Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τουρισμός: Πρωτιά με «μπουμ» αεροπορικών δρομολογίων

Τι σηματοδοτεί η μεγάλη αύξηση αεροπορικών θέσεων. Ποιες εταιρείες θα μεταφέρουν τους τουρίστες στις παραλίες του Νότου. Η σφοδρή σύγκρουση Ryanair και ΕasyJet για τα μερίδια της αγοράς διακοπών της Μεσογείου. Η υποχώρηση των εθνικών αερομεταφορέων.

  • Του Παύλου Υψηλάντη
Τουρισμός: Πρωτιά με «μπουμ» αεροπορικών δρομολογίων

Νέα ρεκόρ το φετινό καλοκαίρι για τον ελληνικό τουρισμό προδιαγράφει η εκρηκτική αύξηση των πτήσεων από και προς τη χώρα μας το μήνα Μάιο. Η Ελλάδα, μάλιστα, κατατάσσεται πρώτη για το μήνα που διανύουμε μεταξύ όλων των τουριστικών προορισμών της Μεσογείου με κριτήριο τον ρυθμό αύξησης των αεροπορικών θέσεων και, μάλιστα, με μεγάλη διαφορά από τους κύριους ανταγωνιστές της.

Την ίδια στιγμή, η χρυσοφόρα αγορά διακοπών της Μεσογείου έχει μετατραπεί σε πεδίο σφοδρής σύγκρουσης των δύο ισχυρότερων αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους (Low Cost Carriers - LCC) της Ευρώπης, Ryanair και ΕasyJet, οι οποίες επιχειρούν να εκθρονίσουν τις τοπικές αεροπορικές και να κυριαρχήσουν σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό νότο.

Παρότι ο Μάιος δεν συμπεριλαμβάνεται στην αιχμή της καλοκαιρινής περιόδου θεωρείται κρίσιμος μήνας από τους ξενοδόχους για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης αλλά και των εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία του εξειδικευμένου σε θέματα αερομεταφορών οργανισμού OAG, η Ελλάδα οδηγεί την κούρσα αύξησης πτήσεων στη Μεσόγειο τον Μάιο, καταγράφοντας αύξηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων πάνω από 10%. Τέτοιον αριθμό αεροπορικών θέσεων, μάλιστα, ο ελληνικός τουρισμός είχε να δει από το 2009.

Ένδειξη ότι η ζήτηση για τη χώρα μας αυξάνει και πάλι με αποτέλεσμα οι αεροπορικές να επιστρέφουν.

Αντίστοιχη αλλά ελαφρώς μικρότερη είναι η αύξηση που εμφανίζει η Μάλτα, ενώ η αύξηση θέσεων προς την Ισπανία είναι 2,4%. Μείωση, αντίθετα, καταγράφουν τον ίδιο μήνα η Κύπρος και η Αίγυπτος.

Σε έναν βαθμό η αύξηση των αεροπορικών θέσεων σε δρομολόγια από και προς την Ελλάδα οφείλεται στην ισχυροποίηση της Aegean Airlines μετά τη συγχώνευσή της με την Olympic Air και την ένταξη νέων προορισμών στο δίκτυό της.

Σύμφωνα με τον OAG, πάντως, η αύξηση θέσεων τον Μάιο οφείλεται κυρίως στη Ryanair. Κι αυτό διότι η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους αύξησε κατά 70% τις προσφερόμενες θέσεις της έναντι του περυσινού Μαΐου. Αύξηση, σύμφωνα με τον OAG, η οποία μεταφράζεται σε 24.000 περισσότερες θέσεις την εβδομάδα.

Οι... επεκτατικές βλέψεις της Ryanair στην ελληνική αγορά και η επιθετική στρατηγική που έχει υιοθετήσει τον τελευταίο καιρό αποτυπώνονται στην αλματώδη αύξηση του μεριδίου αγοράς που αποσπά στην αεροπορική σύνδεση της χώρας μας με το εξωτερικό. Έτσι, η Ryanair εισήλθε στην ελληνική αγορά το 2010 και ήδη το μερίδιο αγοράς της έχει φθάσει στο 12%. Στον αντίποδα, η αντίπαλός της, ΕasyJet, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία και το μερίδιό της δεν ξεπερνά το 5%.

Ήλιος και θάλασσα στη Μεσόγειο μπορεί να σημαίνει διακοπές για τους Ευρωπαίους, αλλά για τις αεροπορικές εταιρείες είναι συνώνυμο του ανελέητου ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με τον OAG, μάλιστα, τα στοιχεία αποκαλύπτουν τις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά. Ταυτόχρονα, αποτυπώνουν τη στρατηγική των εταιρειών χαμηλού κόστους.

Όπως προκύπτει από την ανάλυση, οι αεροπορικές χαμηλού κόστους κατέχουν, ήδη, τη δεύτερη ή την τρίτη θέση σε όλες τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου και τώρα αρχίζουν τη μεγάλη αντεπίθεσή τους για την κατάληψη της κορυφής. Σε αυτήν την κατεύθυνση επικεντρώνονται σε μια συγκεκριμένη χώρα-αγορά κι αφού αποσπάσουν το μερίδιο αγοράς που θέλουν επιτίθενται στην επόμενη.

Αυτό συνέβη αρχικά στην Ισπανία όπου οι εταιρείες χαμηλού κόστους έχουν καταφέρει να περιορίσουν τον άλλοτε εθνικό αερομεταφορέα της χώρας σε δευτερεύοντα ρόλο, ελέγχοντας οι ίδιες την αγορά. Έτσι στη χώρα ο άλλοτε εθνικός αερομεταφορέας Iberia έχει υποχωρήσει στη δεύτερη θέση της τοπικής αγοράς με μερίδιο 15% ενώ οι δύο κυριότερες εταιρείες χαμηλού κόστους ελέγχουν το 24% των διαθέσιμων θέσεων.

Μετά την επικράτηση στην ισπανική αγορά, οι εταιρείες χαμηλού κόστους επιχειρούν φέτος να ελέγξουν και την αγορά της γειτονικής Ιταλίας. Τον χορό σέρνει και πάλι η ιρλανδική Ryanair η οποία ξεπέρασε σε μερίδιο αγοράς τον άλλοτε εθνικό ιταλικό αερομεταφορέα Alitalia.

Η τελευταία είδε το μερίδιο αγοράς της να συρρικνώνεται από το 32% το 2004 στο 20% τον Μάιο του 2014 ενώ την ίδια στιγμή η Ryanair πατούσε κορυφή με μερίδιο αγοράς 23%. Ενδεικτικό της διαφαινόμενης αλλαγής σκυτάλης στον έλεγχο της ιταλικής αγοράς είναι το γεγονός ότι τον φετινό Μάιο η Ryanair θα είναι η κύρια αεροπορική της Ιταλίας με 2 εκατ. θέσεις, με 39.000 περισσότερες θέσεις τη βδομάδα σε σύγκριση με τον Μάιο του 2013.

Η στρατηγική της Ryanair, σύμφωνα με στελέχη της αεροπορικής αγοράς, προαναγγέλλει ότι το επόμενο κάστρο που θα επιχειρήσει να αλώσει είναι η ελληνική αγορά.

Τον στόχο της, άλλωστε, να βρεθεί στην πρώτη θέση της ελληνικής αγοράς δημοσιοποίησε ο ίδιος ο πρόεδρός της O'Leary επί αθηναϊκού εδάφους.

Δέλεαρ, εξηγούν έμπειρα στελέχη της αγοράς, είναι το μερίδιο 35% των αεροπορικών θέσεων που ελέγχει αυτήν τη στιγμή το σχήμα της Aegean Airlines. Όταν την ίδια στιγμή, οι εθνικοί αερομεταφορείς στους μεσογειακούς τουριστικούς προορισμούς έχουν περιορίσει τα μερίδιά τους κάτω του 20%.

Η «αερομαχία» Ryanair-ΕasyJet στον καυτό ήλιο της Μεσογείου αποτυπώνεται πλήρως στο παραπάνω διάγραμμα. Όπως φαίνεται η επιλογή της επιθετικής επέκτασης της Ryanair της επέτρεψε να προσπεράσει την ΕasyJet με την τελευταία να διατηρεί ισχυρότατη παρουσία στις καθιερωμένες τουριστικές αγορές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v