Σημάδια σταθεροποίησης για το εμπόριο

Συλλογικοί φορείς και μεμονωμένες επιχειρήσεις, διατυπώνουν επιφυλάξεις για τη διατηρησιμότητα αυτής της εικόνας, ωστόσο συμφωνούν ότι τουλάχιστον καταγράφεται σαφώς επιβράδυνση στους ρυθμούς πτώσης της ζήτησης.

Σημάδια σταθεροποίησης για το εμπόριο

Σημάδια σταθεροποίησης -στα έστω χαμηλά επίπεδα τζίρου που έχει διαμορφώσει η πολυετής κρίση- παρουσίασαν οι πωλήσεις στο εγχώριο λιανεμπόριο κατά το θερινό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, ενισχύοντας ελαφρώς την τάση που άρχιζε να καταγράφεται από τον περασμένο Μάιο.

Συλλογικοί φορείς και μεμονωμένες επιχειρήσεις, διατυπώνουν επιφυλάξεις για τη διατηρησιμότητα αυτής της εικόνας, ωστόσο συμφωνούν ότι τουλάχιστον καταγράφεται σαφώς επιβράδυνση στους ρυθμούς πτώσης της ζήτησης.

Το γεγονός για τους περισσότερους παράγοντες του κλάδου αποδίδεται στο ότι «η αγορά έξυσε τον πάτο του βαρελιού» με αποτέλεσμα η πτώση στην κατανάλωση να φτάνει στα όρια της και κατ'επέκταση να διαμορφώνονται συνθήκες σταθεροποίησης.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Φουρλή, κ. Απ.Πεταλά, η αθροιστική πτώση στην αγορά οικιακού εξοπλισμού ξεπερνά το 70% από τα υψηλά επίπεδα του 2009, εξαντλώντας τα περιθώρια για περαιτέρω δραματική πτώση.

Σύμφωνα με άλλους παρατηρητές, σημαντικό ρόλο στην ανακοπή της πτώσης πωλήσεων παίζει η συρρίκνωση της ίδιας της προσφοράς, καθώς βαθμηδόν αρκετές επιχειρήσεις μικρού αλλά και μεγάλου μεγέθους «βγαίνουν από το παιχνίδι», αφήνοντας ορφανά μερίδια αγοράς σε εκείνους που επιβιώνουν, και μειώνοντας παράλληλα το επίπεδο ανταγωνισμού.

Τέλος, παράγοντας που ενίσχυσε τις λιανικές πωλήσεις της περιόδου αναδείχθηκε ο τουρισμός, καθώς τουλάχιστον για κάποιες περιοχές αλλά και κλάδους (π.χ. ένδυση και υπόδηση) άφησε ζεστό χρήμα πίσω του. Είναι χαρακτηριστικό πως αρκετές επιχειρήσεις ελπίζουν σ'αυτή την αυξημένη ρευστότητα και για το επόμενο διάστημα.

Πέρα από τις εποχιακές πωλήσεις οι διοικήσεις μεγάλων εγχώριων εμπορικών ομίλων όπως Folli Follie, Φουρλής κ.α. εκτιμούν ότι ενδεχομένως το «ζεστό χρήμα» της τουριστικής αγοράς να μετατοπιστεί και στην κατανάλωση.

Ετσι, εικόνα σταθεροποίησης πωλήσεων τόσο στην αγορά επίπλου μέσω ΙΚΕΑ όσο και την αγορά αθλητικών μέσω Intersport, κατέγραψε το περασμένο δίμηνο ο όμιλος Φουρλή. Ο όμιλος Jumbo ανακοίνωσε επισήμως ότι στο συγκεκριμένο διάστημα παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 4%, ακολουθώντας τη θετική τάση τους αμέσως προηγούμενου διμήνου Μαίου-Ιουνίου. Θετική εικόνα εμφάνισαν και οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων Attica μέσα στο καλοκαίρι.

Ειδικότερα, το κατάστημα στο CityLink παρουσίασε αύξηση κατά 1,3% τον Ιούλιο και κατά 11% τον Αύγουστο, το αντίστοιχο που στεγάζεται στο Golden Hall +2,5% τον Ιούλιο και +8% τον Αύγουστο ενώ το κατάστημα στο Mediterranean Cosmos, αύξησε πωλήσεις κατά 15% και 14% τους δύο θερμούς καλοκαιρινούς μήνες.

Αύξηση του μεριδίου αγοράς στο κανάλι του φαρμακείου, παρουσιάζει και ο όμιλος Κορρέ, συνεχίζοντας την τάση του β' τριμήνου τους έτους. Οι κατηγορίες προιόντων για το σώμα της εταιρίας λόγω εποχικότητας παρουσίασαν αύξηση κατά 24%.

Σε κάθε περίπτωση, η εικόνα είναι πολυπρισματική, και η γενική εκτίμηση για πτώση λιανικών πωλήσεων κατά 20% στο οκτάμηνο παραμένει. Ωστόσο, η πορεία του Γενικού Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο λιανικό εμπόριο, όπως καταγράφηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, κυμάνθηκε το τρίμηνο Μαΐου-Ιουλίου στα, μέχρι σήμερα, υψηλότερα επίπεδα του έτους, επιβεβαιώνοντας έτσι τα πρώτα σημάδια επιβράδυνσης της πτωτικής πορείας του τζίρου στο λιανεμπόριο.

Σε σύγκριση δε με την προηγούμενη περίοδο των εκπτώσεων 2012 όπου ο μέσος όρος μείωσης σε σύγκριση με το 2011 κυμάνθηκε στο -29%, οι φετινές εκπτώσεις παρουσίασαν οριακή βελτίωση, καταγράφοντας χαμηλότερο μέσο όρο μείωσης -25%, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΕΕ.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v