Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η Samsung «εστιάζει» στον Πειραιά

Οι ταχύτερες αλλά και οικονομικότερες μετακινήσεις των εμπορευμάτων είναι ισχυρό δέλεαρ για τις μεγάλες πολυεθνικές. Εγγύηση η παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Ίσως το Μάρτιο ξεκινήσουν τα πρώτα φορτία της HP για την Τσεχία.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Γιατί η Samsung «εστιάζει» στον Πειραιά

Το σημαντικό ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών της Ασίας προσελκύει η χώρα μας καθώς διεθνείς κολοσσοί διαπιστώνουν πλέον ότι η Ελλάδα, και ιδίως το λιμάνι του Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει πύλη για την ταχύτερη αλλά και οικονομικότερη πρόσβαση των προϊόντων τους στις αγορές της Ευρώπης.

Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά έχει απογειώσει το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, το οποίο, χρόνο με τον χρόνο, αυξάνει συνεχώς τα μεγέθη του, ενώ το μέλλον προδιαγράφεται ακόμη καλύτερο, αν ληφθεί υπόψη το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον.

Στον δρόμο που άνοιξαν η Hewllet-Packard, η Huawei και η ΖΤΕ φαίνεται ότι κινείται και η κορεατική Samsung, η οποία εξετάζει, επίσης, το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα για τη διαμετακόμιση των εμπορευμάτων της στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής, αναμένονταν να βρεθεί στη χώρα μας σήμερα ο Βοο-Keun Yoon, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Samsung Electronics. Το ταξίδι ωστόσο ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή λόγω αλλαγής στο πρόγραμμα του στελέχους του ομίλου.

Συμφωνίες αυτού του μεγέθους απαιτούν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης

Ασφαλώς τυχόν απόφαση της νοτιοκορεατικής εταιρείας να επιλέξει την Ελλάδα για την όδευση των εμπορευμάτων της προς την Ευρώπη είναι βέβαιο ότι θα απαιτήσει μεγάλο χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2012 γίνονταν οι πρώτες αναφορές για τη συμφωνία της Hewllet-Packard με την Cosco, στην οποία ενεργό ρόλο έχει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα πραγματοποιεί τις μεταφορές με τα τρένα της.

Ωστόσο σχεδόν 1,5 χρόνο μετά η συγκεκριμένη συμφωνία ακόμη δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή.

Με βάση στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι πολύ πιθανό να γίνει τον Μάρτιο η έναρξη των δρομολογίων των τρένων που θα μεταφέρουν τα προϊόντα της αμερικανικής πολυεθνικής στην Τσεχία, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο μικρής περαιτέρω καθυστέρησης.

Όπως σημειώνεται, συμφωνίες αυτού του μεγέθους απαιτούν σημαντικό χρόνο ωρίμανσης και πριν τεθούν σε ισχύ πρέπει να έχει μελετηθεί και η παραμικρή λεπτομέρεια, αφού εταιρείες του μεγέθους της ΗΡ δεν συγχωρούν καθυστερήσεις ή λάθη.

Εξάλλου για να αρχίσει η μεταφορά των προϊόντων της ΗΡ μέσω της Ελλάδας θα πρέπει πρώτα να λήξουν τα συμβόλαια που είχε η εταιρεία υπογράψει στο παρελθόν και αφορούσαν τη μετακίνηση των προϊόντων της μέσω των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης.

Πιο γρήγορα - πιο οικονομικά

Το ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα του εμπορικού δρόμου προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας είναι η γρηγορότερη παράδοση των εμπορευμάτων στον τελικό τους προορισμό. Η διαδρομή αυτή υπολογίζεται ότι είναι ταχύτερη κατά περίπου 6 ήμερες σε σχέση με τις εναλλακτικές διαδρομές, μέσω των λιμανιών της βόρειας Ευρώπης.

Το χρονικό αυτό όφελος έχει βεβαίως και μεγάλο οικονομικό όφελος.

Μελλοντικά οι δυνατότητες ανάπτυξης των εμπορικών δρόμων μέσω της χώρας μας είναι πολύ καλύτερες. Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αναμένεται σε διάστημα 3 -4 ετών, θα απελευθερώσει πολύ μεγάλη δυναμική στις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου.

Σήμερα οι εμπορευματικές μεταφορές που γίνονται με τη χρήση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα αποτελούν ένα πολύ μικρό κομμάτι του συνόλου της εμπορευματικής μεταφοράς. Βασική αιτία είναι τόσο το κομματιασμένο δίκτυο, το οποίο σε άλλα σημεία του είναι ηλεκτροκίνητο και σε άλλα όχι, όσο και η εγκατάλειψη της στρατηγικής των εμπορευματικών μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τον ΟΣΕ.

Το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλλει σημαντική προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή και ήδη τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Εξάλλου οι δυνατότητες ανάπτυξης της εμπορευματικής μεταφοράς είναι αυτές που προσελκύουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ανταγωνισμός

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι παρά τις σημαντικές προοπτικές που υπάρχουν για την ανάδειξη της Ελλάδας σε σημαντικό κόμβο του διεθνούς εμπορίου δεν λείπουν και αυτοί που επισημαίνουν την ανάγκη για ταχύτερες δράσεις. Ως ενδεικτικό παράδειγμα αναφέρεται η εθνική στρατηγική για τα logistics, η οποία δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί.

Όπως τονίζουν, η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στην περιοχή, αλλά βρίσκεται ανάμεσα σε πολλές χώρες που έχουν τον ίδιο στόχο, να αποτελέσουν δηλαδή κόμβο για το παγκόσμιο εμπόριο.

Το βέβαιο είναι ότι η χώρα μας διαθέτει γεωγραφικό συγκριτικό πλεονέκτημα, όμως πρέπει να γίνουν γρήγορα πολλά τόσο σε θεσμικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο βελτίωσης των υποδομών της προκειμένου να ενισχύσει τα ατού της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v