ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Μπαίνει σε ράγες η αποκρατικοποίηση

Οκτώ μήνες μετά την πανηγυρική ανακοίνωση του deal Cosco-ΤΡΑΙΝΟΣΕ-HP ακόμα δεν έχουν πέσει οι υπογραφές. Ποιες είναι οι δυσκολίες και πού κολλά η ολοκλήρωση του ντιλ. Προχωρά η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

  • Της Μάρως Τσαντήλα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Μπαίνει σε ράγες η αποκρατικοποίηση

Ως την Παρασκευή, το αργότερο, θα προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η επιστολή του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Χ. Αλμούνια προς τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτών Μ. Χρυσοχοΐδη ήταν το πράσινο φως που περίμενε η κυβέρνηση ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες για μια αποκρατικοποίηση που χαρακτηρίζεται εμβληματική.

Η επιστολή του κ. Αλμούνια ουσιαστικά έβαλε στον ντουλάπι την υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων, που διερευνούσε η Ε.Ε., σημειώνοντας ότι η επιτευχθείσα αναδιάρθρωση και η επικείμενη ιδιωτικοποίησή της απαλλάσσουν την εταιρεία από την κατηγορία των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Προ δεκαημέρου το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε τη διαδικασία, το χρονοδιάγραμμα και τους όρους αξιοποίησης για την πώληση του 100% των μετοχών και τη μεταβίβαση του ελέγχου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε επενδυτή που θα επιλεγεί μέσω διεθνούς, ανοιχτού, πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται να επιβεβαιώσει και το ισχυρό ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί για την ελληνική εταιρεία από σημαντικές επιχειρήσεις του εξωτερικού. Κατά πληροφορίες, ετοιμότητα να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό δηλώνουν ιδιωτικά επενδυτικά σχήματα αλλά και κρατικές εταιρείες από τη Ρωσία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Ρουμανία, την Ιταλία και τις ΗΠΑ. Επίσης, την πιθανότητα συμμετοχής τους στον διαγωνισμό, από κοινού με κάποιο σχήμα, ερευνούν και οι εργαζόμενοι της επιχείρησης.

Η ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης για τα εμπορεύματα από και προς την Ανατολή φέρνει στο επίκεντρο την ελληνική εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Τα μεγέθη είναι τεράστια καθώς κάθε χρόνο διακινούνται προς την Κεντρική Ευρώπη περισσότερα από 5 εκατομμύρια κοντέινερ.

Η επαναλαμβανόμενη θέση της Cosco ότι στα σχέδιά της περιλαμβάνεται η ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά στο πρώτο τη τάξει λιμάνι της Μεσογείου φέρνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς μπορεί να αποτελέσει τον βασικό διαμετακομιστή των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη.

Βεβαίως, για να γίνει αυτό θα πρέπει προηγουμένως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κερδίσει ένα πολύ δύσκολο στοίχημα, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα προκειμένου να γίνει η Ελλάδα κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου.

Πρόκειται για συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της αμερικάνικης πολυεθνικής Hewlett-Packard (ΗΡ) και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία βρίσκεται ακόμη σε φάση επεξεργασίας από τις δύο πλευρές.

Oκτώ μήνες μετά την πανηγυρική ανακοίνωση των σχεδίων συνεργασίας των HP - Cosco - ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Η συμφωνία ακόμη δεν έχει πάρει την οριστική της μορφή μεταξύ των δύο εταιρειών και δεν έχει ξεκινήσει φυσικά να υλοποιείται.

Αντίθετα, η Cosco έχει υπογράψει το τμήμα της συμφωνίας που της αναλογεί, αλλά και αυτό μένει παγωμένο, δεδομένου ότι για να ξεκινήσει, δηλαδή για να μεταφερθούν με το τρένο εμπορεύματα της HP στο εργοστάσιό της στην Τσεχία, θα πρέπει να υπογραφεί και το κομμάτι της συμφωνίας που αφορά τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ-HP.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ζηλιασκόπουλος, από το βήμα εκδήλωσης του ΣΕΒ και της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, εξέφρασε τον προβληματισμό του για τις δυσκολίες αλλά και για τα εμπόδια που υπάρχουν στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.

«Κάποιοι από τους πελάτες που κοιτάμε όπως π.χ. η HP είναι πολύ απαιτητικοί. Πρέπει να τηρείς προϋποθέσεις που δεν είμαι σίγουρος ότι έχουμε τώρα και θα πρέπει να αναβαθμιστούμε. Έχουν απαιτήσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστείς και θα μεταφέρεις το φορτίο», σημείωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. Ωστόσο ο ίδιος δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι η επιτυχής έκβαση της προσπάθειας που καταβάλλεται με την HP θα ανοίξει τον δρόμο καθιστώντας πολύ πιο εύκολες αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον.

Ο ίδιος απέδωσε τις δυσκολίες αυτές τόσο στον τρόπο λειτουργίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δεν έχει την ευελιξία ιδιωτικής εταιρείας, όσο και στα προβλήματα που εντοπίζονται σε σχέση με τη διέλευση των φορτίων από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Η διαλειτουργικότητα του δικτύου και οι αγκυλώσεις

Τα προβλήματα που αφορούν τη διαλειτουργικότητα του ευρωπαϊκού δικτύου αλλά και οι επιπλέον δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δεν έχει ακόμη αποκρατικοποιηθεί και παραμένει με πολλά από τα προβλήματα που συνοδεύουν στη λειτουργία τους τις κρατικές εταιρείες, είχαν εγκαίρως επισημανθεί από πολλούς όταν το φθινόπωρο του 2012 είχαν γίνει γνωστά τα σχέδια του αμερικάνικου κολοσσού να χρησιμοποιήσει τη χώρα μας ως κέντρο διαμετακόμισης των εμπορευμάτων στην Ευρώπη.

Η πρώτη μεγάλη δυσκολία, που ήταν η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, έχει ξεπεραστεί εδώ και καιρό, καθώς η γραμμή Ικόνιο – Θριάσιο έχει παραδοθεί. Τώρα εκείνο που απομένει είναι να βεβαιωθεί η HP ότι τα προϊόντα της θα φτάνουν στην Τσεχία μέσα στον χρόνο που έχει συμφωνηθεί και με ασφάλεια. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς οι συρμοί θα πρέπει να διέλθουν από πολλές ευρωπαϊκές χώρες πριν καταλήξουν στην κεντρική Ευρώπη. Πάντως η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εδώ και καιρό πραγματοποιήσει εξαντλητικές επαφές με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και ευελπιστεί ότι σύντομα τα προβλήματα θα επιλυθούν.

Συμφωνία «πιλότος»

Σε κάθε περίπτωση, η έναρξη υλοποίησης μιας τέτοιας συμφωνίας θα ανοίξει τον δρόμο και για άλλες αντίστοιχες. Σχέδια από μεγάλες πολυεθνικές να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο υπάρχουν.
Η κινεζική εταιρεία τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού ΖΤΕ δεν είναι η μόνη που σχεδιάζει τη δημιουργία logistics hub στον Πειραιά για τη διανομή των προϊόντων της στη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη Βόρεια Αφρική, φιλοδοξώντας να αποκομίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη από τη θεαματική σύντμηση του χρόνου παράδοσης.

Αντίστοιχα σχέδια έχουν και άλλες επιχειρήσεις, που αναμένουν όμως να δουν τις δυνατότητες των εμπλεκόμενων να υλοποιήσουν με ακρίβεια ένα δύσκολο project.

Εκείνο που μένει να κάνει η ελληνική πλευρά, με προεξάρχουσα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι να ανταποκριθεί μέχρι κεραίας στις δεσμεύσεις που θα αναλάβει, κάτι όχι και τόσο εύκολο, όπως αντιλαμβάνονται όλοι όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία.

Πάντως η συγκυρία είναι μοναδική για τη χώρα μας, η οποία μπορεί να εκμεταλλευθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει αυτήν την περίοδο, δεδομένου ότι το υψηλό κόστος των καυσίμων καθιστά ιδιαίτερα ακριβή τη χρήση των λιμανιών της Βορείου Ευρώπης, που αποτελούσαν τους παραδοσιακούς δρόμους για το εμπόριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v