Τις πιθανότητες συμμετοχής των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) και της Morrison & Co από τη Νέα Ζηλανδία στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ προσπαθούν να ζυγίσουν στην κυβέρνηση και στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ενώ θεωρείται σίγουρο πως θα εμφανιστεί η κινεζική Cosco, μέσω της μητρικής Cosco Pacific.
Μέσα στις ελάχιστες εργάσιμες ημέρες που μένουν μέχρι τις 28 Απριλίου, που εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα κριθεί αν ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ θα έχει από την αρχή μόνο έναν υποψήφιο, τους Κινέζους.
Όσο για τον διαγωνισμό πώλησης πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) που προκηρύχθηκε όπως-όπως προ ημερών, ελάχιστοι θεωρούν πως θα προχωρήσει εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπει πως στις 5 Ιουνίου θα κατατεθούν προσφορές. Εξάλλου, όπως επισημαίνουν στελέχη που παρακολουθούν τη διαδικασία, «από το κείμενο προκύπτει πως είναι περισσότερο διαγωνισμός διαβούλευσης με τους τοπικούς παράγοντες, παρά διαγωνισμός πώλησης κρατικής επιχείρησης».
Η κλιμάκωση της έντασης στην Ουκρανία, που επιβαρύνει συνεχώς το κλίμα μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας, δεν ευνοεί τα σχέδια όσων θεωρούσαν πως η RZD θα μπορούσε να αποτελέσει σοβαρό υποψήφιο για τον ΟΛΘ. Ακόμα και εκείνοι που πίστευαν πως θα επανέλθει η Hutchison Whampoa, από το Χονγκ Κονγκ (είχε συμμετάσχει προ ετών στον πρώτο διαγωνισμό που δεν προχώρησε) τώρα δίνουν μικρές πιθανότητες εμφάνισης του πανίσχυρου ομίλου, «τουλάχιστον με βάση τη σημερινή προκήρυξη», όπως επισημαίνουν.
Πολλά στοιχήματα πέφτουν και για το τίμημα που θα προσφέρει η Cosco στην περίπτωση που είναι ο μοναδικός υποψήφιος. Όλα δείχνουν πως αυτό που θα παρουσιάσουν το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση θα είναι το συνολικό πακέτο της προσφοράς. Δηλαδή, εκτός από το τίμημα για την αγορά του 67% του ΟΛΠ θα περιλαμβάνονται στο πακέτο οι επενδύσεις (για το νέο προβλήτα, για την αναβάθμιση άλλων τμημάτων του λιμανιού κ.λπ.). Κατά πληροφορίες, το πακέτο θα έχει αξία που θα προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Η υπόθεση πώλησης του ΟΛΠ, πάντως, έχει πολλές εκκρεμότητες που ξεκινούν από το εκλογικό αποτέλεσμα στις προσεχείς δημοτικές εκλογές μέχρι τις κυβερνητικές ισορροπίες. Πρόσφατη είναι η αντίδραση του ΠΑΣΟΚ στο διορισμό διοίκησης στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Η λειτουργία της ΡΑΛ είναι μία από τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η Κομισιόν για να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Για να κατευναστούν οι Βρυξέλλες η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί πως θα προχωρήσει σε σειρά αλλαγών π.χ. στην επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης με την Cosco για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.
Αμεσα καλείται, επίσης, να προχωρήσει στον προσδιορισμό κανόνων για τη διαμόρφωση των τιμολογίων ακτοπλοΐας (των χρεώσεων που θα πληρώνουν επιβάτες και χρήστες, δηλαδή ακτοπλοϊκές εταιρείες) κ.λπ. Η κυβέρνηση θα πρέπει, επίσης, να προσδιορίσει το ελάχιστο ύψος των επενδύσεων που πρέπει να πραγματοποιεί ο ιδιώτης επενδυτής ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού ως νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΠ.
Εκτός από την Cosco, επίσημη επιστολή με την οποία εκδηλώνει ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ είχε στείλει στο υπουργείο Ναυτιλίας κι ο επενδυτικός όμιλος Morrison & Co και ICM Limited από τη Νέα Ζηλανδία ο οποίος διαθέτει σημαντική παρουσία και στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι Νεοζηλανδοί που ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ ελέγχουν στη Γηραιά Ήπειρο το εισηγμένο στο χρηματιστήριο του Λονδίνου επενδυτικό όχημα (fund) Utilico Emerging Markets. Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, έχει τοποθετημένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο. Μεταξύ άλλων είναι εκ των ισχυρών μετόχων (με 8,7%) της International Container Terminal Services (ISTS) από τις Φιλιππίνες, μιας εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών εμπορευματικών λιμένων στον κόσμο με παρουσία και στη Μεσόγειο, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ.
Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον ΟΛΘ λήγει στις 5 Ιουνίου, και κύκλοι που παρακολουθούν τη διαδικασία υποστηρίζουν πως ο διαγωνισμός βγήκε όπως-όπως γιατί αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση. Με τη συμμετοχή των Ρώσων να θεωρείται αμφίβολη, και τη Hutchison να περιμένει να ωριμάσουν οι διεργασίες μεταξύ τοπικών παραγόντων της Θεσσαλονίκης (ο όμιλος παρακολουθεί στενότατα την υπόθεση ελληνικά λιμάνια), θεωρείται σχεδόν δεδομένη η παράταση.