Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πλεόνασμα αλλά με... βοήθεια για Οδικές Συγκοινωνίες

Την πρώτη τους θετική χρήση πέτυχαν το 2013 λεωφορεία και τρόλεϊ, ακολουθώντας το δρόμο που χάραξαν τα μέσα της σταθερής τροχιάς. Αποδίδει καρπούς το κυνήγι της λαθρεπιβίβασης.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Πλεόνασμα αλλά με... βοήθεια για Οδικές Συγκοινωνίες

Από το καλό στο καλύτερο βαίνει η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα οικονομικά στοιχεία. Μετά τα μέσα σταθερής τροχιάς, που το 2013 κατέγραψαν λειτουργική κερδοφορία, θετικά είναι τα νέα και από το μέτωπο των Οδικών Συγκοινωνιών (Ο.ΣΥ.) που είχαν την προηγούμενη χρονιά την πρώτη πλεονασματική χρήση τους.

Πρόκειται για κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία των μέσων αυτών και ασφαλώς είναι ένα πολύ θετικό νέο, παρότι το πλεόνασμα επιτεύχθηκε με την κρατική συνδρομή, αφού η εταιρεία λαμβάνει ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Απολογιστικής Έκθεσης για το 2013, η εταιρεία, στην οποία ενσωματώθηκαν λεωφορεία και τρόλεϊ, την προηγούμενη χρονιά εμφάνισε θετικό ισοζύγιο 53,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι, στο πλαίσιο της περιστολής δαπανών, η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε κατά 8,37% από 156,2 εκατ. ευρώ το 2012 σε 143,2 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη περίοδο το 2013.

Ρύθμιση οφειλών

Η θετική εξέλιξη στα οικονομικά της εταιρείας της έδωσε τη δυνατότητα να αυξήσει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές της, αλλά και να προχωρήσει στη ρύθμιση οφειλών της προς τους άλλους φορείς του δημοσίου. Ειδικότερα το ποσοστό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους έχει μειωθεί κατά 52%, αφού από 79,6 εκατ. ευρώ στο τέλος 2012 έφτασε στα 38,6 εκατ. στο τέλος του 2013.

Επιπλέον στις Οδικές Συγκοινωνίες καταγράφεται βελτίωση στη ροή των ανταλλακτικών, η οποία τη διετία 2011-2012 υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των προβλημάτων ρευστότητας. Το αποτέλεσμα ήταν μεγάλος αριθμός οχημάτων να τίθεται για σημαντικό χρονικό διάστημα εκτός λειτουργίας εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών.

Το 2013 η αξία των εκδοθέντων δελτίων παραγγελίας για ανταλλακτικά έφτασε στα 71 εκατ. ευρώ από τα 68,9 εκατ. το 2012, και τα 51,9 εκατ. το 2011. Η αύξηση της αξίας των ανταλλακτικών μπορεί να αποδοθεί στη γήρανση του στόλου των οχημάτων, τα οποία με το πέρασμα του χρόνου έχουν υψηλότερο κόστος συντήρησης.

Η εταιρεία διαθέτει συνολικά 2.142 θερμικά λεωφορεία, μέσης ηλικίας 10,5 ετών, καθώς και 366 ηλεκτροκίνητα οχήματα με μέση ηλικία περίπου 10 ετών.

Πόλεμος κατά της λαθρεπιβίβασης

Εν τω μεταξύ, αισιοδοξία για περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών δημιουργεί και η ενίσχυση της προσπάθειας για τον έλεγχο της λαθρεπιβίβασης, που αποτελεί, διαχρονικά, πληγή για τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Τα στοιχεία που αφορούν το τελευταίο τρίμηνο του 2013 καταγράφουν σημαντική αύξηση των προστίμων που επιβλήθηκαν από τους ελεγκτές κομίστρου.

Συνολικά κόπηκαν 11.449 πρόστιμα τον Οκτώβριο, 10.505 τον Νοέμβριο και 9.156 τον περασμένο Δεκέμβριο. Υπενθυμίζεται ότι από τα μέσα του 2013 η διοίκηση της εταιρείας έχει προχωρήσει σε αναδιοργάνωση και ενίσχυση του σώματος των ελεγκτών με την αύξηση των συμμετεχόντων στη διαδικασία ελέγχου και επιβολής προστίμου.

Βεβαίως, να σημειωθεί, όπως επισημαίνεται από τις διοικήσεις όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς, στόχος της Ο.ΣΥ., αλλά και ολόκληρου του συστήματος συγκοινωνιών, δεν είναι να έχει έσοδα από την επιβολή προστίμων, αλλά να μειώσει το φαινόμενο της λαθραίας επιβίβασης στα οχήματα, που τα προηγούμενα χρόνια είχε πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η ενίσχυση των ελέγχων θεωρείται ότι λειτουργεί αποτρεπτικά για τους λαθρεπιβάτες, αυξάνοντας τα έσοδα των εταιρειών από τις επιπλέον ακυρώσεις εισιτηρίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v