Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προϋπολογισμός για τη μείωση του χρέους

Προσχέδιο προϋπολογισμού που "οδηγεί σε αίτημα για έμπρακτη συμβολή των εταίρων μας στη μείωση χρέους", ανακοίνωσε ο Σταϊκούρας. Πρωτογενές πλεόνασμα 350 εκατ. το 2013 και 2,8 δισ. το 2014. Στα 319 δισ. το χρέος το 2014. Ανάπτυξη 0,6% και ανεργία 26% το 2014.

Προϋπολογισμός για τη μείωση του χρέους

Στα 340 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα το 2013, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και να ανέβει στα 2,8 δισ. ευρώ το 2014.

«Είναι μια συντηρητική εκτίμηση», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι δεν περιλαμβάνει τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα που γυρίζουν στην Αθήνα από τις κεντρικές τράπεζες. Οι επιστροφές φόρων και οι δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα είναι όσες προβλέφθηκαν στον προϋπολογισμό, σημείωσε.

Ο προϋπολογισμός αναμένει επιπλέον έσοδα 2,5 δισ. ευρώ το 2014 και μείωση των δαπανών κατά 3,1 δισ. Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού προσδιορίζονται σε 49,544 δισ. έναντι 46,990 δισ. και οι δαπάνες σε 49,449 δισ. έναντι 52,572 δισ.  

Ο υπουργός είπε ότι δεν θα ληφθούν νέα μέτρα, ωστόσο αυτό θα πρέπει να επικυρωθεί και από την τρόικα, που θα δώσει το πράσινο φως για τα μεγέθη. 

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι "θα αξιώσουμε από τους εταίρους μας την έμπρακτη συμβολή τους για περαιτέρω μείωση του χρέους, στη βάση των ευρωπαϊκών αποφάσεων". Σημείωσε ότι στόχος είναι η Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορές ομολόγων στο β' εξάμηνο του 2014. Αξίζει να τονιστεί ότι το προσχέδιο του προϋπολογισμού δεν περιλαμβάνει πρόβλεψη εξόδου της Ελλάδας στις αγορές, όμως, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό "προτιθέμεθα να αναλάβουμε σειρά πρωτοβουλιών, ώστε να είναι εφικτή η έξοδος στις αγορές εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2014".

Η ανάπτυξη και το έλλειμμα

Πρακτικά, η κυβέρνηση παρουσίασε ένα προσχέδιο προϋπολογισμού στο οποίο αποτυπώνονται οι πρώτες αμυδρές ενδείξεις αλλαγής της τάσης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται επιστροφή σε οριακή ανάπτυξη κι οριακός περιορισμός της ανεργίας αλλά και του δημόσιου χρέους. 

Ειδικότερα, αναθεωρούνται οι αρχικές προβλέψεις για την ύφεση φέτος, η οποία αναμένεται να διαμορφωθεί στο -4% φέτος έναντι πρόβλεψης για -4,5% στον προϋπολογισμό του 2013. Η μέση ανεργία προσδιορίζεται στο 27% το 2013 και η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό κάνει λόγο για περιορισμό της στο 26% το 2014. 

Στο προσχέδιο αποτυπώνεται εκτίμηση για ρηχή ανάπτυξη 0,6% το 2014, μετά από έναν ακόμα χρόνο βαθιάς ύφεσης. Επίσης, προβλέπεται έλλειμμα στο 2,4% του ΑΕΠ για το επόμενο έτος, ενώ πρωτογενώς αναμένεται πλεόνασμα της τάξεως του 1,6% του ΑΕΠ ή στα 2,8 δισ. ευρώ. 

Το δημόσιο χρέος υπολογίζεται ότι από 321 δισ. ευρώ φέτος θα σημειώσει ανεπαίσθητη αποκλιμάκωση το 2014 στα 319,4 δισ. ευρώ, ήτοι 174,5% του ΑΕΠ.

 

Έσοδα και δαπάνες

Για το 2014 προβλέπεται σημαντική αύξηση των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση. Συγκεκριμένα, θα ανέλθουν σε 54,54 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 4,6% έναντι του 2013. Η άνοδος αυτή θα προέλθει κυρίως από:

- Τις αυξημένες εισπράξεις κατά 1,1 δισ. ευρώ περίπου των δύο πρώτων μηνών του 2014. Το ποσό αυτό όμως, όπως προαναφέρθηκε, καθώς αφορά αποπληρωμή δόσεων για φορολογικές υποχρεώσεις του 2013, θα καταγραφεί στο δημοσιονομικό έτος 2013, μετά τις προβλεπόμενες εθνικολογιστικές προσαρμογές.

- Τις ευνοϊκότερες προβλέψεις συγκεκριμένων μακροοικονομικών μεταβλητών (π.χ. ιδιωτική κατανάλωση), οι οποίες είναι βελτιωμένες έναντι των προβλέψεων που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του επικαιροποιημένου ΜΠΔΣ και επηρεάζουν επί τα βελτίω τις προβλέψεις για το 2014 (π.χ. έσοδα ΦΠΑ).

- Τις εκτιμήσεις για σταδιακή αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης (tax compliance) από το επόμενο έτος, καθώς και από τις εκτιμήσεις της φορολογικής διοίκησης για την απόδοση συγκεκριμένων δράσεων που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Τονίζεται ότι οι ως άνω εκτιμήσεις βασίζονται σε ευρήματα μελετών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ και τελούν υπό τελική αξιολόγηση, ενώ η εξειδίκευση των δράσεων της φορολογικής διοίκησης θα συνεχιστεί μέχρι και την κατάρτιση του σχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού σε συνεργασία με την τεχνική βοήθεια που παρέχεται από τους εταίρους.

Στο μέτωπο των δαπανών, αυτές για μισθούς και συντάξεις θα είναι μειωμένες κατά 133 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013, λόγω των παρεμβάσεων που είχαν προβλεφθεί στο επικαιροποιημένο ΜΠΔΣ, όπως ο περιορισμός των προσλήψεων αναπληρωτών καθηγητών λόγω της αύξησης των ωρών διδασκαλίας, η μείωση του προσωπικού που υπηρετεί με συμβάσεις αλλά και του αριθμού των εισακτέων στις παραγωγικές σχολές.

Οι δαπάνες για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 13,3 δισ. ευρώ και αφορούν τις επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων, καθώς και την κοινωνική προστασία. 

Για την αντιμετώπιση των δαπανών σε επιχορηγήσεις, λειτουργικές και λοιπές καταναλωτικές δαπάνες, έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 5,4 δισ. ευρώ, χαμηλότερες κατά 1,2 δισ. ευρώ περίπου σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013.

Επίσης, υπάρχει πίστωση 1,12 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και έκτακτου χαρακτήρα δαπανών, ενώ οι δαπάνες για τόκους υπολογίζονται στα 6,150 δισ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ, από 6,1 δισ. ευρώ ή 3,3% του ΑΕΠ το 2013.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) αναμένεται να ανέλθει στα 7 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 350 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013.

Οι δαπάνες αυτές κατανέμονται σε 6,3 δισ. ευρώ για την προώθηση των έργων που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε 0,7 δισ. ευρώ για τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.

 

* Δείτε αναλυτικά το προσχέδιο του προϋπολογισμού και την ομιλία Σταϊκούρα στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v