ΤΑΡ: Προτίμηση σε ελληνικές εταιρείες και στελέχη

Στη Βουλή η συμφωνία 25ετους διάρκειας. Ποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει η εταιρεία του αγωγού, τι πρέπει να κάνει η Αθήνα. Πώς διαμορφώνεται το φορολογικό πλαίσιο. Γιατί δίνεται έμφαση σε ελληνικές εταιρείες και εργαζόμενους.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΤΑΡ: Προτίμηση σε ελληνικές εταιρείες και στελέχη

Κατατέθηκε για έγκριση από τη Βουλή, η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement) που αφορά την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.

Η συμφωνία υπεγράφη την Αθήνα τις 26 Ιουνίου, λίγες μέρες πριν από την επίσημη επιλογή του συγκεκριμένου αγωγού ως αυτού που θα αποτελέσει τον νότιο διάδρομο φυσικού αερίου, για την τροφοδοσία της Ευρώπης με νέες ποσότητες αερίου προέλευσης Κασπίας.

Από τα κεφάλαια της συμφωνίας, αναφορικά με τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις (Ελληνικό Δημόσιο-Εταιρεία του ΤΑΡ), προκύπτει ότι αυτή θα έχει χρονική διάρκεια 25 χρόνων, με έναρξη ισχύος την ημερομηνία έναρξης εμπορικής λειτουργίας του αγωγού, δηλαδλη εκτέλεσης συμβολαίων μεταφοράς φυσικού αερίου.

Μέσω της συμφωνίας, η εταιρεία του αγωγού αναλαμβάνει την υποχρέωση, στο βαθμό που επιτρέπεται από το κοινοτικό δίκαιο, να ενθαρρύνει την απασχόληση εργατικού δυναμικού από την Ελλάδα και την ανάθεση εργολαβιών σε ελληνικές εταιρείες. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό η εισηγητική έκθεση του νομοσχέδιου, ο ΤΑΡ θα «ενθαρρύνει την αξιοποίηση ελληνικών εταιρειών και εργατικού δυναμικού σε όλο το εύρος της αλυσίδας εφοδιασμού του έργου με το να διασφαλίζει ότι δεν θα υφίσταται καμία διάκριση σε βάρος των ελληνικών εταιρειών.

Σημειώνεται ότι, ο επενδυτής του έργου, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό θα διασφαλίζει ότι οι πλειοδότες γνωρίζουν τα πλεονεκτήματα που θα προσφέρουν οι ελληνικές εταιρείες σχετικά με το έργο».

Σε ό,τι αφορά στα σημεία διασύνδεσης του αγωγού με το υφιστάμενο εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου, η συμφωνία προβλέπει ότι εκτός από το ένα υποχρεωτικό σημείο που ορίζει η απόφαση των ρυθμιστών, το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει το δικαίωμα να υποδείξει μέχρι τρία σημεία διασύνδεσης με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ή και διανομής φυσικού αερίου.

Φορολογία

Σε ό,τι αφορά στη φορολόγηση της εταιρείας του αγωγού, η συμφωνία προβλέπει τρεις φορολογικές περιόδους παγιοποίησης των φορολογικών συντελεστών, με εξαίρεση τον ΦΠΑ.

* Κατά την πρώτη φορολογική περίοδο (μέχρι την ημερομηνία συμπλήρωσης δεκαετίας από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού), θα εφαρμόζονται οι ισχύοντες κατά την ημερομηνία υπογραφής της Συμφωνίας (26 Ιουνίου 2013) φορολογικοί νόμοι του κράτους.

* Κατά τη δεύτερη φορολογική περίοδο (από την παρέλευση της ημερομηνίας συμπλήρωσης δεκαετίας από την ημερομηνία εμπορικής λειτουργίας έως και την ημερομηνία συμπλήρωσης εικοσαετίας από την ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού) θα εφαρμόζονται οι φορολογικοί νόμοι του κράτους όπως ισχύουν κατά την ημέρα που έπεται της ημερομηνίας συμπλήρωσης δεκαετίας από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

* Κατά την τρίτη φορολογική περίοδο (από την ημέρα που έπεται της ημερομηνίας συμπλήρωσης εικοσαετίας από την ημερομηνία εμπορικής λειτουργίας του αγωγού έως και την ημερομηνία συμπλήρωσης εικοσιπενταετίας από την ημερομηνία εμπορικής λειτουργίας) θα εφαρμόζονται οι φορολογικοί νόμοι του κράτους όπως ισχύουν κατά την επομένη της συμπλήρωσης εικοσαετίας από την ημερομηνία εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

Σχετικά με τη δεύτερη και τρίτη φορολογική περίοδο, σε περίπτωση που οι καταβαλλόμενοι φόροι σε οποιοδήποτε έτος των ανωτέρω περιόδων υπερβαίνουν ή υπολείπονται κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 20% αυτούς που θα είχαν καταλογιστεί εάν εφαρμόζονταν οι φορολογικοί νόμοι του κράτους, όπως ίσχυαν κατά την ημερομηνία υπογραφής της Συμφωνίας, ο επενδυτής του έργου ή το κράτος, ανάλογα με το ποιός επωφελείται από τη διαφορά, υποχρεούται να αποζημιώσει τον αντισυμβαλλόμενο ως προς το υπερβάλλον ποσό. Άρα στην ουσία το μοντέλο προβλέπει την υιοθέτηση του φορολογικού καθεστώτος που ίσχυε στην Ελλάδα στις 26 Ιουνίου 2013 με περιθώριο μείωσης των συντελεστών φόρου -και άρα των φορολογικών εσόδων του Δημοσίου- κατά 20%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v