφορές τους για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις αρχές της επόμενης χρονιάς.

Οι υποψήφιοι επενδυτές θα έχουν τη δυνατότητα σύναψης συμφωνίας με βάση τόσο την υφιστάμενη σύμβαση, η οποία λήγει το 2026, όσο και τη χρονική της παράταση, γεγονός το οποίο επιθυμεί η πλευρά του Δημοσίου.

Η αποκρατικοποίηση του αερολιμένα με παράλληλη επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης είναι η λύση που αναμένεται ότι θα επικρατήσει, έστω και δύσκολα. Εξάλλου το διάστημα που απομένει ως τη λήξη της, το 2026, θεωρείται μικρό προκειμένου μια επένδυση αυτού του μεγέθους να αποδώσει. Ωστόσο εφόσον κάποιος επενδυτής το επιθυμεί θα μπορεί να επενδύσει για το διάστημα που υπολείπεται.

Μέρισμα 65 εκατομμυρίων για το 2013

Ο αερολιμένας της Αθήνας την προηγούμενη χρονιά, η οποία ήταν από τις πλέον δύσκολες στην Ιστορία του, κατάφερε να συγκρατήσει τα κέρδη του, καταγράφοντας μικρή μόνο μείωση σε σχέση με το 2012. Συγκεκριμένα, τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 93,9 εκατ. ευρώ, έναντι 97,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 3,7%. Πτώση 8% σημείωσαν τα λειτουργικά έσοδα (περιλαμβάνονται και οι εισροές από το ΤΕΑΑ, γνωστότερο ως σπατόσημο), τα οποία ανήλθαν στα 311,8 εκατ. ευρώ, έναντι 338,8 εκατ. ευρώ το 2012.

Μείωση 10,2% κατέγραψαν οι λειτουργικές δαπάνες, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 108,4 εκατ. ευρώ, έναντι 120,7 εκατ. ευρώ το 2012. Η πρόταση της διοίκησης του αερολιμένα για την προηγούμενη χρονιά προβλέπει τη διανομή μερίσματος 65,1 εκατ. ευρώ στους μετόχους του ΔΑΑ.

Υψηλό περιθώριο κέρδους

Ο πρόεδρος του ΔΑΑ, καθηγητής Νικόλαος Τραυλός, στην έκθεσή του για τα οικονομικά αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς σημειώνει ότι «παρά τις ιδιαίτερα δυσμενείς μακροοικονομικές συνθήκες, με απώλειες στην κίνηση και συρρίκνωση των περισσοτέρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η εταιρεία του ΔΑΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει υγιή κερδοφορία, διατηρώντας περιθώρια κέρδους, πάνω από τον μέσο όρο της αεροδρομιακής αγοράς και άλλων μεγάλων ελληνικών εταιρειών».

Ο κ. Τραυλός δεν παραλείπει να αναφέρει ότι το 2013 το ΑΕΠ της Ελλάδας συρρικνώθηκε κατά 3,90% και ο δείκτης ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 6%, επηρεάζοντας σημαντικά την ταξιδιωτική ζήτηση των Ελλήνων.

Επιπλέον στην έκθεση αναφέρεται ότι πέραν του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος της χώρας, η αναδιοργάνωση των ξένων αερομεταφορέων και ο εξορθολογισμός των δικτύων, συμπεριλαμβανομένης της αποχώρησης των Κυπριακών Αερογραμμών από την εγχώρια αγορά, ήταν παράγοντες που επηρέασαν αρνητικά την αεροπορική αγορά.

Ωστόσο αναφορά γίνεται και στις θετικές τάσεις που κατέγραψε ο εισερχόμενος τουρισμός, αλλά και η διαφαινόμενη, ήδη από την προηγούμενη χρονιά, σταδιακή επανάκαμψη της Αθήνας ως δημοφιλούς τουριστικού προορισμού.

Δοκιμαστική επιστροφή για τη Singapore

Θετική εξέλιξη για το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι και η δοκιμαστική επιστροφή της Singapore Airlines. Η μεγάλη ασιατική εταιρεία, μετά από 1,5 χρόνο απουσίας από την αγορά της Αθήνας, πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση τη Δευτέρα. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι η εταιρεία θα κάνει δύο πτήσεις την εβδομάδα στο δρομολόγιο Αθήνα – Σιγκαπούρη, ως τις 9 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της, εφόσον η πορεία του δρομολογίου κριθεί θετική θα επαναληφθεί, ενδεχομένως και με αυξημένη συχνότητα, το ερχόμενο καλοκαίρι.

Στελέχη του αερολιμένα σημείωναν χθες ότι σε επίπεδο συμβολισμού η επιστροφή της Singapore έχει ιδιαίτερη αξία. Η ασιατική εταιρεία είναι ένα από τα πλέον ισχυρά αεροπορικά brands παγκοσμίως και ασφαλώς η επιστροφή της στην Αθήνα είναι θετική είδηση, όπως και η αποχώρησή της, το 2012, ήταν δυσάρεστη εξέλιξη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v