Χτυπημένη αλύπητα από την κρίση είναι η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών. Η αύξηση του φόρου στα καύσιμα κίνησης και η εξομοίωση του φόρου του πετρελαίου κίνησης με το θέρμανσης είχαν ως αποτέλεσμα η αγορά να χάσει το 2013, το 36% του όγκου της έναντι του 2009.
Χαρακτηριστική είναι η εικόνα με το πετρέλαιο θέρμανσης. Ολόκληρο το 2013 οι ποσότητες που διατέθηκαν ήταν μόλις 935.000 τόνοι, έναντι 1,92 εκατ. το 2012 και 3,35 εκατ. το 2009.
Τα στοιχεία προέρχονται από την ετήσια έκθεση του ομίλου της Μότορ Όιλ και σύμφωνα με αυτά η εσωτερική αγορά την προηγούμενη χρονιά συρρικνώθηκε στους 11,5 εκατ. τόνους, έναντι 18,1 εκατ. το 2009.
Στις βενζίνες συνεχίστηκε η πτώση της ζήτησης και υπήρξε μικρή ανάκαμψη στη ζήτηση πετρελαίου κίνησης και υγραερίων, καθώς η χρήση των τελευταίων έχει επεκταθεί στην κίνηση οχημάτων. Ωστόσο η θετική διαφορά είναι πολύ μικρή για να υποκαταστήσει την τεράστια πτώση στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Στα αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα, η αγορά το 2013 κινήθηκε στα επίπεδα του 2012, με τάσεις σταθερότητας. Ωστόσο οι όγκοι απέχουν ακόμη από τους προ κρίσης.
Η συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς, σε συνδυασμό με την κατάρρευση των περιθωρίων διύλισης και τη συμπίεση των εμπορικών περιθωρίων στο εσωτερικό, λόγω υψηλού ανταγωνισμού, έχει επιπτώσεις και στα αποτελέσματα των δύο καθετοποιημένων ελληνικών επιχειρήσεων.
Στην περίπτωση της Μότορ Όιλ, είναι χαρακτηριστικό ότι το συνολικό μέσο σταθμικό περιθώριο κέρδους της εταιρείας το 2013 διαμορφώθηκε σε 29 δολάρια ανά μετρικό τόνο, έναντι 41,3 δολ. το 2012 και 50 δολ. το 2011 και μάλιστα με ισοτιμία δολαρίου έναντι ευρώ πολύ ευνοϊκότερη.
Την κατάσταση η συγκεκριμένη εταιρεία την αντιμετωπίζει μέσω της βελτίωσης των μεριδίων στην εσωτερική αγορά και της αύξησης των εξαγωγών.
Από την ανάλυση των στοιχείων πωλήσεων προκύπτει ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του ομίλου, καθώς οι πωλήσεις εξωτερικού ανήλθαν σε ποσοστό 54,79% επί του κύκλου εργασιών το 2013 έναντι 52,87% το 2012.
Σε ό,τι αφορά την εσωτερική αγορά, η έμφαση στην αύξηση μεριδίων δίνεται στα καύσιμα κίνησης και θέρμανσης (βενζίνες, ντίζελ) όπως και στα ναυτιλιακά και αεροπορικά καύσιμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης για το 2013, το ποσοστό της Μότορ Όιλ στις βενζίνες ανήλθε σε 37,7%, έναντι 24,2% το 2009, στο πετρέλαιο ντίζελ στο 35,3% έναντι 25,9% το 2009 και στα καύσιμα ναυτιλίας και αεροπορίας στο 25,7% έναντι 20,3%.