Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Θριάσιο: Σχέδιο για «οικοπεδοποίηση» των 600 στρεμμάτων

Πολλά οφέλη για την ελληνική οικονομία μπορούν να προκύψουν από τη δημιουργία μονάδων μεταποίησης που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη μιας σειράς υπηρεσιών οι οποίες συνδέονται με τα logistics. Προκρίνεται πρόταση που εξεταζόταν εδώ και χρόνια.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Θριάσιο: Σχέδιο για «οικοπεδοποίηση» των 600 στρεμμάτων

Στο τέλος της άνοιξης υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο το σχέδιο με το οποίο θα προχωρήσει η κατάτμηση και η αξιοποίηση της έκτασης 600 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, στην περιοχή του Θριάσιου Πεδίου.

Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υλοποιεί αυτήν την εποχή «μελέτη σκοπιμότητας και μελέτη κόστους-οφέλους για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου». Μάλιστα μετά την αλλαγή στα σχέδια και την οριστική εγκατάλειψη του σχεδίου για το φαραωνικό εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών, με κόστος άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ, το υπουργείο παρέτεινε το χρόνο εκπόνησης της μελέτης ως το τέλος Μαΐου.

Παραχώρηση με μακροχρόνια μίσθωση

Ως τότε θα πρέπει να έχει γίνει χαρτογράφηση της συνολικής έκτασης και η χωροθέτησή της προκειμένου στη συνέχεια να παραχωρηθεί τμηματικά, με τη μορφή μακροχρόνιας μίσθωσης, σε εταιρείες που θα ενδιαφερθούν.

Ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί για την κατάτμηση του χώρου στο Θριάσιο αναμένεται ότι θα αποτελέσει το μοντέλο στη βάση του οποίου θα προχωρήσει αργότερα και η αξιοποίηση της έκτασης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου, έκτασης περίπου 650 στρεμμάτων, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προτίθεται να μετατρέψει τις δύο εκτάσεις σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Αλυσίδας Εθνικής Εμβέλειας, στο πλαίσιο της νέας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη των logistics. Οι εκτάσεις πρόκειται να πολεοδομηθούν και μικρότερα τμήματά τους θα δοθούν στους ενδιαφερόμενους με συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης προκειμένου να προχωρήσουν στην ανάπτυξη των δικών τους εγκαταστάσεων που θα καλύπτουν τις δικές τους εξειδικευμένες ανάγκες.

Ουσιαστικά το πλάνο που επιλέχτηκε τελικώς για να προχωρήσει αποτελεί την υιοθέτηση μιας πρότασης που υπήρχε εδώ και χρόνια από τους φορείς της αγοράς, οι οποίοι έβλεπαν ότι το σχέδιο για τη δημιουργία του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών ήταν αδύνατον να προχωρήσει λόγω του τεράστιου κόστος που συνεπαγόταν.

Παρότι το σχέδιο της κατάτμησης της έκτασης είχε εξεταστεί και στο παρελθόν, μετά τις αλλεπάλληλες αποτυχίες να προχωρήσει η δημιουργία ενός ενιαίου εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών, δεν είχαν γίνει κινήσεις προς την κατεύθυνση αυτή. Ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν προχωρούσε το project ήταν το γεγονός ότι το αρμόδιο υπουργείο δεν επιθυμούσε να δημιουργηθούν στην έκταση του Θριάσιου μονάδες μεταποίησης. Όμως αυτός ήταν ένας σοβαρός αποτρεπτικός παράγοντας για τους ιδιώτες να επενδύσουν εκεί.

Πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία

Το αντικίνητρο αυτό αίρεται πλέον με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου για τα logistics στο οποίο προβλέπεται ότι στα επιχειρηματικά πάρκα logistics θα μπορούν να λειτουργήσουν και τέτοιες μονάδες. Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι θα μπορούν να αυξηθούν και τα οφέλη για την ελληνική οικονομία, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες συμφωνούν ότι απλώς η χρήση της χώρας ως σημείο διαμετακόμισης δεν δημιουργεί προστιθέμενη αξία. Αντίθετα η δημιουργία χώρων όπου μπορεί να προσφερθεί το σύνολο των υπηρεσιών που συνδέονται με την εφοδιαστική αλυσίδα, όπως π.χ. παλετοποίηση, ετικετοποίηση, ανασυσκευασία, αυξάνει το συνολικό όφελος για τη χώρα.

Να σημειώσουμε ότι στον τελευταίο διαγωνισμό που έγινε για την αξιοποίηση του Θριάσιου και κηρύχθηκε άγονος το 2011, εκπρόσωποι της Cosco είχαν έρθει σε επαφή με τις ελληνικές αρχές διερευνώντας την πιθανότητα δημιουργίας μεταποιητικής μονάδας. Το ενδιαφέρον της κινεζικής εταιρείας είχε ενισχυθεί και από τη σύνδεση της περιοχής του Θριασίου με το λιμάνι του Ικονίου. Ωστόσο αυτό δεν έγινε και εν τέλει οι Κινέζοι δεν προσήλθαν καν στον διαγωνισμό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v