Αεροδρόμια: Το... 11άρι και τα επόμενα βήματα

Τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις ξεπέρασε το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Οι ενδιαφερόμενοι. Πτώση των αφίξεων εξωτερικού στο 4μηνο του 2013.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αεροδρόμια: Το... 11άρι και τα επόμενα βήματα

Ακόμη και τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις ξεπέρασε το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, στο πλαίσιο του διαγωνισμού που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από 11 συνολικά σχήματα επιβεβαίωσε το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά αεροδρόμια.

Τον λόγο τώρα έχουν οι σύμβουλοι αξιοποίησης οι οποίοι θα αξιολογήσουν τις υποβληθείσες προτάσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού, κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν πλέον τις δεσμευτικές προσφορές τους.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπάρξουν εκτεταμένες ζυμώσεις μεταξύ των ενδιαφερόμενων επενδυτικών σχημάτων προκειμένου να συγκροτηθούν κοινοπρακτικά σχήματα που θα διεκδικήσουν με περισσότερες αξιώσεις τις δύο συστάδες αεροδρομίων. Στους υποψήφιους αναμένεται να δοθεί περίοδος τριών μηνών πριν από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών τους, γεγονός που αναμένεται στις αρχές του φθινοπώρου.

Οι ενδιαφερόμενοι

Σε επίπεδο συμμετοχής στον διαγωνισμό έντονο είναι το τουρκικό άρωμα καθώς το ενδιαφέρον εκδήλωσαν δύο μεγάλες τουρκικές εταιρείες, ενώ συμμετέχουν και εταιρείες από το Ισραήλ, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Αργεντινή και την Κροατία. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν εταιρείες με μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων, οι οποίες έχουν υπό την ευθύνη τους ορισμένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια παγκοσμίως. Επίσης έντονη είναι και η ελληνική συμμετοχή καθώς εκτός του ΔΑΑ το «παρών» στον διαγωνισμό δίνουν μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.

Ειδικότερα, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:

- Η Aeroport De La Cote d'Azur, διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Νίκαιας στη Νότια Γαλλία.

- Η Agrokor Novaport Development από την Κροατία.

-Η Engelinvest Israel Ltd,. ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate με εξαιρετικά ισχυρό χαρτοφυλάκιο ακινήτων.

-Οι Global Liman Isletmeler - Flughafen Munchen: η τουρκική εταιρεία έχει ειδίκευση στη διαχείριση λιμανιών κι εκδήλωσε ενδιαφέρον από κοινού με τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου του Μονάχου.

- Οι Zurich Airport- J&P Avax: ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Ζυρίχης.

-Ο ΔΑΑ: ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, όπως είχε προϊδεάσει στο παρελθόν ο γενικός διευθυντής του κ. Παράσχης, εκδήλωσε ενδιαφέρον.

-Οι FRAPORT AG - Όμιλος Κοπελούζου: η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης με τη συνεργία του ομίλου Κοπελούζου έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί από κοινού στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.

-Η TAV airports, η τουρκική εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης καθώς επίσης και τα αεροδρόμια της Άγκυρας, της Σμύρνης και της Αττάλειας, ενώ έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα σε Σαουδική Αραβία, Γεωργία, Σκόπια, Τυνησία και Λετονία.

-Οι Vinci - Ελλάκτωρ: ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος με τη σημαντική παρουσία του στη χώρα μας συμπράττει με την ελληνική κατασκευαστική, σε μια συνεργασία που προϊδεάζει επίσης και σε κοινή κάθοδο στον επικείμενο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο.

-Οι Corporation America - ΜΕΤΚΑ: ο αργεντίνικος όμιλος λειτουργεί συνολικά 49 αεροδρόμια παγκοσμίως και κατέρχεται από κοινού με την ελληνική ΜΕΤΚΑ.

-Η Advent: ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό κατέθεσε επίσης και ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος.

Δύο ομάδες

Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προχωρά σε δύο ομάδες. Η Ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από την πλευρά των υποψήφιων το ΤΑΙΙΠΕΔ, μέχρι τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς, μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την Ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για την Ομάδα Β.

Επενδύσεις

Οι επενδυτές πρόκειται αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30-35 ενώ, ενώ υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια.
Μέσω των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας εξυπηρετείται σε συντριπτικό ποσοστό ο εισερχόμενος τουρισμός και για τον λόγο αυτό η λειτουργία των περισσοτέρων εξ αυτών χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα.

Πτώση των αφίξεων εξωτερικού στο 4μηνο του 2013

Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, οι αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό, σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, τους πρώτους μήνες του 2013, στο σύνολό τους εμφανίζονται πτωτικές. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν κατά 12,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Τον Φεβρουάριο, η μείωση ήταν της τάξεως του 7,1%, ενώ τον περασμένο Απρίλιο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν κατά 10,3%. Μόνο τον περασμένο Μάρτιο υπήρξε μικρή αύξηση του αριθμού των αφίξεων σε ποσοστό 2,4%, και από 353.681 αφίξεις το 2012 ανήλθαν σε 362.050 το τρέχον έτος.

 Αεροπορική κίνηση σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

 

Α/ΦΗ

ΕΠΙΒΑΤΕΣ

 

Α/ΦΗ

ΕΠΙΒΑΤΕΣ

 

 

Αφ.-Αν.

Αφίξεις

Αναχ.

Αφ-.Αν.

Αφίξεις

Αναχ.

 

 

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

2013

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012

12.419

325.839

329.573

6988

309.204

322.398

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2013

11.534

300.997

302.395

5603

269.377

294.644

Ποσοστό μεταβολής

-7,1

-7,6

-8,2

-19,8

-12,9

-8,6

 

 

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

2013

 

 

 

 

 

 

 

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2012

11.290

312.666

315.985

6137

264.948

266.907

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013

10.440

303.332

305.938

4887

246.139

248.420

Ποσοστό μεταβ.

-7,5

-3,0

-3,2

-20,4

-7,1

-6,9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΑΡΤΙΟΣ

2013

ΜΑΡΤΙΟΣ 2012

12.983

370.527

374.164

7371

353.681

321.108

ΜΑΡΤΙΟΣ 2013

11.392

342.284

344.656

6031

362.050

310.376

Ποσοστό μεταβ.

-12,3

-7,6

-7,9

-18,2

2,4

-3,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

2013

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2012

15.150

450.511

454.996

11954

699.477

588.918

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013

13.915

378.017

378.969

10224

627.389

507.943

Ποσοστό μεταβ.

-8,2

-16,1

-16,7

-14,5

-10,3

-13,7

 

 

 

 

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v