Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η παραίτηση Σταυρίδη και τα ανοικτά μέτωπα

Ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και κρίσιμες αποφάσεις, υπό την απειλή της τρόικας, για το Ταμείο. Ποιοι είναι οι κρίσιμοι φάκελοι. Η απομάκρυνση Σταυρίδη και η αντίδραση του πρώην προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ. Τα σενάρια διαδοχής.

Η παραίτηση Σταυρίδη και τα ανοικτά μέτωπα
Μέσα σε τρία χρόνια το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχει αλλάξει τρεις προέδρους, με τη χθεσινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα για αντικατάσταση του Στ. Σταυρίδη να έρχεται σε μια δύσκολη περίοδο. Αυτή η εξέλιξη λαμβάνει χώρα λίγες ημέρες μετά την πρώτη σημαντική ανάσα του ΤΑΙΠΕΔ με την υπογραφή της συμφωνίας πώλησης του 33% του ΟΠΑΠ στην επενδυτική εταιρεία Emma Delta.

Με δεδομένα τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, στην κυβέρνηση εξετάζουν την τοποθέτηση, έστω για ένα διάστημα, του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Γ. Εμίρη και στη θέση του προέδρου προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Με χθεσινές του δηλώσεις στο Reuters ο κ. Εμίρης υποστηρίζει πως δεν θα χαθεί χρόνος από τις διοικητικές αλλαγές. 

Στο τραπέζι έχει πέσει, όμως, και πρόταση ώστε να τοποθετηθεί στη θέση του προέδρου συνταξιούχος λειτουργός της Δικαιοσύνης ο οποίος γνωρίζει από πρώτο χέρι τις μεγάλες δικαστικές εκκρεμότητες του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, τα κυβερνητικά στελέχη ξέρουν πως υπάρχουν ελάχιστα περιθώρια χρόνου. Τον Σεπτέμβριο η τρόικα έρχεται με άγριες διαθέσεις και στην τελευταία έκθεσή της αναφέρει πως περιμένει νέο σχέδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις με προσθήκη περιουσιακών στοιχείων που δεν ήταν μέχρι σήμερα στον κατάλογο, καθώς και δεσμεύσεις πως θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα.

Τις επόμενες εβδομάδες θα κριθεί η τύχη πολύ κρίσιμων ιδιωτικοποιήσεων όπως της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (οι προσφορές υποβάλλονται εντός του Σεπτεμβρίου), της ΔΕΠΑ (προετοιμάζεται η προκήρυξη του νέου διαγωνισμού) και του Ελληνικού (μπαίνει στην τελική φάση ώστε να υποβληθούν προσφορές περί τα τέλη Δεκεμβρίου). Θέμα εβδομάδων είναι και η προεπιλογή μεταξύ των 11 υποψηφίων που κατέθεσαν προσφορές για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Εντός των προσεχών εβδομάδων θα υποβληθούν και οι δεσμευτικές προσφορές για την ΕΥΑΘ, ενώ μέσα στο τελευταίο τρίμηνο δρομολογείται και ο διαγωνισμός για την ΕΥΔΑΠ. Αναμένεται, επίσης, να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από πώληση - αξιοποίηση ακινήτων με την πρόσληψη διεθνούς οίκου.

Στην τελική φάση μπαίνει και η προσπάθεια πώλησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), ενώ η μεγαλύτερη πρόκληση της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ συνδέεται με την εξυγίανση - εκκαθάριση των ΛΑΡΚΟ και ΕΑΣ - ΕΛΒΟ (των δύο αμυντικών βιομηχανιών) με τους χιλιάδες εργαζόμενους.

Σε κρίσιμο στάδιο βρίσκεται και η προετοιμασία για την προκήρυξη των διαγωνισμών για τους οργανισμούς λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης (ΟΛΠ και ΟΛΘ) και για την υλοποίηση του γενικότερου σχεδιασμού για τα λιμάνια. Το ίδιο ισχύει και για το σχέδιο πώλησης του ΑΔΜΗΕ, που διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς μέσα στο επόμενο εξάμηνο πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ να συνδράμει τη ΔΕΗ στην προετοιμασία του διαγωνισμού.

Τις δυσκολίες του εγχειρήματος παραδέχθηκε χθες σε δηλώσεις του και ο κ. Σταυρίδης, ο οποίος είπε πως υπάρχουν «ανυπέρβλητα εμπόδια» και «περιορισμένα εργαλεία» για την υλοποίηση του σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων. Ταυτόχρονα, όμως, ευχήθηκε καλή τύχη στην κυβέρνηση και ευχαρίστησε τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.

Του αιτήματος του υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα προς τον κ. Σταυρίδη να υποβάλει παραίτηση (απόφαση που ελήφθη μετά από επικοινωνία του Μεγάρου Μαξίμου με το υπουργείο Οικονομικών) προηγήθηκαν δημοσιεύματα για τη μετάβασή του στην Κεφαλονιά με το ιδιωτικό αεροσκάφος του επιχειρηματία Δημ. Μελισσανίδη, ο οποίος, ως γνωστόν, είναι μεγαλομέτοχος της Emma Delta που εξαγοράζει το 33% του ΟΠΑΠ, με πωλητή το ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στον τέως πρόεδρο του Ταμείου, πράγματι εκείνος δέχθηκε την πρόσκληση του κ. Μελισσανίδη να επιστρέψει με το αεροσκάφος του στην Κεφαλονιά, η οποία ούτως ή άλλως έγινε μετά την υπογραφή της σύμβασης αγοράς του ΟΠΑΠ από την Emma Delta την περασμένη Δευτέρα. Εξάλλου, τους τελευταίους μήνες οι σχέσεις των δύο ανδρών σε αρκετές περιπτώσεις ήταν τεταμένες, καθώς η Emma Delta χρέωνε στο ΤΑΙΠΕΔ μεγάλο μέρος της ευθύνης για συμφωνίες που έγιναν τόσο στην υπόθεση του τεχνολογικού παρόχου του ΟΠΑΠ, όσο και στην υπόθεση των Κρατικών Λαχείων. Υπήρξαν άλλωστε σκληρά εξώδικα της Emma Delta που μιλούσαν για ενδεχόμενες ευθύνες της διοίκησης του Ταμείου και ζητούσαν ακόμα και την παρέμβαση δικαστικών αρχών και της τρόικας. 

Εξάλλου, μιλώντας στην εκπομπή Πρώτη Γραμμή του ΣΚΑΪ, ο κ. Σταυρίδης επέμεινε στην ορθότητα της απόφασής του να δεχτεί να ταξιδέψει στην Κεφαλονιά με το ιδιωτικό αεροπλάνο του επιχειρηματία Δημήτρη Μελισσανίδη, παρά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε.

«Δεν είμαι μοναχός για να κρύβομαι» δήλωσε χαρακτηριστικά στον ΣΚΑΪ ο κ. Σταυρίδης, εκφράζοντας πάντως τη λύπη του που έφερε σε δύσκολη σχέση την κυβέρνηση με το θέμα που ανέκυψε.

«Καθόλου δεν μετάνιωσα, κάθε άλλο μάλιστα, ό,τι κάνω είναι με απόλυτη διαφάνεια και έχει μια πρακτικότητα (...) Ήταν επιλογή μου, όχι ελαφρότητα, να δεχθώ τη μεταφορά με το αεροπλάνο του Μελισσανίδη. Θέλω να είμαι διαφανέστατος και να μην ντρέπομαι γι' αυτό που κάνω. Δε θα γίνω μοναχός στα καλά καθούμενα επειδή πήρα τη θέση του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ. Ήμουν πρόεδρος της Λέσχης Επιχειρηματικότητας, έχω εγκάρδιες σχέσεις με όλους αυτούς τους επιχειρηματίες», επισήμανε.

«Είμαι πολύ διαφανής, αρνούμαι να φοβάμαι να λέω πως μιλάω με κάποιον. Είχε πολύ εχθρική στάση ο Μελισσανίδης (σ.σ.: στις διαδικασίες διαπραγματεύσεων για την εξαγορά του ΟΠΑΠ) και προσφέρθηκε ο άνθρωπος να εξυπηρετήσει μετά τις υπογραφές που ήταν τελετουργική διαδικασία», τόνισε.

ΣΥΡΙΖΑ: Σκάνδαλο το ΤΑΙΠΕΔ

Θέση στην υπόθεση πήρε και ο ΣΥΡΙΖΑ, με σκληρή ανακοίνωση. «Η υπόθεση Σταυρίδη δεν αποτελεί παρά την πρώτη, καθαρή ομολογία της βρόμικης σχέσης μεταξύ της μνημονιακής κυβέρνησης και επιχειρηματικών συμφερόντων», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή όσα συνέβησαν τις τελευταίες ώρες.

Σε απάντησή του το υπουργείο οικονομικών παραθέτει όλες τις ημερομηνίες ελέγχου της λειτουργίας του ταμείου από τις κοινοβουλευτικές επιτροπές, ενώ σημειώνει ότι ο Γ. Στουρνάρας έχει απαντήσει σε περισσότερες από 80 γραπτές ερωτήσεις βουλευτών για τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v