Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττικό Μετρό: Δημοπρατεί 2 επεκτάσεις του τραμ

Είναι η πρώτη φορά που οι πολιτικές ηγεσίες στα υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε σειρά ώριμων έργων σταθερής τροχιάς. Οι δύο επεκτάσεις του τραμ και η γραμμή 4 του μετρό.

Αττικό Μετρό: Δημοπρατεί 2 επεκτάσεις του τραμ

Δύο επεκτάσεις του δικτύου του τραμ ετοιμάζεται να δημοπρατήσει το πρώτο τρίμηνο του έτους η Αττικό Μετρό, ενώ την ίδια περίοδο αναμένεται να ξεκαθαριστεί αν θα ενταχθεί ή όχι στο νέο ΕΣΠΑ το έργο κατασκευής του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό Αθηνών (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός), προϋπολογισμού περί τα 900.000.000 ευρώ.

Ανεξάρτητα από την τύχη του συγκεκριμένου έργου, είναι η πρώτη φορά που οι πολιτικές ηγεσίες στα υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε σειρά ώριμων έργων σταθερής τροχιάς. Στο παρελθόν εντάσσονταν στα κοινοτικά προγράμματα έργα τα οποία βρίσκονταν σε αρχικό στάδιο από πλευράς μελετών (απαλλοτριώσεων κ.λπ.), με αποτέλεσμα η υλοποίησή τους να καθυστερεί. Τώρα αρκετά έργα της Αττικό Μετρό (γραμμή 4, επεκτάσεις γραμμών 2 και 3, τραμ κ.λπ.) είναι ώριμα από πλευράς μελετών και είναι απόφαση της πολιτικής ηγεσίας ποια θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ.

Το πρώτο έργο που εκτιμάται πως θα δημοπρατηθεί εντός τριμήνου, το οποίο εδώ και σχεδόν δύο χρόνια είχε κολλήσει εξαιτίας καθυστερήσεων στην έγκριση των περιβαλλοντικών έργων, αφορά την επέκταση του τραμ προς τον σταθμό Αργυρούπολη του μετρό ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι κάτοικοι της παραλιακής ζώνης. Πρόκειται για έργο ύψους περί τα 15.000.000 ευρώ για την κατασκευή γραμμής 1,2 χλμ., που θα συνδέει το Ελληνικό με την Αργυρούπολη, με δύο νέες στάσεις.

Πιο σημαντική είναι, όμως, η επέκταση από Σύνταγμα προς Πλατεία Αιγύπτου στο Πεδίον του Άρεως η οποία θα γίνει στο πλαίσιο του σχεδίου ανάπλασης της Πανεπιστημίου, έργο που έχει αναλάβει στο σύνολό του η Αττικό Μετρό.

Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνονται οι μελέτες για την περίφημη ανάπλαση, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, επέκταση του τραμ και σειρά κυκλοφοριακών και άλλων παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης. Το συνολικό κόστος των έργων εκτιμάται κοντά στα 90.000.000 ευρώ. Το δίκτυο του τραμ θα επεκταθεί κατά 2,2 χιλιόμετρα με τη δημιουργία τεσσάρων νέων στάσεων μέχρι το Πεδίον του Άρεως.

Αυτές τις ημέρες αναμένεται να αρχίσουν να ζωντανεύουν και τα εργοτάξια στο τμήμα της επέκτασης προς Πειραιά έπειτα από πολλούς μήνες μελετών και παζαριών με τη δημοτική αρχή. Η σύμβαση με την τεχνική εταιρεία Θεμέλη είχε υπογραφεί τον περασμένο Ιανουάριο και προβλέπεται η κατασκευή γραμμής 3,1 χιλιομέτρων με κατεύθυνση προς Πειραιά (με 7 νέες στάσεις) και γραμμής 2,3 χιλιομέτρων με κατεύθυνση προς Φάληρο (με 5 νέες στάσεις) που αναμένεται να εξυπηρετεί περί τα 12.000.000 επιβάτες ετησίως.

Η γραμμή 4 του μετρό

Από τις διαπραγματεύσεις των επόμενων μηνών για το ποια έργα θα ενταχθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ θα κριθεί η τύχη της γραμμής 4 του μετρό, σε σχήμα U, που σχεδιάζεται εδώ και πολλά χρόνια. Το κόστος κατασκευής του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 (από Άλσος Βεΐκου μέχρι Ευαγγελισμό, με εννέα στάσεις) εκτιμάται στα 900.000.000 ευρώ. Όσοι τάσσονται υπέρ της ένταξης του έργου στο νέο ΕΣΠΑ υποστηρίζουν πως θα καλύπτει πυκνοκατοικημένες και "φτωχές" συνοικίες της πρωτεύουσας όπως το Γαλάτσι και η Κυψέλη, ενώ θα αποφορτίσει την περιοχή της Ευελπίδων (όπου βρίσκονται τα δικαστήρια) από το σημερινό κυκλοφοριακό χάος.

Το μεγάλο κόστος του έργου θα μετρήσει κατά τη λήψη απόφασης για ένταξη ή μη στο ΕΣΠΑ, αλλά η κυβέρνηση έχει το «μαξιλάρι» της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η διοίκηση της τελευταίας (και με επιστολές προς τη διοίκηση της Αττικό Μετρό) έχει ενημερώσει πώς μπορεί να καλύψει την κρατική συμμετοχή στην κατασκευή του έργου, με οκταετές δάνειο.

Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την κυβέρνηση τους επόμενους δύο – τρεις μήνες. Οι απαισιόδοξοι θεωρούν, πάντως, πως η επέκταση του μετρό πιθανώς «θα πληρώσει» τα τεράστια κονδύλια που δίνονται για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v