Ένα σημαντικό βήμα για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2014 κάνει το υπουργείο Οικονομικών περιορίζοντας την τρύπα έως και κατά 3 δισ. ευρώ. Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα, ο ΟΔΔΗΧ θα εκδώσει repos τα οποία θα διαθέσει στη συνέχεια σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, ύστερα από ενδελεχή έρευνα των ταμειακών διαθεσίμων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, από τον ΟΔΔΗΧ και το ΓΛΚ διαπιστώθηκε ότι ποσό πλέον των 3 δισ. ευρώ θα μπορούσε να αξιοποιηθεί άμεσα από το ελληνικό δημόσιο για διαχείριση ρευστότητας επ' αμοιβαίο όφελος.
Με απόφαση του κ. Σταϊκούρα, παρέχεται εξουσιοδότηση στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), ως εντολοδόχου του ελληνικού δημοσίου, για τη σύναψη πράξεων πώλησης τίτλων διαχείρισης του ελληνικού
δημοσίου με συμφωνία επαναγοράς (repos) με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Με κάθε σύμβαση repos ο ΟΔΔΗΧ θα προβεί σε συμφωνία με τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης διά της οποίας οι τελευταίοι θα επενδύουν συγκεκριμένο ποσό για χρονική διάρκεια ολίγων ημερών, εβδομάδων, ή μηνών με ανάλογο επιτόκιο αγοράς.
Συγκεκριμένα, θα συνάπτει συμφωνία πώλησης και επαναγοράς (sell - buy back) τίτλων, ίσης αξίας με το ύψος του ποσού που θα επενδυθεί. Οι δεδουλευμένοι τόκοι των τίτλων που θα χρησιμοποιούνται για τη συμφωνία repos θα εισπράττονται από τον αρχικό κάτοχο, ήτοι το ελληνικό δημόσιο. Οι περιγραφόμενες συμφωνίες repos, ως μέθοδος διαχείρισης ρευστότητας, έχουν τα ακόλουθα, δημοσιονομικά και λοιπά πλεονεκτήματα:
- Το κόστος για το ελληνικό δημόσιο είναι πολύ χαμηλό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα επιτόκια αγοράς για προτεινόμενο διάστημα 15 ημερών κυμαίνονται στα επίπεδα του 1,70%-1,75%.
- Δεν επιβαρύνονται ούτε το έλλειμμα ούτε το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι τα αποτελέσματα των εν λόγω συμφωνιών εντάσσονται στο πλαίσιο του ενδοκυβερνητικού χρέους.
Ειδικότερα, οι τόκοι που προκύπτουν από τις εν λόγω συμφωνίες και θα καταβληθούν από το ελληνικό δημόσιο αποτελούν δαπάνη (έλλειμμα) της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά ταυτόχρονα και ισόποσο έσοδο (πλεόνασμα) των αντισυμβαλλόμενων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Σε σχέση με εναλλακτικό δανεισμό μέσω έκδοσης επιπλέον ποσού Εντόκων Γραμματίων Ελληνικού Δημοσίου (ΕΓΕΔ) π.χ. 100 εκατ. ευρώ, τρίμηνης διάρκειας, με επιτόκιο 3,6%, ο οποίος δε θα εντασσόταν στο ενδοκυβερνητικό χρέος, από τη σύναψη repos ίσης διάρκειας προκύπτει πραγματικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο ύψους 900.000 ευρώ. Αντίστοιχα για ποσό 3 δισ. ευρώ μέσω repos, το πραγματικό όφελος σε σχέση με τον προαναφερόμενο δανεισμό από την «αγορά» με ΕΓΕΔ θα ανέλθει σε περίπου 27 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για μία κίνηση αξιοποίησης του συγκεκριμένου εργαλείου από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου με στόχο, όταν κρίνεται απαραίτητο, να ενισχύεται η ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου».
Σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ, τα αρμόδια όργανα, στο πλαίσιο της βραχυπρόθεσμης διαχείρισης ρευστότητας, διερευνούν εδώ και καιρό και επεξεργάζονται το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο ώστε να αξιοποιούν όποτε κρίνεται αναγκαίο, και για πολύ μικρό διάστημα ολίγων ημερών, ταμειακά διαθέσιμα φορέων της γενικής κυβέρνησης που σε καμιά περίπτωση δεν είναι ασφαλιστικά ταμεία.
Οι συγκεκριμένες πράξεις, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, είναι αμοιβαία επωφελείς αφού θα έχουν ως εγγύηση τίτλους ελληνικού Δημοσίου και θα γίνονται με ανταγωνιστικά επιτόκια.
Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, τα διαθέσιμα αυτά κάπου πρέπει να τοποθετούνται για να μη λιμνάζουν και να έχουν αποδόσεις. Η ασφαλέστερη βραχυπρόθεσμη τοποθέτηση με δεδομένο το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ως έχει είναι αυτή με εγγύηση τίτλων του Δημοσίου, σημειώνουν, συμπληρώνοντας ότι αν δεν τοποθετούνται κάπου, τότε πολύ απλά χάνουν χρήματα. Αν τοποθετούνται σε καταθετικούς λογαριασμούς τραπεζών δεν έχουν την εγγύηση των τίτλων του ελληνικού Δημοσίου τιμολογημένων σε συνθήκες αγοράς έτσι όπως προσφέρεται στο συγκεκριμένο προιόν.
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, τα έντοκα γραμμάτια Δημοσίου και οι συμβάσεις repo καλύπτουν δύο διαφορετικές ανάγκες. Πιο συγκεκριμένα, τα έντοκα γραμμάτια εκδίδονται επί τη βάσει του εγκεκριμένου δανειακού προγράμματος για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του Δημοσίου -το οποίο δεν έχει άλλη πρόσβαση στις αγορές πλήν των εντόκων γραμματίων- όπως αυτές προκύπτουν από την απρόσκοπτη εκτέλεση του προγράμματος, ενώ το νέο προϊόν εντάσσεται στη βραχυπρόθεσμη διαχείριση ρευστότητας.