"D-Day" για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ η Δευτέρα

Οι προσφορές για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ θα κατατεθούν στη μία το μεσημέρι της Δευτέρας. Για τη ΔΕΠΑ δεδομένη θεωρείται η προσφορά της ρωσικής Gazprom. Τα παζάρια, το τίμημα και οι αγωγοί.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
D-Day για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ η Δευτέρα

Στη μία το μεσημέρι της Δευτέρας θα κατατεθούν οι προσφορές για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ. Από τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, για τον ΔΕΣΦΑ αναμένονται προσφορές από την αζέρικη Socar και τη ρωσική Negusneft (θυγατρικής της Sintez).

Για τη ΔΕΠΑ δεδομένη θεωρείται η προσφορά της ρωσικής Gazprom, ενώ και από την πλευρά της Μ+Μ, μικτής εταιρείας των ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου, έλεγαν ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει ως προς την προετοιμασία.

Όπως έχει γίνει φανερό και από τις συχνές συναντήσεις του επικεφαλής της Gazprom Alexei Miller με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, η ρωσική εταιρεία έχει θέσει ως στόχο την απόκτηση της ΔΕΠΑ, καθώς εξυπηρετεί τη στρατηγική της επέκταση στην περιοχή.

Αναφορικά με το τίμημα που θα καταβάλει η επιχείρηση, έχει αφήσει να διαρρεύσουν ποσά που κυμαίνονται μεταξύ 750 και 900 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, μένει το άνοιγμα των δεσμευτικών προσφορών για να επιβεβαιωθεί το ύψος του τιμήματος.

Σε ό,τι αφορά τον ΔΕΣΦΑ, η εταιρεία αποτελεί φυσικό μονοπώλιο (ελέγχει την υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου) ρυθμιζόμενο από τις κοινοτικές οδηγίες για ισότιμη πρόσβαση όλων των παικτών με διοικητικά καθοριζόμενες αμοιβές. Φαβορί για την απόκτησή της θεωρείται η αζέρικη κρατική εταιρεία Socar. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η κατάθεση της προσφοράς θα είναι πάνω από την πραγματική αξία της εταιρείας.

Επιπλέον, η κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς από τη Socar θεωρείται ότι αποτελεί πρόκριμα για την επιλογή του Τrans Adriatic Pipeline ως αυτού που θα «ανοίξει» τον Νότιο Διάδρομο για τη μεταφορά στην Ιταλία του αερίου που θα παράγει το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία, μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.

Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στη Socar που είναι μέλος της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, έχουν ανατεθεί οι πρωτοβουλίες για όλα τα θέματα μεταφοράς του παραγόμενου αερίου. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη δημιουργήσει κοινοπραξία με την τουρκική Botas (80% Socar) για την ανάπτυξη νέας υποδομής μεταφοράς επί τουρκικού εδάφους, το σύστημα αγωγών Trans Anatolia Pipeline –ΤΑΝΑΡ για την απρόσκοπτη διέλευση του αερίου της Κασπίας, μελλοντικά όμως και άλλων περιοχών όπως του Τουρκμενιστάν και του Ιράκ, προς την Ευρώπη.

Το τίμημα

Από την πώληση των δύο εταιρειών, το ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει ότι θα εισπράξει 1,3 - 1,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο ο χρόνος καταβολής του τιμήματος για τη ΔΕΠΑ θα εξαρτηθεί από το πότε θα δώσει το πράσινο φως η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.

Όπως εκτιμούν ειδικοί στα θέματα αυτά, η ολοκλήρωση της εξέτασης και η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξαγορά της ΔΕΠΑ από την Gazprom θα απαιτήσουν τουλάχιστον 6 μήνες, που μπορεί να φτάσουν και τους 12. Και αυτό επειδή η εξέταση θα αφορά τη θέση της ρωσικής εταιρείας όχι μόνο στην ελληνική, αλλά και στην ευρωπαϊκή αγορά, σε συνδυασμό με το ότι ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο η Ε. Επιτροπή διενεργεί έρευνα, για πιθανολογούμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από την Gazprom, σε μια σειρά κρατών μελών της Ε.Ε., κυρίως πρώην ανατολικών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v