ΟΣΕ: Σε ιδιώτες η διαχείριση κρίσιμων ακινήτων

Ο ΟΣΕ αλλάζει δραστικά χαρακτήρα και μετεξελίσσεται σε εταιρεία με μοναδικό αντικείμενο τη διαχείριση της κυκλοφορίας στο δίκτυο. Τι θα γίνει με τα ακίνητά του. Σε ιδιώτες η συντήρηση και η ασφάλεια του δικτύου.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΣΕ: Σε ιδιώτες η διαχείριση κρίσιμων ακινήτων

Καλύτερη θέση για την επερχόμενη, όπως όλα τουλάχιστον συνηγορούν, αύξηση του μεριδίου των εμπορευματικών μεταφορών μέσω του σιδηροδρόμου επιχειρεί να πιάσει ο ΟΣΕ, ο οποίος αλλάζει δραστικά χαρακτήρα και από έναν εταιρικό όμιλο, στον οποίο συγκεντρώνονταν το σύνολο σχετικής με το σιδηρόδρομο, μετεξελίσσεται σε μία εταιρεία με μοναδικό αντικείμενο την διαχείριση της κυκλοφορίας στο δίκτυο.

Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται η διοίκηση του ΟΣΕ σκοπεύει να προχωρήσει στην δημιουργία θυγατρικής εταιρείας ακινήτων, στην οποία θα παραχωρηθούν περίπου 20 σημαντικά ακίνητα του οργανισμού τα οποία θα εκμεταλλεύεται μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων. Την διαχείριση της συγκεκριμένης εταιρείας θα αναλάβουν ιδιώτες και έργο τους θα είναι η εκμίσθωση των ακινήτων αυτών.

Τα ακίνητα

Ειδικότερα μεταξύ των ακινήτων που θα εκχωρηθούν στην εταιρεία, που πρόκειται να συσταθεί περιλαμβάνονται: γήπεδο έκτασης 38 στρεμμάτων στην περιοχή της Οινόης, γήπεδο έκτασης 148 στρεμμάτων στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, καθώς και γήπεδο 147 στρεμμάτων στο σταθμό διαλογής Θεσσαλονίκης, επίσης έκταση 151 στρεμμάτων στη Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης, αλλά και έκταση 36 στρεμμάτων στους Λαχανόκηπους Θεσσαλονίκης.

Ακόμη στην ίδια εταιρεία πρόκειται να εκχωρηθεί επίσης και η εκμετάλλευση πέντε ακινήτων στα οποία φιλοξενείται η συντήρηση του τροχαίου υλικού. Πρόκειται για ακίνητα στα οποία βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της εταιρείας Rosco, που έχει ως αντικείμενό της την συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να αναλάβει εργασίες συντήρησης για λογαριασμό τρίτων.

Η συντήρηση του τροχαίου υλικού, έως πρόσφατα, περιλαμβάνονταν στις δραστηριότητες του ΟΣΕ ωστόσο πριν από λίγο καιρό η σχετική διεύθυνση αποσχίστηκε από τον Οργανισμό και η εταιρεία που δημιουργήθηκε προχωρά προς ιδιωτικοποίηση. Τα ακίνητα στα οποία γίνονται εργασίες συντήρησης βρίσκονται σε Αθήνα (Ρέντη), Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πάτρα και Αλεξανδρούπολη.

Με ΣΔΙΤ σε ιδιώτες η συντήρηση και η ασφάλεια του δικτύου

Παράλληλα στον σχεδιασμό της διοίκησης του ΟΣΕ περιλαμβάνεται και η εκχώρηση σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ της συντήρησης και της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου. Η σχετική ανακοίνωση, που έκανε την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τους Οργανισμού κ. Θεοφανόπουλος, προκάλεσε αίσθηση, ενώ εξέπληξε και τους εργαζόμενους, αφού σηματοδοτεί την πλήρη αποψίλωση των αντικείμενων του ΟΣΕ ο οποίος στο μέλλον θα είναι μια εταιρεία που θα παρέχει μόνο υπηρεσίες ελέγχου της κυκλοφορίας στο δίκτυο. Μάλιστα δεν αποκλείεται ο σαφέστατος περιορισμός του αντικειμένου του ΟΣΕ να οδηγήσει ακόμη και σε μείωση των αναγκών του για προσωπικό, το οποίο, ούτως ή άλλως, τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί δραματικά.

Στον σχεδιασμό του ΟΣΕ προβλέπεται η εκχώρηση σε ιδιώτες του έργου της συντήρησης και της ασφάλειας του δικτύου για τουλάχιστον 10ετή περίοδο. Μάλιστα προς τούτο προτείνεται ο χωρισμός του δικτύου σε τρία κομμάτια και η διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών για κάθε τμήμα.

Εκτός από την συντήρηση του δικτύου σημαντικό έργο των αναδόχων θα αποτελέσει και η ασφάλεια του δικτύου ένα κομμάτι στο οποίο σήμερα ο ΟΣΕ πάσχει σοβαρότατα αφού ουσιαστικά το δίκτυο παραμένει εντελώς αφύλακτο, αποτελώντας εύκολο στόχο για πληθώρα επιτηδείων που δημιουργούν σοβαρότατα προβλήματα σε συνεχείς κλοπές πολύτιμου υλικού.

Ρήτρες

Όπως υπολογίζεται το μέσο χιλιομετρικό κόστος για την συντήρηση του δικτύου ανέρχεται σε περίπου 55.000 ευρώ ενώ το κόστος σε ορίζοντα 10ετίας υπολογίζεται σε περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ. Παρότι το κόστος που θα κληθεί να καταβάλει ο ΟΣΕ δεν είναι ευκαταφρόνητο εντούτοις υπολογίζεται ότι μπορεί να προκύψει εξοικονόμηση, αφού σήμερα η συντήρηση γίνεται κατά τμήματα με πληθώρα συμβάσεων ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις. Ωστόσο εκτιμάται ότι στο μέλλον αυτές οι καθυστερήσεις θα κοστίζουν ακριβά στον ΟΣΕ αφού με την αύξηση της ζήτησης για σιδηροδρομικές μεταφορές σε περίπτωση που δεν τηρούνται οι χρόνοι των δρομολογίων τότε θα ενεργοποιούνται ρήτρες σε βάρος του Οργανισμού. Ρήτρες θα υπάρχουν και σε βάρος των ιδιωτών σε περίπτωση που δεν τηρούνται οι προθεσμίες υλοποιήσεις των έργων.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v