Βουτιά 70% στον εορταστικό τζίρο καταστημάτων!

Στοιχεία σοκ από τους εμπόρους για την εορταστική κίνηση των Χριστουγέννων. Πτώση στο ένα τρίτο των εσόδων του 2008. Εκτίμηση για πτώση τζίρου 10% στις εκπτώσεις. Αγώνας επιβίωσης για τα καταστήματα.

Βουτιά 70% στον εορταστικό τζίρο καταστημάτων!
Στο ένα τρίτο του τζίρου του 2008 διαμορφώθηκε φέτος ο τζίρος των καταστημάτων στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, όπου ωστόσο επισημαίνεται ότι υποχώρησε μόλις 10% σε σχέση με πέρυσι.

Σε επίπεδο απόλυτων μεγεθών, ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων λιανικής κατά το μήνα Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, εκτιμάται στα 6,8 δις ευρώ, όντας μειωμένος κατά 0,8 δις ευρώ σε σχέση με το 2012.

Η σύγκριση του 2013 με το 2008 είναι άκρως απογοητευτική, αφού τα 21,9 δις ευρώ του εορταστικού τζίρου εκείνης της χρονιάς αναμένεται να συρρικνωθούν στα 6,8 δις ευρώ φέτος, μία απώλεια της τάξεως του 68,9% που σηματοδοτεί τη μείωση του χριστουγεννιάτικου τζίρου κατά περίπου 70% τη τελευταία πενταετία.

Ο εορταστικός τζίρος για το 2013 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 1/3 του τζίρου του 2008, αλλά υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένος μόνο κατά 10% σε σύγκριση με πέρσι.

Πίνακας 1: Διαχρονική μεταβολή του κύκλου εργασιών (τζίρου) στα καταστήματα Λιανικής  κατά το μήνα Δεκέμβριο 2008-2013

Έτη

2008

2009

2010

2011

2012

2013 (εκτίμηση)

Κύκλος Εργασιών κατά την περίοδο των Χριστουγέννων

21,9 δισ

16,4 δισ

13,2 δισ

9,25 δισ

7,6 δισ

6,8 δισ

(%) Μεταβολές

2009/2008

2010/2009

2011/2010

2012/2011

2013/2012

-25,1%

-19,5%

-29,9%

-17,8%

-10,5%

Οι προβλέψεις και εκτιμήσεις επιβεβαιώθηκαν για το σύνολο της αγοράς, αφού ο συνολικός τζίρος παρουσίασε πτώση περίπου 10%. Παρ' όλα αυτά, υπήρξαν μεγάλες διαφοροποιήσεις ανά κατηγορία καταστημάτων και ανά περιοχή, γεγονός που συμβάλλει στην εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων μόνο για το σύνολο της αγοράς.

Κίνηση την Κυριακή 29 Δεκεμβρίου - Συνολική εικόνα

Κρήτη

• Στα κέντρα των πόλεων άνοιξαν σχεδόν όλα τα μαγαζιά, όχι τα μεγάλα.
• Δεν άνοιξαν τα μαγαζιά εκτός κέντρου.
• Πολύς κόσμος στην αγορά, όμως ο τζίρος περίπου -60% από την Κυριακή των Χριστουγέννων.

Θεσσαλονίκη

• Άνοιξαν όλοι οι μικροί του κέντρου. Δεν άνοιξε το COSMOS.
• Πολύς κόσμος στην αγορά όλες τις ημέρες.
• Ο τζίρος σαν μια γιορτινή μέρα, μικρότερος όμως από την Κυριακή των Χριστουγέννων.

Εκτιμήσεις για τις εκπτώσεις

Οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου φέτος, πραγματοποιούνται σε μία ιδιαίτερη περίοδο, αφού ακολουθούν το πρώτο ενδιάμεσο δεκαήμερο εκπτώσεων του Νοέμβριου. Κρίνεται από την κίνηση συνολικά της αγοράς το 2013 ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις από την γενική τάση.

Όπως παρουσιάζεται στο παρακάτω διάγραμμα, ο τζίρος κινείται συνολικά σε χαμηλότερα επίπεδα, εμφανίζοντας όμως παρόμοιες μεταβολές κατά την διάρκεια του έτους. Ο Δεκέμβριος παραμένει ο μήνας με το μεγαλύτερο τζίρο, ενώ αν ληφθούν υπόψη τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων των τελευταίων χρόνων, η πορεία του δείκτη κατά την διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων φέτος, σε αντίθεση με τα τρία τελευταία χρόνια ευελπιστούμε ότι θα είναι διαφοροποιημένη σε σύγκριση με την κατακόρυφη πτώση των τελευταίων χρόνων.

Πορεία Δείκτη Κύκλου Εργασιών του κλάδου ένδυσης – υπόδησης 2011 – 2012 – 2013 έως Οκτώβριο)

 

Πιο συγκεκριμένα, κατά το δίμηνο των εκπτώσεων η ΕΣΕΕ εκτιμά ότι ο τζίρος θα κινηθεί περίπου 10% χαμηλότερα σε σύγκριση με πέρσι, ενώ η επισκεψιμότητα θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα. Το ποσοστό της αρνητικής μεταβολής αυτού το διμήνου προβλέπεται να είναι μικρότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη (Πίνακας 2), αλλά ο τζίρος της αγοράς θα συρρικνωθεί κατά το ήμισυ σε σχέση με το 2010.

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΖΙΡΟΥ (σε ευρώ) ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ) ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 6 ΧΡΟΝΙΑ

2008

2009

2010

2011

2012

2013

8.831.302.585

8.651.990.797

9.236.110.287

7.606.494.371

6.473.606.306

5.567.301.423

 

-2,03%

6,75%

-17,64%

-14,89%

-14%

Οι εμπορικές επιχειρήσεις αγωνίζονται κάθε μέρα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς στις οποίες τον πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν τα μειωμένα οικογενειακά εισοδήματα και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση. Οι εκπτώσεις προβλέπεται να αποτελέσουν για πολλές εξ αυτών την ευκαιρία και την τελική δοκιμασία για τον επιχειρηματικό τους σχεδιασμό, καταλήγει η Συνομοσπονδία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v