Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες: Δυο χρεώσεις για ηλεκτρονικό εισιτήριο

Ανάλογα με την διανυόμενη απόσταση θα χρεώνονται οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε δύο περίπου χρόνια, οπότε και θα είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Δεν θα είναι εφικτή η είσοδος χωρίς εισιτήριο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Δυο χρεώσεις για ηλεκτρονικό εισιτήριο

Διαφορετικές χρεώσεις οι οποίες θα εξαρτώνται από την απόσταση την οποία διανύει ο επιβάτης θα ισχύσουν από το 2016, οπότε και αναμένεται ότι θα είναι έτοιμο το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) για το οποίο αναμένεται ότι θα υπογραφεί σύντομα η σύμβαση με τον κοινοπρακτικό σχήμα που μειοδότησε στον σχετικό διαγωνισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες για τις μικρές διαδρομές το κόστος που θα πληρώνει ο επιβάτης θα είναι χαμηλότερο από το 1,40 ευρώ που καταβάλει σήμερα για το ενιαίο εισιτήριο. Παράλληλα, όμως, για τις μεγαλύτερες διαδρομές το κόστος του εισιτηρίου, που σήμερα είναι επίσης 1,40 ευρώ, αναμένεται ότι θα γίνει ακριβότερο.

Δύο προϊόντα

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα υποστηρίζει δύο τύπους μέσου κομίστρου με τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:

(α) το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored Value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και

(β) την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα έχει την δυνατότητα να προσφέρει διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας. Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου.

Υποχρεωτική επικύρωση σε είσοδο – έξοδο

Το σύστημα σε όλα τα ΜΜΜ θα μετατραπεί σε «κλειστό» και η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα βρίσκεται μέσα στο όχημα στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου. Η επικύρωση της κάρτας θα είναι υποχρεωτική και κατά την έξοδο. Ο έλεγχος των επικυρώσεων θα γίνεται με την χρήση ειδικής φορητής συσκευής ελέγχου έξυπνων καρτών.

Στην αρχική έκδοση των «Καρτών», οι ενδιαφερόμενοι επιβάτες θα υποβάλλουν αιτήσεις για όσες κάρτες θα είναι προσωποποιημένες. Η αρχική έκδοση «Κάρτας», η έκδοση «Πολλαπλού» και η επαναφόρτιση αυτών θα γίνονται σε διάφορα σημεία πώλησης, ενώ ο επιβάτης θα έχει και εναλλακτικές επιλογές για τον τρόπο πληρωμής.

Παρότι αυτό δεν διευκρινίστηκε κατά την χθεσινή παρουσίαση, πληροφορίες αναφέρουν ότι η προμήθεια της κάρτας θα γίνεται από τους επιβάτες χωρίς χρέωση.

Τα αναμενόμενα οφέλη

Το νέο σύστημα θα προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες στους επιβάτες αλλά και στους φορείς που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο, αφού από μελέτες που έχουν γίνει προκύπτει ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ κατά 25%.

Ανάμεσα στα αναμενόμενα οφέλη περιλαμβάνονται και τα εξής:

* Η διευκόλυνση των μετεπιβιβάσεων, καθότι δεν θα απαιτείται αγορά περισσότερου του ενός εισιτηρίου
* Η μείωση του χρόνου επιβίβασης, λόγω της εξ αποστάσεως επικύρωσης, καθώς και από τη μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης για την αγορά εισιτηρίων ή ανανέωσης των κομίστρων απεριόριστων διαδρομών
* Θα υπάρχει δυνατότητα σχεδιασμού πρωτοποριακών προϊόντων, όπως εκπτώσεις σε συνεργασία με εξωτερικούς φορείς (π.χ. μουσεία, πολιτιστικά δρώμενα, αθλητικά γεγονότα κ.α.)
* Θα διευκολύνονται οι τουρίστες, οι περιστασιακοί χρήστες αλλά και οι ηλικιωμένοι, καθώς με το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο δε θα απαιτείται η γνώση της υφιστάμενης τιμολογιακής πολιτικής σε λεπτομέρεια για να χρησιμοποιήσει κάποιος τα μέσα μαζικής μεταφοράς
* Το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να ωθήσει και άλλους φορείς / οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στο χώρο των μεταφορών της Αθήνας να στραφούν προς παρόμοιες συμβατές τεχνολογίες κομίστρων πχ υπεραστικά λεωφορεία (ΚΤΕΛ Αττικής) και ταξί.

Απόδειξη εξόδου από την κρίση η επιτυχία του διαγωνισμού

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοϊδής χαρακτήρισε εμβληματικό το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που υλοποιείται με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Επιπλέον σημείωσε ότι με τα όσα έγιναν το προηγούμενο διάστημα διασφαλίστηκε το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών αλλά παράλληλα αποφεύχθηκε η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.

Τα τελευταία χρόνια δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι θα μπορούσαν να υλοποιηθούν έργα μεγάλης κλίμακας με την μέθοδο ΣΔΙΤ σημείωσε ο κ. υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας ότι από τη μία το δημόσιο είχε οικονομικά προβλήματα, η κρίση ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα ήταν πολύ μεγάλη, όπως επίσης και στις τράπεζες.

Ο διαγωνισμός αυτός είναι μια ακόμη απόδειξη ότι η Ελλάδα ξεπερνά την κρίση σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης τονίζοντας ιδιαίτερα την σύνθεση όλων των συμμετεχουσών κοινοπραξιών στις οποίες συμμετείχαν μεγάλης επιφάνειας διεθνείς όμιλοι.

Να σημειώσουμε ότι το ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ και LG CNS για τα πρώτα 12 χρόνια θα έχει την επίβλεψη και την ευθύνη του έργου. Η κρατική συμμετοχή στο έργο θα ανέλθει σε 28 εκατομμύρια ευρώ ενώ το έργο που θα υλοποιηθεί με ιδιωτικούς πόρους υπολογίζεται στα περίπου 70 εκατομμύρια ευρώ.

Προσλήψεις και απολύσεις

Τέλος να αναφερθεί ότι σύντομα αναμένεται η προκήρυξη των προσλήψεων που θα κάνει η ΣΤΑ.ΣΥ. για τα μέσα σταθερής τροχιάς. Προσλήψεις πρόκειται να γίνουν επίσης και στην Ο.ΣΥ., από την οποία αναμένεται ότι θα διωχθούν όσοι εργαζόμενοι αποδειχθεί ότι για την πρόσληψή τους χρησιμοποίησαν πλαστά πιστοποιητικά. Αυτό το διάστημα διενεργούνται στην εταιρεία εκτεταμένοι έλεγχοι των δικαιολογητικών πρόσληψης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v