Aφαντο το recovery για το λιανεμπόριο στις αρχές του 2014

Μετά την ξαστεριά των τελευταίων μηνών του 2013, νέα σύννεφα σκιάζουν το εγχώριο λιανεμπόριο που βλέπει τη ζήτηση να υποχωρεί δραματικά του πρώτους μήνες του 2014. Αναλαμπή το περυσινό Q4, λένε οι έμποροι. Πού ποντάρουν.

Aφαντο το recovery για το λιανεμπόριο στις αρχές του 2014

Πτώση ζήτησης, άρα και πωλήσεων στο α' τρίμηνο του 2014 διαπιστώνουν οι μεγάλοι λιανεμπορικοί όμιλοι στην εγχώρια αγορά, σημειώνοντας πως η θετική επίδοση του δ' τριμήνου του 2013 ήταν απλώς μια αναλαμπή.

Παρά τη σχετική μείωση του ρυθμού πτώσης των πωλήσεων -τουλάχιστον σε σχέση με τα πρώτα τρίμηνα των προηγούμενων ετών-, παράγοντες της αγοράς διαπιστώνουν ότι η εσωτερική εμπορική δραστηριότητα δεν έχει βρει ακόμη το σημείο ισορροπίας της.

Παρά τις θετικές μακροοικονομικές εξελίξεις, υπογραμμίζουν ότι η λειτουργία της αγοράς (ακόμη και για ανελαστικές δαπάνες) είναι εξαιρετικά ευμετάβλητη και σαφώς επηρεασμένη από την πολυετή κρίση και τη συνακόλουθη μείωση των διαθεσίμων των καταναλωτών.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Κωτσόβολου, κ. Αθανασόπουλο, η ομαλοποίηση της αγοράς έπεται της σταθεροποίησης της οικονομίας τουλάχιστον κατά ένα εξάμηνο. Ωστόσο, κάποιοι παράγοντες εκτιμούν ότι αυτή η γενική αρχή δεν μπορεί να έχει απόλυτη εφαρμογή σε μια οικονομία με υψηλά ποσοστά ανεργίας και μεγάλη φορολογική επιβάρυνση.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Φουρλή, Απ. Πεταλά, διακρίνεται περιορισμένη τόνωση του ΑΕΠ από το τρίτο τρίμηνο και μετά, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία για τον όμιλο είναι ότι το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών θα συνεχίσει να πέφτει λόγω των αυξημένων φόρων τουλάχιστον μέχρι και το πρώτο μισό του έτους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, η ζήτηση στον κλάδο οικιακού εξοπλισμού προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω το πρώτο εξάμηνο του 2014, ωστόσο έχει παρατηρηθεί πως η ποσοστιαία πτώση των πωλήσεων στα ΙΚΕΑ είναι περίπου 700 μονάδες βάσης καλύτερη από αυτήν της αγοράς. Ο ίδιος είπε ότι για την ΙΚΕΑ, το α' τρίμηνο του 2014, αναμένεται να κινηθεί πολύ κοντά στις επιδόσεις του τελευταίου τριμήνου του 2013, κατά το οποίο το ποσοστό πτώσης ήταν το χαμηλότερο των τελευταίων 23 τριμήνων.

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές, η διοίκηση του ομίλου ποντάρει στη διεύρυνση των μεριδίου αγοράς που ήδη σημειώνεται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και στο γεγονός ότι οι πωλήσεις οικιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα αποτελούν μόλις το 0,4% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος βρίσκεται στο 1,2%.

Για αναπάντεχη πτώση πωλήσεων στην εσωτερική αγορά το α΄τρίμηνο του 2014 έκανε λόγο και η διοίκηση του ομίλου Σαράντη. Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα, το α' τρίμηνο του 2014, καταγράφηκε νέα υποχώρηση στην εσωτερική αγορά (τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο άγγιξε διψήφιο ποσοστό, βελτιώθηκε όμως τον Μάρτιο), διαψεύδοντας τις προσδοκίες σταθεροποίησης που δημιούργησε το θετικό δ' τρίμηνο του 2013.

Υποστήριξε δε πως παρότι δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τις λιανικές πωλήσεις τους συγκεκριμένους μήνες, η αίσθηση είναι ότι αφορά την ευρύτερη αγορά του σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, η διοίκηση του ομίλου αναφέρεται σε μια σημαντική παράμετρο, που εν πολλοίς καθορίζει την εξέλιξη της ελληνικής αγοράς, και αυτή αφορά τη μείωση των αξιών και όχι των όγκων. Ειδικότερα, αναφέρει πως σε όγκο οι πωλήσεις έχουν επιστρέψει το 2013 στο επίπεδο του 2008, ωστόσο η θεματική πτώση τιμών σε σειρά προϊόντων του χαρτοφυλακίου της συγκρατεί τον τζίρο.

Στην αγορά ένδυσης, η οποία παραδοσιακά βρίσκεται στο επίκεντρο, κατά το α' τρίμηνο του 2014 λόγω των χειμερινών εκπτώσεων, οι ενδείξεις ήταν επίσης αρνητικές. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η εμπορική κίνηση την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων ήταν εκτός στόχων και προβλέψεων, αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο 19%, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία.

Αν και η περίοδος του 2014 ήταν σαφώς βελτιωμένη σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 (-32%), η εικόνα παραμένει αρνητική.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v