Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες:Η έκπληξη από τη ΣΤΑ.ΣΥ. στο 7μηνο

Η προσπάθεια εξορθολογισμού των οικονομικών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας αποδίδει πλέον καρπούς. Στο επτάμηνο του 2013 η ΣΤΑ.ΣΥ. κατέγραψε λειτουργική κερδοφορία ύψους 5.894.062 ευρώ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες:Η έκπληξη από τη ΣΤΑ.ΣΥ. στο 7μηνο

Καρπούς αποδίδει πλέον η προσπάθεια εξορθολογισμού των οικονομικών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας.

Η βελτίωση των δεδομένων είναι κάτι περισσότερο από εμφανής στα αποτελέσματα των μέσων σταθερής τροχιάς, με αποτέλεσμα η εταιρεία ΣΤΑ.ΣΥ. να εκτιμά ότι θα κλείσει τη χρονιά με λειτουργική κερδοφορία ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ.

Το θετικό λειτουργικό αποτέλεσμα φαίνεται ότι θέτει τα μέσα σταθερής τροχιάς εκτός της συζήτησης για αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, ενώ την ίδια ώρα κάτι περισσότερο από ορατό παραμένει το ενδεχόμενο αύξησης του κομίστρου για λεωφορεία και τρόλεϊ.

Στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2013 η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., στην οποία υπάγονται το μετρό, ο ηλεκτρικός και το τραμ, κατέγραψε λειτουργική κερδοφορία 5.894.062 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους είχε καταγράψει ζημίες 12.371.151 ευρώ.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η κερδοφορία επιτεύχθηκε παρότι στο εξεταζόμενο διάστημα τα έσοδά της ανήλθαν σε 72.440.120 ευρώ και ήταν μειωμένα κατά 4% σε σχέση με το 2012.

Μάλιστα οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αν δεν υπήρχαν οι πολυήμερες κινητοποιήσεις στην αρχή του χρόνου τότε είναι πιθανόν να μην παρατηρούνταν απόκλιση σε επίπεδο εσόδων. Επίσης αξίζει να σημειώσουμε ότι υπολογίσιμη ήταν και η μείωση των εσόδων από διαφημίσεις.

Πάντως, πρέπει να πούμε πως δεν λείπει και ο αντίλογος που αναφέρει ότι η εταιρεία πέτυχε λειτουργική κερδοφορία αφήνοντας απλήρωτες τις οφειλές της στη ΔΕΗ, οι οποίες είναι της τάξεως των 16 - 17 εκατομμυρίων.

Στην κριτική αυτή η διοίκησή της απαντά ότι τα χρέη προς τη ΔΕΗ αφορούν λογιστικοποιημένες οφειλές παλαιότερων ετών, που δημιουργήθηκαν λόγω καθυστερήσεων στην καταβολή της κρατικής επιδότησης. Η διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. σημειώνει ότι οι οφειλές αποπληρώνονται σταδιακά, αναλόγως των εσόδων και με γνώμονα, πάντα, τη διατήρηση της ταμειακής της ρευστότητας.

Ξεπέρασε το 27% η μείωση των δαπανών προσωπικού

Αναλυτικότερα, τα λειτουργικά κέρδη προέκυψαν λόγω της σημαντικής μείωσης, πάνω από 24,2%, των λειτουργικών εξόδων, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 66,5 εκατ. έναντι 87,8 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2012. Να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός της διοίκησης ανέφερε ότι τη συγκεκριμένη περίοδο τα έξοδα λειτουργίας θα παρέμεναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και θα ανέρχονταν στα 86,7 εκατ. ευρώ.

Η πτώση των εξόδων, σε σχέση με τον προϋπολογισμό, επιτεύχθηκε κυρίως λόγω της μείωσης κατά 27,46% των αμοιβών και των λοιπών εξόδων προσωπικού, ως απόρροια της εφαρμογής, από την αρχή του έτους, του ενιαίου μισθολογίου.

Παράλληλα, μειωμένες ήταν και οι δαπάνες για ανταλλακτικά αλλά και οι παροχές προς τρίτους. Οι επιδόσεις αυτές είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακές καθώς ο προϋπολογισμός της εταιρείας ανέφερε ότι η ΣΤΑ.ΣΥ. θα κατέγραφε για το επτάμηνο ζημίες 10.966.333 ευρώ, ενώ στο σύνολο της χρήσης προβλεπόταν διεύρυνσή τους στα 18,8 εκατ. ευρώ.

Πρόβλημα οι οδικές συγκοινωνίες

Η διάψευση των προβλέψεων του προϋπολογισμού της ΣΤΑ.ΣΥ. στο επτάμηνο του έτους, και εφόσον οι επιδόσεις της συνεχίσουν να κινούνται και το επόμενο διάστημα το ίδιο θετικά, θα έχει ως αποτέλεσμα να απομακρυνθεί η ανάγκη για κρατική επιχορήγηση των μέσων σταθερής τροχιάς.

Πρόκειται σίγουρα για σημαντική εξέλιξη καθώς στις περισσότερες χώρες η λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς είναι επιδοτούμενη σε πολύ σημαντικό ποσοστό από τα κράτη αφού τα έσοδα δεν καλύπτουν τις δαπάνες λειτουργίας. Με τον τρόπο αυτόν, απομακρύνεται και το ενδεχόμενο αύξησης στην τιμή των εισιτηρίων για τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Ωστόσο, ζήτημα, και μάλιστα μεγάλο, υπάρχει σε λεωφορεία και τρόλεϊ, η λειτουργία των οποίων συνεχίζει να είναι ελλειμματική, ενώ την ίδια στιγμή το υπουργείο Οικονομικών επιδιώκει να κόψει κατά περίπου 40 εκατ. ευρώ την κρατική επιδότηση για τις οδικές συγκοινωνίες, που φέτος επιδοτούνται από τον προϋπολογισμό με 120 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν μπορεί να αποκλειστεί επιλεκτική αύξηση των εισιτηρίων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, παρότι μια τέτοια κίνηση έχει πολύ σοβαρό τον κίνδυνο μείωσης της χρήσης αλλά και αύξησης στην εισιτηριοδιαφυγή, καθώς ο έλεγχος εξακολουθεί να είναι υποτυπώδης και τμηματικός.

Πέντε δράσεις για τη λαθρεπιβίβαση

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η προσπάθεια κατά της λαθρεπιβίβασης συνεχίζεται και το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εστιάζει την προσπάθεια σε πέντε δράσεις. Ειδικότερα:

-Επέκταση του μέτρου της επιβίβασης από την μπροστινή πόρτα σε όλα τα οχήματα και τα δρομολόγια της ΟΣΥ. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά σε κάποιες γραμμές και τα αποτελέσματά του είναι ενθαρρυντικά.
-Ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού με ανέργους που θα απασχοληθούν μέσω κοινοτικών προγραμμάτων, αφού προηγουμένως εκπαιδευτούν.
-Αύξηση του προσωπικού στον έλεγχο με μετακίνηση σε θέσεις ελεγκτών του προσωπικού που προβλέπεται να αποχωρήσει από διοικητικές θέσεις του ΥΠΟΜΕΔΙ.
-Διενέργεια ελέγχων σε όλα τα οχήματα από δύο ελεγκτές.
-Μελέτη τοποθέτησης μπαρών στις εισόδους λεωφορείων και τρόλεϊ. Το μέτρο εξετάζεται, χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί αποφάσεις καθώς και το κόστος είναι υψηλό αλλά υπάρχουν και σημαντικές τεχνικές δυσκολίες στην υιοθέτησή του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v