Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοίγουν οι μεγάλες δουλειές για τις κατασκευαστικές

Τα νέα δεδομένα για τους μεγάλους ομίλους από την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων. Γιατί ποντάρουν σε αυξημένα έσοδα από ενέργεια και διαχείριση απορριμμάτων. Πώς διαμορφώνονται τα ανεκτέλεστα. Οι κινήσεις στο εξωτερικό.

Ανοίγουν οι μεγάλες δουλειές για τις κατασκευαστικές

Η επανεκκίνηση των εργασιών στους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες, πιθανώς από το τέλος του πρώτου τριμήνου του έτους, θα οδηγήσει για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια σε ουσιαστική αύξηση του κύκλου εργασιών των τριών μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Η αύξηση των εσόδων από την Ελλάδα οδηγεί ταυτόχρονα και σε βελτίωση της κερδοφορίας, η οποία είχε επηρεαστεί αρνητικά από συμβάσεις των εταιρειών στο εξωτερικό (σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή) που αποδείχθηκαν ζημιογόνες.

Στις δύο σημαντικές εξελίξεις στηρίζονται και οι θετικές εκτιμήσεις των χρηματιστηριακών αναλυτών για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, καθώς και οι πρόσφατες συστάσεις «αγοράς» μετοχών.

Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, για παράδειγμα, θα επιστρέψει φέτος σε έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ από τις κατασκευές, αλλά και σε θετικό πρόσημο στα καθαρά κέρδη, τα οποία πιέστηκαν τα τελευταία χρόνια.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου διαμορφώνεται κοντά στα 3 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η σύμβαση παραχώρησης που αναμένεται να υπογράψει στη Ρουμανία, σε κοινοπραξία με τη γαλλική Vinci και την αυστριακή Strabag για την κατασκευή και διαχείριση οδικού άξονα.

Και αν η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει ανεκτέλεστο περί τα 500 εκατ. ευρώ που συνδέεται με τους δύο οδικούς άξονες που ζωντανεύουν (Μαλιακός - Κλειδί και Ολυμπία Οδός), στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προστίθεται ανεκτέλεστο περί τα 800 εκατ. ευρώ με την ανάληψη ολόκληρου του κατασκευαστικού αντικειμένου σε Ιονία Οδό και Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (ο όμιλος συμμετέχει και στην Ολυμπία Οδό). Το συνολικό ανεκτέλεστο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, χωρίς το πρόσθετο αντικείμενο στους δύο οδικούς άξονες, προσεγγίζει σήμερα τα 3 δισ. ευρώ.

Σημαντικά οφέλη από την επανεκκίνηση των εργασιών στο εθνικό δίκτυο θα έχει και η J&P ΑΒΑΞ που συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό και στο έργο Μαλιακός - Κλειδί. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπου του ομίλου ενισχύθηκε σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες με την ανάληψη σημαντικών έργων σε Κατάρ και Ιορδανία και σήμερα ξεπερνά τα 2,2 δισ. ευρώ. Τα νέα έργα που ανέλαβε μαζί με την J&P Overseas στο Κατάρ ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ (η συμμετοχή της εισηγμένης είναι 25%).

Οι υπόλοιπες δραστηριότητες

Θετικές εξελίξεις υπάρχουν και στα μέτωπα που δεν συνδέονται με την αμιγώς κατασκευαστική δραστηριότητα των τριών ισχυρών ομίλων. Η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για παράδειγμα, ανακοίνωσε προ ημερών την εμπορική λειτουργία των μεταλλείων λευκόλιθου του Μαντουδίου. Ο όμιλος προωθεί επένδυση περί τα 100 εκατ. ευρώ στο Μαντούδι για την επανεκκίνηση της εξορυκτικής δραστηριότητας μέσω της οποίας θα δημιουργηθούν περισσότερες από 400 θέσεις εργασίας (ήδη απασχολούνται 100 εργαζόμενοι).

Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες, η διοίκηση της J&P ΑΒΑΞ φέρνει καλά νέα από την ενέργεια, μέσω της θυγατρικής Volterra στην οποία συμμετέχει με 50% η ιταλική Sorgenia.

Οι δημοτικές εκλογές οδηγούν σε καθυστερήσεις τους διαγωνισμούς για τη διαχείριση απορριμμάτων ανά την Ελλάδα, παρ' όλα αυτά και οι τρεις ισχυροί όμιλοι έχουν προσδοκίες πως το 2014 θα κλείσει με σημαντικές συμβάσεις. Ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής) και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και της ΗΛΕΚΤΩΡ) έχουν επικρατήσει σε διαγωνισμούς, ενώ η J&P ΑΒΑΞ προσδοκά πως σύντομα θα έχει αναλάβει αντίστοιχο έργο.

Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή επικράτησε στο νδιαγωνισμό με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) της Περιφέρειας Πελοποννήσου και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ στον διαγωνισμό για τη Δυτική Μακεδονία. Προ ημερών κατατέθηκαν οι οικονομικές προσφορές για τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στην Ηλεία. Το συνολικό ύψος των συμβάσεων που προωθούνται αυτήν την περίοδο μέσω ΣΔΙΤ προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ, με τους τρεις ισχυρούς ομίλους να θεωρείται σίγουρο πως θα λάβουν τη μερίδα του λέοντος.

Τα προβλήματα ρευστότητας αποτελούν εμπόδιο στην ταχύτερη έναρξη των εργασιών στους οδικούς άξονες, αλλά οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών θεωρούν πως μέχρι τα μέσα του έτους τα εργοτάξια θα έχουν στηθεί κατά μήκος των εθνικών οδών. Εξάλλου, τα περιθώρια χρόνου είναι περιορισμένα αφού τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός διετίας.

Άλλωστε ακόμα και αν θέλουν η κυβέρνηση και οι τεχνικές εταιρείες να πάρουν παράταση για το επόμενο ΕΣΠΑ, πρέπει οι εργασίες να βρίσκονται σε προχωρημένο ή σε τελικό στάδιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v