Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Χοντρά λάθη» στο φορολογικό καταγγέλλει ο ΣΜΕΧΑ

Παρέμβαση από ΣΜΕΧΑ για σειρά λαθών στο φορολογικό ν/σ. Ένα από τα πλέον «χονδροειδή» λάθη η εξίσωση των κερδών από μεταβιβάσεις μετοχών με τα επιχειρηματικά κέρδη. Ανοίγει παράθυρο και για υποχρέωση τήρησης βιβλίου εσόδων-εξόδων. Η επιστολή σε Στουρνάρα.

«Χοντρά λάθη» στο φορολογικό καταγγέλλει ο ΣΜΕΧΑ
Σειρά λαθών σε διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου επισημαίνει με επιστολή του στον Υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα ο ΣΜΕΧΑ, σημειώνοντας πως οι διορθώσεις είναι απαραίτητες και έχουν ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά την εύρυθμη και ξεκάθαρη εφαρμογή των διατάξεων που περιλαμβάνονται στον προαναφερόμενο ψηφισθέντα νόμο. Ήδη έχουν δημιουργηθεί σχετικά αναπάντητα ερωτήματα σε Έλληνες και ξένους επενδυτές -θεσμικούς και private funds- και στην περίπτωση που δεν συμπεριληφθούν διορθώσεις στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα υπάρξουν ποικίλα προβλήματα όσον αφορά την ερμηνεία των επιμέρους διατάξεων και την αντιμετώπισή τους από τις φορολογικές Αρχές.

Ένα από τα χονδροειδή λάθη αφορά το γεγονός ότι στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εξαιρούνται πράξεις που αφορούν μεταβιβάσεις τίτλων μετοχών, μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης, όταν αυτές διενεργούνται από φυσικά πρόσωπα -απλούς επενδυτές δηλαδή-, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματικές συναλλαγές και, συνεπώς, να φορολογούνται με τον συντελεστή της επιχειρηματικής δραστηριότητας και όχι με τον συντελεστή του φόρου υπεραξίας 15% των φυσικών προσώπων.

Παράλληλα, ερμηνεία βάσει της οποίας όσα φυσικά πρόσωπα πραγματοποιούν περισσότερες των 3 συναλλαγών το εξάμηνο επί χρηματοπιστωτικών μέσων θα χαρακτηρίζονται ως επιτηδευματίες, επιδέχεται το άρθρο 21 του τελευταίου φορολογικού νομοσχεδίου προκαλώντας μεγάλη σύγχυση δεδομένου ότι εάν συμβεί αυτό, ο κάθε επενδυτής με περισσότερες από τρεις κινήσεις /εξάμηνο θα θεωρείται επιτηδευματίας και κατά συνέπεια θα υποχρεούται στην τήρηση βιβλίου εσόδων και εξόδων.

Το άρθρο 21 του εν λόγω νόμου αναφέρει πως «επιχειρηματική συναλλαγή θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά, με σκοπό την επίτευξη κέρδους. Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων».

Το πλήρες κείμενο της επιστολής του ΣΜΕΧΑ έχει ως εξής: 

"Προς
κ. Γιάννη Στουρνάρα
Υπουργό Οικονομικών
Νίκης 5-7
ΕΝΤΑΥΘΑ

Κοινοποίηση:
- κ. Χρήστο Σταϊκούρα, Υφυπουργό Οικονομικών
- κ. Γιώργο Μαυραγάνη, Υφυπουργό Οικονομικών

Κύριε Υπουργέ,

Στο πλαίσιο της κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας, όπως έχει διαμορφωθεί με τον Ν.4172/23-07-2013 (η έναρξη εφαρμογής του έχει προσδιορισθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2014) και σε συνέχεια σχετικής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στην ΕΧΑΕ στο τέλος Ιουλίου, στην οποία παρευρέθηκαν εκπρόσωποι όλων των φορέων της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και ο κ. Ρεφενές ως εκπρόσωπος του Υπουργείου, σχετικά με τα θέματα που συζητήθηκαν και αφορούν τη φορολογική πολική για την ελληνική κεφαλαιαγορά, ο ΣΜΕΧΑ έχει επεξεργασθεί και προτείνει τις παρακάτω διευκρινίσεις-συμπληρώσεις στον προαναφερθέντα νόμο.

Α) Τη σωστή επαναδιατύπωση του προσδιορισμού και συμψηφισμού των ζημιών που προκύπτουν από τη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης από τη μεταβίβαση των τίτλων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 42 του Ν. 4172/23-07-2013.

Οι εν λόγω τίτλοι όπως απαριθμούνται στην ανωτέρω παράγραφο είναι οι εξής:

-μετοχές σε εταιρεία εισηγμένη ή μη σε χρηματιστηριακή αγορά,
-μερίδια ή μερίδες σε προσωπικές εταιρείες,
-κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή εταιρικά ομόλογα,
-παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα,
καθώς και η μεταβίβαση ολόκληρης επιχείρησης.

Η επαναδιατύπωση αφορά την παράγραφο 3 του άρθρου 42, ούτως ώστε να διευκρινίζεται σαφώς ότι φόρος επιβάλλεται επί του αλγεβρικού αθροίσματος κερδών - ζημιών σε ετήσια βάση από τη μεταβίβαση των ως άνω τίτλων συνολικά, αφού αφαιρεθούν-προστεθούν έξοδα ή δαπάνες που αφορούν έκαστη συναλλαγή.

Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 42 να επαναδιατυπωθεί ως εξής:

«3. Ως υπεραξία νοείται το αλγεβρικό άθροισμα κερδών - ζημιών που προκύπτουν σε ετήσια βάση από συναλλαγές των περιπτώσεων της παραγράφου 1. Το κέρδος ή η ζημία του φορολογούμενου για κάθε συναλλαγή προσδιορίζεται ως η διαφορά της τιμής κτήσης που κατέβαλε ο φορολογούμενος και της τιμής πώλησης που εισέπραξε, αφού συνυπολογισθούν τυχόν δαπάνες (έξοδα, προμήθειες, τόκοι) που συνδέονται με την αγορά ή την πώληση των τίτλων.

Β) Την αναδιατύπωση της παραγράφου 4 ώστε ο προσδιορισμός της τιμής κτήσης και πώλησης τίτλων να γίνεται μέσω των αποδεικτικών εγγράφων που εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή πιστωτικό ίδρυμα, ανεξάρτητα αν ο τίτλος είναι εισηγμένος σε χρηματιστηριακή αγορά ή όχι. Έτσι προτείνουμε την αναδιατύπωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 ως εξής:

«4. Σε περίπτωση που οι μεταβιβαζόμενοι τίτλοι είναι εισηγμένοι σε χρηματιστηριακή αγορά, ή σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή Πιστωτικό Ίδρυμα, η τιμή κτήσης, η τιμή πώλησης και οι δαπάνες που συνδέονται με τη συναλλαγή καθορίζονται από τα δικαιολογητικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα ή όπως δηλώνονται στην εταιρεία Ελληνικά Χρηματιστήρια Ανώνυμη Εταιρεία (Ε.Χ.Α.Ε.) κατά την ημέρα διακανονισμού της συναλλαγής. Σε κάθε άλλη περίπτωση...[συνέχεια άρθρου]».

Γ) Επίσης στην παράγραφο 5 του άρθρου 42 εκ παραδρομής γίνεται αναφορά στην παράγραφο 2 για τον υπολογισμό της υπεραξίας αντί των ορθών 3 και 4.

Δ) Η παράγραφος 3 του άρθρου 21 που αναφέρεται στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εξαιρεί πράξεις που αφορούν μεταβιβάσεις τίτλων μετοχών, μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, παράγωγων χρηματοοικονομικών προϊόντων και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης, όταν αυτές διενεργούνται από φυσικά πρόσωπα - απλούς επενδυτές-, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματικές συναλλαγές και συνεπώς να φορολογούνται με το συντελεστή της επιχειρηματικής δραστηριότητας και όχι με το συντελεστή του φόρου υπεραξίας 15% των φυσικών προσώπων.

Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:

«3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως επιχειρηματική συναλλαγή θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους, με εξαίρεση το εισόδημα των φυσικών προσώπων που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων της παραγράφου 1, του άρθρου 42 του παρόντος νόμου. Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του προηγούμενου εδαφίου είναι δύο (2) έτη».

Ε) Στο άρθρο 23 που απαριθμούνται οι μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες δεν συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι των ομολογιακών δανείων που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, πρακτική που εφαρμόζεται από αυτές και αποτελεί εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης νόμιμη και διαφανή φορολογικά.

Προτείνουμε το στοιχείο (α) του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:

«α) Tόκοι από δάνεια που λαμβάνει η επιχείρηση από τρίτους, εκτός από τα τραπεζικά και ομολογιακά δάνεια που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, κατά το μέτρο που υπερβαίνουν τους τόκους που θα προέκυπταν εάν το επιτόκιο ήταν ίσο με το επιτόκιο των δανείων αλληλόχρεων λογαριασμών προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό αναφέρεται στο στατιστικό δελτίο οικονομικής συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδος για την πλησιέστερη χρονική περίοδο πριν την ημερομηνία δανεισμού».

Τα ανωτέρω 3 σημεία έχουν ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά την εύρυθμη και ξεκάθαρη εφαρμογή των διατάξεων που περιλαμβάνονται στον προαναφερόμενο ψηφισθέντα νόμο, ήδη έχουν δημιουργηθεί σχετικά αναπάντητα ερωτήματα σε Έλληνες και ξένους επενδυτές - θεσμικούς και private funds- και στην περίπτωση που δεν συμπεριληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα δημιουργηθούν ποικίλα προβλήματα όσον αφορά την ερμηνεία των επιμέρους διατάξεων και την αντιμετώπισή τους από τις φορολογικές αρχές.

Είμαστε στη διάθεσή σας,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v