Η λειτουργία του νέου προβλήτα, με βάση την σύμβαση που έχει υπογράψει η κινεζική εταιρεία με το ελληνικό Δημόσιο, τοποθετούνταν στο 2016, ωστόσο οι θεαματικές επιδόσεις της εταιρείας στη χώρα μας επίσπευσαν την λειτουργία του.
Η επένδυση για την ανάπτυξη του ανέρχεται σε περίπου 135 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η Cosco έχει την δυνατότητα να επεκτείνει τον συγκεκριμένο προβλήτα κατά 150 μέτρα ακόμη. Να σημειωθεί επίσης ότι η κινέζικη εταιρεία έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ και για την ανακατασκευή και τον εξοπλισμό του προβλήτα ΙΙ.
Ζητούν μείωση του εγγυημένου ενοικίου
Κατά τις επαφές που θα έχει σήμερα captain Wei Jiafu με την ελληνική κυβέρνηση αναμένεται ότι, μεταξύ άλλων, θα τεθεί και το ζήτημα της κατάργησης του ελάχιστου εγγυημένου ενοικίου που καταβάλλει η εταιρεία για τις προβλήτες που διαχειρίζεται στο κορυφαίο ελληνικό λιμάνι και για το 2012 έφτασαν στα 32 εκατομμύρια ευρώ.
Η κινεζική εταιρεία με τον τρόπο αυτόν επιδιώκει να πετύχει μείωση του ενοικίου που καταβάλλει και ως αντάλλαγμα για την κατάργηση του όρου αυτού προτίθεται να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους άνω των 220 εκατομμυρίων ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ. Η κινέζικη πλευρά υποστηρίζει ότι το όφελος για τον ΟΛΠ από την αύξηση των συναλλαγών που θα φέρει η επέκταση των εγκαταστάσεων θα είναι τελικώς μεγαλύτερο από αυτό που θα προκύψει για τον Οργανισμό αν διατηρηθεί το εγγυημένο αντάλλαγμα.
Στο τραπέζι βέβαια θα βρεθούν και τα σχέδια της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, καθώς είναι δεδομένο το ενδιαφέρον των κινέζων για το λιμάνι.
Αναμένονται εξελίξεις στην έρευνα για τις φοροαπαλλαγές
Να σημειώσουμε ότι θετικά δείχνει να κλείνει το θέμα της έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με τις φοροαπαλλαγές που τυγχάνει η Cosco. Την εμπλοκή έχει προκαλέσει σχετικές καταγγελίες της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και του τέως νομάρχη Πειραιώς Γιάννη Μίχα.
Η ΕΕ εξετάζει κατά πόσον αποτελούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς την Cosco και νοθεύουν τον ανταγωνισμό οι φοροαπαλλαγές που προβλέπονται στην σύμβαση.
Παρότι η υπόθεση κρίνεται ως εξαιρετικά δύσκολη εν τούτοις υπάρχει αισιοδοξία ότι το θέμα θα λήξει θετικά για την ελληνική πλευρά. Ωστόσο εκείνο που επισημαίνεται με νόημα είναι ότι δεν θα πρέπει στο μέλλον να δημιουργηθούν αντίστοιχα θέματα καθώς, εκτός των άλλων επιπτώσεων, μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά και το εγχείρημα αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ.
Οι νέες εγκαταστάσεις στον προβλήτα ΙΙΙ
Να σημειωθεί ότι στα μέσα Μαϊου στον προβλητα ΙΙΙ της Cosco εγκαταστάθηκαν πέντε από τις πιο σύγχρονες γερανογέφυρες στον κόσμο (Super Post Panamax), ενώ με την προσθήκη δύο ακόμη όμοιων γερανογεφυρών η ΣΕΠ θα μπορέσει από τις αρχές του επόμενου μήνα να θέσει σε πλήρη λειτουργία τον προβλήτα.
Οι νέες γερανογέφυρες έχουν ανυψωτική ικανότητα 65-85 τόνους, μπορούν εξυπηρετούν πλοία έως και 360 μέτρων, χωρητικότητας 18.000 - 20.000 teus και μπορούν να αδειάζουν περίπου 4.000 κοντέινερ σε διάστημα σε 24 ωρών.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ως το τέλος του έτους η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, η P.C.T, θα μπορεί να διαχειρίζεται 4,3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Ο εξοπλισμός είναι τελευταίας τεχνολογίας και αναδεικνύει το ελληνικό λιμάνι σε επίκεντρο της δραστηριότητάς της κινεζικής εταιρείας στην Ευρώπη.