Σχέδια για την εκμετάλλευση των ακινήτων που διαθέτουν εκπονούν, η μία μετά την άλλη, οι εταιρίες συγκοινωνιών, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τα έσοδά τους αξιοποιώντας χώρους από τους οποίους εδώ και χρόνια δεν αποκομίζουν τίποτα.
Σε μια εποχή όπου ο κλάδος των ακίνητων δεν περνά και τις καλύτερες μέρες του, οι εταιρίες του τομέα των συγκοινωνιών ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν να βρουν ενδιαφερόμενους για την αξιοποίηση των χώρων που διαθέτουν.
Το θέλγητρο, το οποίο εκτιμούν ότι μπορεί να προσελκύσει επενδυτές, είναι ότι πρόκειται για ακίνητα τα οποία βρίσκονται σε σημεία με μεγάλη κίνηση κοινού καθημερινά και μπορούν να φιλοξενήσουν εμπορικές χρήσεις. Ωστόσο, πολλά από τα εν λόγω ακίνητα έχει γίνει προσπάθεια να αξιοποιηθούν και στο παρελθόν χωρίς όμως επιτυχία, αφού ακόμη και σε εποχές πολύ καλύτερες για την κτηματαγορά, δεν εκδηλώθηκε το αναμενόμενο ενδιαφέρον.
Το δυσκολότερο, ίσως, project είναι αυτό που ετοιμάζει η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ, η οποία μέσα στο δίμηνο έχει σκοπό να προκηρύξει διαγωνισμό για την εκμετάλλευση έκτασης 15 στρεμμάτων,στον σταθμό του σιδηρόδρομου στον Πειραιά.
Το σχέδιο κρίνεται μάλλον μεγαλεπίβολο, καθώς την ώρα που η ζήτηση για μεγάλα εμπορικά ακίνητα είναι χαμηλή, η εταιρία σχεδιάζει να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την υλοποίηση εμπορικού κέντρου έκτασης άνω των 35.000 τετραγωνικών μέτρων, με προϋπολογισμό που θα ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια.
Πηγές της εταιρίας θεωρούν ότι η προσπάθεια θα έχει επιτυχία καθώς έχει εκδηλωθεί ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον. Προκειμένου να προχωρήσει το έργο πρέπει να προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα επιτρέπεται η ανάπτυξη κτιρίων εμπορικών χρήσεων στον σταθμό του Πειραιά.
Η προηγούμενη απόπειρα δεν πέτυχε αν και υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον
Η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ εκτιμά ότι είναι εφικτή η ανάθεση του έργου μέσα στον χρόνο. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια αισιόδοξη άποψη η οποία στηρίζεται μάλλον στο γεγονός ότι η έκταση που σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί βρίσκεται σε εξαιρετικά προνομιακή περιοχή, πολύ κοντά στο λιμάνι.
Πάντως προηγούμενη απόπειρα να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο, με διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 2007, δεν είχε επιτυχία, παρότι σε αυτόν είχαν προσέλθει οι μεγαλύτερες εταιρίες στον χώρο της ανάπτυξης ακινήτων.
Ειδικότερα, ενδιαφέρον για την ανάληψη του έργου είχε εκδηλωθεί από τις εταιρίες Ελληνική Τεχνοδομική - LAMDA Development, Τεχνική Ολυμπιακή - Plaza Centers, Ακροπόλ Χαραγκιώνης - Ιντρακάτ - Γαντζούλας και EKTEP - King Hellas. Να σημειωθεί ότι από την πλευρά των ενδιαφερόμενων επενδυτών την προηγούμενη φορά είχε ζητηθεί να αυξηθεί ο χρόνος της διάρκειας παραχώρησης που είχε οριστεί στα 30 έτη.
Ενοικιάσεις χώρων σε σταθμούς του ΟΣΕ
Παράλληλα η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, αυτήν την εποχή έχει προκηρύξει διαγωνισμούς για την ενοικίαση των εξής ακίνητων:
- Του κτιρίου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Ελαίας (Μπούζι) Μεσσηνίας, εμβαδού 112 τ.μ. περίπου με περιβάλλοντα χώρο 100 τ.μ. Οι προσφορές πρέπει να κατατεθούν στα γραφεία της ΓΑΙΑΟΣΕ έως το μεσημέρι της Παρασκευής 14 Φεβρουαρίου.
- Αποθήκης (εμπορευμάτων) εμβαδού 370 τ.μ. περίπου που βρίσκεται στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας. Κατάθεση προσφορών ως την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου.
- Καφεστιατορίου εμβαδού 140 τ.μ. που βρίσκεται στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας. Κατάθεση προσφορών ως την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου.
- Χώρου εντός του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου Ηλείας, εμβαδού 95 τ.μ. περίπου. Κατάθεση προσφορών ως την Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014.
ΣΤΑΣΥ: Μέχρι την Παρασκευή οι προσφορές για τα 13 καταστήματα
Σχέδια για την εκμετάλλευση χώρων που βρίσκονται στους σταθμούς του μετρό διαθέτει όμως και η ΣΤΑΣΥ, η οποία αναζητά τρόπους για την αύξηση των εσόδων της, ειδικά τώρα που δεν λαμβάνει επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τα δεκατρία καταστήματα που σχεδιάζει να εκμεταλλευθεί βρίσκονται κυρίως στους σταθμούς του ηλεκτρικού, αλλά και στον σταθμό του Αγίου Αντωνίου, στο Περιστέρι. Οι προσφορές για τα συγκεκριμένα πρέπει να κατατεθούν από τους ενδιαφερόμενους ως το μεσημέρι της Παρασκευής, 14 Φεβρουαρίου. Ωστόσο κάποια από τα ακίνητα έχει γίνει προσπάθεια να ενοικιαστούν στο πρόσφατο παρελθόν, όμως αυτή δεν ευδοκίμησε καθώς δεν υπήρξε το ανάλογο ενδιαφέρον από την αγορά.