Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οι 2+1 υποψηφιότητες

Προχωρά ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις συμμετοχές δύο συν ενός επενδυτικών σχημάτων αλλά και την προοπτική διεύρυνσης της λίστας των υποψήφιων μνηστήρων. Η στάση των Ρώσων και το γαλλικό άρωμα της SNCF.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οι 2+1 υποψηφιότητες

Με τις συμμετοχές δύο συν ενός επενδυτικών σχημάτων αλλά και την προοπτική διεύρυνσης της λίστας των υποψήφιων μνηστήρων το επόμενο διάστημα προχωρά ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, κατά την αρχική φάση της διαδικασίας, το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία εκδήλωσαν τρία επενδυτικά σχήματα. Κατά την πάγια τακτική του ταμείου δεν ανακοινώθηκαν λεπτομέρειες για τους ενδιαφερόμενους.

Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υποψήφιοι μνηστήρες είναι: οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), η μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ρουμανίας Grup Feroviar Roman (GFR) καθώς και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD).

Πάντως η συμμετοχή των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, που είχε τεθεί εν αμφιβόλω μετά τις σοβαρές επιφυλάξεις που είχε εκφράσει ο Ρώσος πρόεδρος για τις επενδύσεις στη χώρα μας, έχει περισσότερο συμβολικό παρά ουσιαστικό χαρακτήρα.

Η πρόεδρος του Συμβουλίου της Ομοσπονδιακής Συνέλευσης της Ρωσίας Βαλεντίνα Ματβιένκο που βρέθηκε στη χώρα μας χθες ξεκαθάρισε ότι οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για την ελληνική εταιρεία σιδηροδρόμων μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η αποκρατικοποίησή της θα συνδυαστεί με την αντίστοιχη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τη Ρωσίδα αξιωματούχο, μόνο σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να εξασφαλιστούν όροι βιωσιμότητας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Όπως και να 'χει, ο διαγωνισμός περνά στο επόμενο στάδιο καθώς οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ θα κρίνουν ποιες από τις υποψήφιες εταιρείες πληρούν τους όρους του διαγωνισμού προκειμένου αυτές να κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές υπογράφοντας παράλληλα σύμβαση εμπιστευτικότητας ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία που αφορούν την εταιρεία.

Το προφίλ του καλού... υποψηφίου

Στη φάση αυτή δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η συμμετοχή και άλλων εταιρειών που δεν βρίσκονται στην αρχική λίστα ενδιαφερομένων όπως π.χ. των Κινέζων της Cosco, που φέρονται να ζήτησαν παράταση στη διαδικασία του διαγωνισμού, χωρίς όμως αυτό να γίνει δεκτό από το ΤΑΙΠΕΔ.

Η υποψηφιότητα των Γαλλικών Σιδηροδρόμων προβάλλει ως η πλέον ισχυρή από παράγοντες που παρακολουθούν από κοντά τη διαδικασία. Εξάλλου πρόκειται για την υποψηφιότητα που συγκεντρώνει μια σειρά στοιχεία που χωρίς να απαιτούνται τυπικά από τον διαγωνισμό είχαν χρησιμοποιηθεί για να περιγράψουν το προφίλ του ιδανικού υποψηφίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Πρόκειται δηλαδή για έναν ευρωπαϊκό οργανισμό με μεγάλη πείρα και τεχνογνωσία στον χώρο των σιδηροδρόμων. Το γαλλικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είχε επιβεβαιώσει σε επαφές που είχε με Έλληνες αξιωματούχους το προηγούμενο διάστημα ο Γάλλος υπουργός Frederic Cuvillier, οποίος, μάλιστα, βρέθηκε και χθες στην Αθήνα.

Το "παρών" στη διαδικασία δίνουν και οι Ρουμάνοι της Grup Feroviar Roman, ιδιωτικής εταιρείας με στόλο 8.000 βαγονιών, που εξαγόρασε τη ρουμάνικη κρατική επιχείρηση.

Φυσικά στη διαδικασία που θα εξελιχθεί το επόμενο διάστημα σε καμία περίπτωση δεν αποκλείεται η δημιουργία νέων σχημάτων από εταιρείες που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού ή δεν έδωσαν το "παρών" σε αυτή.

Το δέλεαρ και οι υπεραξίες

Υπολογίσιμο δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές είναι ο κουμπαράς των 250 εκατ. ευρώ που θα εισπράξει η επιχείρηση στα πρώτα πέντε χρόνια για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή με την εκτέλεση των λεγόμενων άγονων δρομολογίων. Ωστόσο, η πραγματική αξία της κρύβεται στις δυνατότητες ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών.

Οι δυνατότητες στον τομέα αυτόν είναι πραγματικά ανεξάντλητες αφού την ώρα που το παγκόσμιο εμπόριο αναζητά νέους και φθηνότερους δρόμους για τη διακίνηση εμπορευμάτων η Ελλάδα προβάλλει ως η καλύτερη εναλλακτική λύση.

Παρότι οι προοπτικές για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών φαίνεται ότι είναι πολύ καλές, το τίμημα που οι υποψήφιοι φέρονται διατεθειμένοι να προσφέρουν για την εταιρεία υπολογίζεται περίπου στα 30 εκατ. ευρώ.

Γαλλικό ενδιαφέρον και για τη Rosco

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι σε δύο εβδομάδες, στις 30 Σεπτεμβρίου, λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της Rosco, της εταιρείας συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού.

Για την επιχείρηση φαίνεται ότι υπάρχει επίσης σημαντικό γαλλικό ενδιαφέρον αφού η γαλλική Alstom φέρεται να έχει ήδη κάνει γνωστή στο ΤΑΙΠΕΔ την πρόθεσή της να συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Για την περίπτωση της Rosco εκείνο που προτάσσεται από την ελληνική πλευρά ως το πλέον σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να κομίσει ο υποψήφιος επενδυτής είναι κυρίως ένα αναπτυξιακό πλάνο για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας του προσωπικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v