Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λειτουργικά κέρδη για τα μέσα σταθερής τροχιάς

Τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας τα βγάζουν πέρα χωρίς οικονομική στήριξη από τον προϋπολογισμό. Αυτό επιτεύχθηκε με μείωση υπερωριών και υποχρεωτική, εσωτερική, μετακίνηση σε άλλη θέση εργασίας για το 10% του προσωπικού.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Λειτουργικά κέρδη για τα μέσα σταθερής τροχιάς

Σε τροχιά λειτουργικής κερδοφορίας κινούνται πλέον οι σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας, αφού η εταιρεία ΣΤΑ.ΣΥ. στο εντεκάμηνο του έτους παρουσιάζει λειτουργικά κέρδη ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή αναμφίβολα αποτελεί θετικό επίτευγμα για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, πολύ δε περισσότερο αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός για το τρέχον έτος προέβλεπε λειτουργικό έλλειμμα ύψους 19 εκατομμυρίων ευρώ.

Αναλυτικότερα, τα συνολικά λειτουργικά έξοδα του 11μήνου του 2013 ανήλθαν στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ τα συνολικά λειτουργικά έσοδα στα 115 εκατ. ευρώ (χωρίς κρατική επιχορήγηση).

Στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2012 η εταιρεία είχε παρουσιάσει λειτουργικές ζημιές 18 εκατ. ευρώ, ενώ στο σύνολο της προηγούμενης χρονιάς η ΣΤΑ.ΣΥ. είχε λειτουργικό έλλειμμα 23 εκατομμυρίων ευρώ.

Με τα νέα δεδομένα, η εταιρεία δεν θα χρειαστεί κρατική επιδότηση για την λειτουργία της και το γεγονός αυτό την καθιστά, σύμφωνα με τον επικεφαλής της κ. Νίκο Παπαθανάση, «μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές εταιρείες αστικού σιδηροδρόμου που δεν παράγουν λειτουργικό έλλειμμα».

Συνεχής άνοδος ως το 2016

Η διοίκηση εκτιμά η πορεία αυτή θα έχει και συνέχεια τα επόμενα χρόνια με αποτέλεσμα η εταιρεία από τα έσοδά της να καταφέρνει να χρηματοδοτεί τη λειτουργία της, χωρίς να επιχορηγείται από τον προϋπολογισμό.

Ειδικότερα οι εκτιμήσεις της διοίκησης αναφέρουν ότι "βάσει των σημερινών συνθηκών, για την περίοδο 2014-2016, η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. δεν θα επιβαρύνει καθόλου τον κρατικό προϋπολογισμό με επιχορήγηση. Τα οικονομικά της αποτέλεσμα θα βελτιώνονται περαιτέρω, παρουσιάζοντας μία αυξητική τάση. Έτσι τα έτη 2014, 2015 και 2016 το οικονομικό αποτέλεσμα, χωρίς καμία ανάγκη για κρατική επιχορήγηση, εκτιμάται να ανέλθει σε 6 εκατ. ευρώ, 8 εκατ. ευρώ και 10 εκατ. ευρώ αντίστοιχα".

Μείωση υπερωριών

Το θετικό οικονομικό αποτέλεσμα που καταγράφεται δεν ήρθε τυχαία. Αποτελεί το αποτέλεσμα μιας σειράς από προσπάθειες που κατέβαλε η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ κατά τη διάρκεια του 2013 και είχαν διπλό στόχο, αφενός την αύξηση των εσόδων από εμπορική εκμετάλλευση, αφετέρου τη μείωση των δαπανών.

Στην κατηγορία της μείωσης των δαπανών συνέβαλαν ιδιαίτερα:

εξορθολογισμός των δευτερευουσών απολαβών, όπως μείωση των υπερωριών κατά 31% για το πρώτο 10μηνο του 2013 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2012.

-Η αναδιοργάνωση του συστήματος προμηθειών με τη χρήση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και την ενοποίηση των διαδικασιών για την ενιαία αντιμετώπιση των αγορών – διαγωνισμών των τριών παλαιών φορέων.

-Ομαδοποίηση των αγορών για την επίτευξη καλύτερων τιμών και τη βελτίωση των όρων πληρωμής.

Μετακίνηση προσωπικού – αύξηση παραγωγικού χρόνου

Παράλληλα στις δράσεις εξυγίανσης που προχώρησαν μέσα στη χρονιά περιλαμβάνεται και η εσωτερική μετακίνηση σε νέες θέσεις εργασίας περίπου 250 εργαζομένων. Πρόκειται για το 10% του εργατικού δυναμικού της εταιρείας που άλλαξε αντικείμενο εργασίας και από διοικητικές θέσεις μετακινήθηκε κυρίως θέσεις εργασίας στους σταθμούς της εταιρείας και ιδίως στην πώληση εισιτηρίων και τον έλεγχο, όπου υπήρχε σοβαρό πρόβλημα υποστελέχωσης.

Το πρόβλημα αυτό εντάθηκε περαιτέρω και από το γεγονός ότι στο δίκτυο της εταιρείας εντάχθηκαν 7 νέοι σταθμοί χωρίς όμως να υπάρξουν προσλήψεις προσωπικού. Προκειμένου δε, με το υφιστάμενο προσωπικό να καλυφθούν οι ανάγκες η εταιρεία πέτυχε το προηγούμενο διάστημα να αυξηθεί κατά 18% ο παραγωγικός χρόνος των βαρδιών των οδηγών.

Ιδιαίτερη έμφαση, τέλος, δόθηκε από την ΣΤΑΣΥ και στην αντιμετώπιση του προβλήματος της εισιτηριοδιαφυγής καταγράφοντας σημαντική αύξηση τόσο στα πρόστιμα που επιβλήθηκαν αλλά και στο ποσό που εισπράχθηκε τελικά, το οποίο στο εννεάμηνο του 2013 ήταν αυξημένο κατά 31%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v