Σιδηρόδρομος: Σημαντικά "κενά" στο βασικό δίκτυο

Με την ολοκλήρωση των έργων σε όλο το μήκος του δικτύου η απόσταση Αθήνα- Θεσσαλονίκη θα καλύπτεται σε 3,5 ώρες ενώ λιγότερο από 2 ώρες θα απαιτούνται για την διαδρομή στο τμήμα Αθήνα – Πάτρα.

  • Της Μάρως Τσαντήλα
Σιδηρόδρομος: Σημαντικά κενά στο βασικό δίκτυο
Το 30% του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη (ΠΑΘΕ), που αντιστοιχεί σε περίπου 220 χιλιόμετρα, απομένει ακόμη να υλοποιηθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας της χώρας που μετά από τέσσερα κοινοτικά πλαίσια στήριξης έχει γίνει σε ποσοστό περίπου 70% που αντιστοιχεί σε 490 χιλιόμετρα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ Κώστα Σπηλιόπουλο ακόμη και στα 489 χιλιόμετρα που έχουν γίνει υπάρχουν εντοπισμένα τμήματα στα οποία εκτελούνται εργασίες ανάταξης καθώς οι υποδομές έχουν υποστεί σημαντικές δολιοφθορές, βανδαλισμούς και βλάβες.

Ακόμη τα 180 χλμ. ή ποσοστό 25% του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκονται σε προχωρημένη φάση κατασκευής. Σημειώνεται ότι τα τμήματα αυτά είναι τα πλέον δυσχερή τμήματα του άξονα, καθώς διέρχονται από εδάφη με έντονο γεωγραφικό ανάγλυφο, που απαιτούν την κατασκευή μεγάλου μήκους σηράγγων και σιδηροδρομικών γεφυρών. Στο κομμάτι αυτό περιλαμβάνεται το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή

Με την ολοκλήρωση των έργων σε όλο το μήκος του δικτύου η απόσταση Αθήνα- Θεσσαλονίκη θα καλύπτεται σε 3,5 ώρες ενώ λιγότερο από 2 ώρες θα απαιτούνται για την διαδρομή στο τμήμα Αθήνα – Πάτρα.

Συμβάσεις έργων 1,2 δισ ευρώ ως τις αρχές του 2014

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ σημείωσε ότι μέχρι τις αρχές του 2014 πρόκειται να συμβασιοποιηθούν έργα ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ενώ στο επόμενο δεκαήμερο ολοκληρώνονται τα έργα της επέκτασης της γραμμής Θριάσιο – Ικόνιο, η οποία εισέρχεται πλέον μέσα στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ όπου θα μπορούν να εκφορτώνονται αυτοκίνητα.

Τα πρώτα δρομολόγια αναμένεται ότι θα γίνουν τον Σεπτέμβριο ενώ οι εταιρείες εκτιμάται ότι θα κερδίσουν περίπου 10 ημέρες, στις διαδρομές των φορτίων τους προς την Ευρώπη.

Διαγραφή 27 εκατ. από τη Siemens

Στην διαγραφή ποσού 27,1 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά στο δίκτυο ραδιοκάλυψης (GSM-R) πρόκειται να προχωρήσει η Siemens, στο πλαίσιο του συμβιβασμού που έχει συμφωνήσει η εταιρεία με το Ελληνικό Δημόσιο.

Όπως ανέφερε ο Κ. Σπηλιόπολος ήδη έχει γίνει η διαγραφή 16,5 εκατομμυρίων, ενώ τις επόμενες μέρες πρόκειται να προχωρήσει η διαγραφή ακόμη 10,6 εκατομμυρίων, ποσών που διεκδικούσε η γερμανική εταιρεία παρότι το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με τον κ. Σπηλιόπουλο στόχος της εταιρείας είναι να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου ώστε αυτό να παραδοθεί επιτέλους σε χρήση.

Πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι στην σύμβαση για το δίκτυο ραδιοκάλυψης GSM-R στο σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, που υπογράφηκε το 2006, το κόστος του έργου ορίστηκε στα 67,7 εκατομμύρια ευρώ χωρίς μάλιστα σε αυτό να περιλαμβάνεται και το κόστος του τερματικού εξοπλισμού, το οποίο μπήκε σε ξεχωριστό διαγωνισμό ύψους 17 εκατομμυρίων ευρώ.

Με τον τρόπο αυτό το συνολικό κόστος του συστήματος GSM-R εκτοξεύτηκε στα 84,7 εκατομμύρια ευρώ όταν στο στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών προσδιορίζονταν στα 34,22 εκατομμύρια ευρώ. Όμως, με συνεχείς αναθεωρήσει, το κόστος υπερδιπλασιάστηκε, ενώ το έργο, το οποίο έπρεπε να έχει παραδοθεί το Σεπτέμβριο του 2008, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v