Τη σημασία της εξωδικαστικής επίλυσης αστικών και εμπορικών διαφορών και τα οφέλη που προσφέρει στους καταναλωτές αλλά και στις επιχειρήσεις ανέδειξε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος στο πλαίσιο ομιλίας του στην εκδήλωση του ΕΒΕΑ «Η διαμεσολάβηση στην υπηρεσία των καταναλωτών».
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, η θέσπιση νέας νομοθεσίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών αντιμετωπίζει ένα βασικό εμπόδιο στην πραγματοποίηση διασυνοριακών συναλλαγών, είτε αυτές αφορούν αγορές από το διαδίκτυο είτε επί τόπου αγορές, κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ, η προσφυγή σε ανεξάρτητους διαμεσολαβητές παρέχει τη δυνατότητα ταχύτερης, οικονομικότερης και ευκολότερης επίλυσης διαφορών και δημιουργεί αίσθηση ασφάλειας στον καταναλωτή, ενθαρρύνει τις διασυνοριακές αγορές και δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για τις εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη.
Η δήλωση του κ. Μίχαλου:
«Σας καλωσορίζουμε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, όπου έχουμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενούμε τη σημερινή εκδήλωση, με θέμα το θεσμό της διαμεσολάβησης και τα οφέλη που μπορεί να παράγει, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για την αγορά.
Ως ΕΒΕΑ έχουμε επισημάνει επανειλημμένα την ανάγκη ανάδειξης σύγχρονων εξωδικαστικών μεθόδων επίλυσης αστικών και εμπορικών διαφορών. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια προσπάθεια η οποία υπηρετεί τόσο κοινωνικούς όσο και αναπτυξιακούς στόχους. Υπηρετεί το συμφέρον και τα δικαιώματα των καταναλωτών, διευκολύνει την εξωστρέφεια, τις επιχειρηματικές συνεργασίες και τις επενδύσεις.
Γι' αυτούς τους λόγους οφείλει να αποτελέσει πεδίο συνεργασίας των αρχών, της νομικής κοινότητας και των επιχειρηματικών φορέων, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε ότι αποτελεί ιδιαίτερα θετική εξέλιξη η θέσπιση νέας νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία, η οποία αντιμετωπίζει ένα βασικό εμπόδιο στην πραγματοποίηση διασυνοριακών συναλλαγών, είτε αυτές αφορούν αγορές από το διαδίκτυο είτε επί τόπου αγορές, κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Μέχρι τώρα, είναι σύνηθες φαινόμενο οι καταναλωτές να διστάζουν να κάνουν διασυνοριακές αγορές, γιατί δεν ξέρουν που να απευθυνθούν για νομική προστασία σε περίπτωση που προκύψει κάποιο πρόβλημα.
Επίσης, το κόστος της προσφυγής σε δικαστικές διαδικασίες είναι συνήθως δυσανάλογα υψηλό σε σχέση με την αξία του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
Κι αυτό βεβαίως που καθιστά τη διαδικασία δικαστικής επίλυσης διαφορών ουσιαστικά απαγορευτική, είναι ο χρόνος. Μια δικαστική προσφυγή διασυνοριακού χαρακτήρα μπορεί να διαρκέσει κατά μέσο όρο ενάμισι χρόνο. Ενώ το διάστημα μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερο σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου παρατηρείται υπερφόρτωση του δικαστικού συστήματος.
Όλα αυτά τα προβλήματα αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση διασυνοριακών αγορών, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις το 10% των διαδικτυακών αγορών στην Ευρώπη αφορούσε διασυνοριακό εμπόριο. Με τον τρόπο αυτό χάνονται σημαντικές ευκαιρίες και για τους καταναλωτές, αλλά και για τους εμπόρους.
Η προσφυγή σε ανεξάρτητους διαμεσολαβητές δίνει λύσεις, εφόσον παρέχει τη δυνατότητα ταχύτερης, οικονομικότερης και ευκολότερης επίλυσης διαφορών. Έτσι δημιουργεί αίσθηση ασφάλειας στον καταναλωτή, ενθαρρύνει τις διασυνοριακές αγορές και δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για τις εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη.
Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Ελλάδα, σε μια περίοδο όπου επιχειρεί την οικονομική της ανάκαμψη μέσω της εξωστρέφειας. Η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων καταναλωτών προς την ελληνική αγορά, είτε όταν επισκέπτονται τη χώρα μας είτε όταν επιλέγουν ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες μέσω διαδικτύου, συμβάλει ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια.
Είμαι βέβαιος ότι οι ελληνικές αρχές, η Πολιτεία και η εγχώρια νομική κοινότητα θα κινηθούν αποτελεσματικά, με στόχο να αξιοποιήσουν το νέο θεσμικό πλαίσιο που δημιουργείται στην Ευρώπη - με την πολύτιμη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα.
Από την πλευρά μας, ως φορείς εκπροσώπησης του επιχειρηματικού κόσμου, είμαστε και θα είμαστε πάντα πρόθυμοι για συνεργασία, σε κάθε πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση. Πιστεύουμε ότι η ενδυνάμωση του καταναλωτή αποτελεί το θεμέλιο μιας υγιούς και ανταγωνιστικής αγοράς, η οποία θα λειτουργεί με εξωστρέφεια και θα αξιοποιεί τις δυνατότητες της νέας τεχνολογίας».