Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Τα 10 ανοιχτά μέτωπα με την τρόικα

Τι θα περιλαμβάνουν οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για τις επόμενες δόσεις. Η Αθήνα θα πρέπει να αναλάβει την «ιδιοκτησία» του προγράμματος, τονίζει η Eurobank. Η έκδοση ομολόγου θα πρέπει να είναι μικρή, με στόχο την τόνωση της εμπιστοσύνης των αγορών.

Eurobank: Τα 10 ανοιχτά μέτωπα με την τρόικα

Τις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για την εκταμίευση των επόμενων δόσεων προς την Αθήνα καταγράφει σε έκθεσή της η Eurobank, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση βελτιώνει τις επιδόσεις της στην ανάληψη της ιδιοκτησίας του προγράμματος.

Παράλληλα, όσον αφορά την έκδοση ομολόγου από την Αθήνα, τονίζει ότι δεν θα πρέπει να είναι μεγάλη η έκδοση και θα πρέπει να έχει στόχο την τόνωση της εμπιστοσύνης των αγορών.

Αναλυτικά, όπως σημειώνει η τράπεζα, μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί μια επίσημη λίστα με τις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για τις δύο δόσεις του 1 δισ. ευρώ τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Σύμφωνα όμως με όσα περιέχονται στην ανακοίνωση του Eurogroup και με βάση την καταγραφή των μεταρρυθμίσεων στην προηγούμενη αξιολόγηση του 2ΠΣΕΟ (Ιούλιος 2013) μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις θα περιλαμβάνουν:

1. Την περαιτέρω μείωση των περιθωρίων κέρδους των φαρμακείων.

2. Την ενσωμάτωση των επικουρικών ταμείων του δημοσίου στο ενιαίο επικουρικό ταμείο του ιδιωτικού τομέα.

3. Τη συνέχιση της προσπάθειας κατάργησης των φόρων υπέρ τρίτων.

4. Τη συνέχιση της προσπάθειας για αναδιοργάνωση του δημοσίου τομέα τόσο με τη χρήση των εργαλείων της διαθεσιμότητας και της κινητικότητας όσο και με την ουσιαστική αναδιάρθρωση των επιμέρους δομών μέσω της κατάργησης και άλλων ανενεργών οργανισμών, τον επαναπροσδιορισμό των οργανογραμμάτων κτλ.

5. Τη συνέχιση των παρεμβάσεων στο χωροταξικό σχέδιο ανάπτυξης της χώρας

6. Την ενίσχυση της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων.

7. Τη συνέχιση της απελευθέρωσης της αγοράς προϊόντων με την εφαρμογή μέτρων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στο χονδρεμπόριο κτλ.

8. Την ολοκλήρωση των αλλαγών στον δασικό νόμο.

9. Την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης της αγοράς ενέργειας μέσω της διάσπασης της ΔΕΗ πριν από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησής της.

10. Την επιτάχυνση της εφαρμογής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Μέχρι στιγμής, σημειώνει η τράπεζα, δεν έχει υπάρξει αναλυτική πληροφόρηση σχετικά με τις λεπτομέρειες των προαπαιτούμενων ή τον χρόνο υλοποίησης. Το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται για αμελητέες αλλαγές. Τόσο η διάσπαση όσο και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ ή η ενίσχυση του ανταγωνισμού στο χονδρεμπόριο ή η περαιτέρω αναδιάρθρωση του δημοσίου δεν θα ολοκληρωθούν χωρίς τη σημαντική ανάληψη προσπάθειας και κόστους από την κυβέρνηση.

Δεν απομένει όμως άλλος δρόμος. Η επιστροφή σε διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση τις μεταρρυθμίσεις. Η εφαρμογή των τελευταίων καθυστέρησε σημαντικά στα πρώτα στάδια εφαρμογής του προγράμματος και είναι από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν τόσο στη μεγαλύτερη της αναμενομένης ύφεση τα πρώτα χρόνια της εφαρμογής του μνημονίου όσο και στη χρονική παράτασή της.

Στο παρελθόν, υπογραμμίζει η Eurobank, έχουμε επισημάνει επανειλημμένως ότι η κυβέρνηση (ή τουλάχιστον μέρος της) δεν δεχόταν να αναλάβει την ιδιοκτησία του προγράμματος, να αναλάβει δηλαδή την ευθύνη υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων όχι γιατί αυτές επιβάλλονται εξωγενώς από τους εκπροσώπους των δανειστών υπό την πίεση του δανειακού προγράμματος και των αναγκών αναχρηματοδότησης της χώρας αλλά γιατί είναι απαραίτητες για την επιστροφή της χώρας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Μετά από 6 έτη με αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης (σωρευτική ύφεση 26,2% του ΑΕΠ μεταξύ του τέλους του 2007 και του 2013) η διαπραγμάτευση που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα καθώς και η ψήφιση του νομοσχεδίου έδειξαν πως η κυβέρνηση βελτιώνει τις επιδόσεις αναφορικά με την ανάληψη της ιδιοκτησίας του προγράμματος. Κρίνουμε ότι πρέπει να συνεχίσει εντατικότερα τη συγκεκριμένη προσπάθεια. 

Η έκδοση ομολόγου από την Αθήνα

Με δεδομένη την επίτευξη της συμφωνίας και τη νομοθέτηση των προαπαιτούμενων μεταρρυθμίσεων απομένει η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας (4 Απριλίου και 23 Μαΐου 2014 οι ημερομηνίες αξιολόγησης από Moodys και Fitch) καθώς και η δέσμευση ότι θα συνεχίσει την εφαρμογή του προγράμματος.

Η Eurobank θεωρεί ότι η τμηματική καταβολή της δόσης με βάση την πρόοδο στις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις εξασφαλίζει και αυτήν την προϋπόθεση για την έξοδο στις αγορές.

Για να είναι επιτυχημένη μια τέτοια έξοδος κατά την άποψη της Eurobank θα πρέπει να είναι μικρή σε μέγεθος (όχι υψηλότερη των €2 δισ.).

Βασικός σκοπός της δε θα είναι τόσο η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2014 – αν τελικά υπάρχει κάποια τέτοια ανάγκη - αλλά περισσότερο η τόνωση της εμπιστοσύνης των αγορών στην ελληνική οικονομία. Δε θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη η έξοδος στις αγορές, πολύ περισσότερο αν ληφθεί υπόψη ότι πριν από ένα χρόνο κάτι τέτοιο φάνταζε αδιανόητο. Τώρα πλέον είναι εφικτό γιατί η ελληνική οικονομία πραγματοποίησε σημαντικά βήματα προόδου στο μεσοδιάστημα όσον αφορά τόσο το δημοσιονομικό πλαίσιο όσο και το διαρθρωτικό, υπογραμμίζει.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v